Na koniec stycznia 2020 roku, w okręgu katowickim na portalu olx było ponad 1700 ofert pracy, a w lokalnym Urzędzie Pracy, firmy zgłosiły ponad 1300 wakatów. Podobnie sytuacja wygląda nie tylko w regionie, w którym na co dzień wspieram firmy w pojawiających się przed nimi wyzwaniach rekrutacyjnych, lecz w całym kraju.

Bardzo duża liczba ofert to sytuacja korzystna dla pracowników, co sprawia, że mogą być bardziej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia. Ten optymizm odzwierciedlają badania. Zgodnie z 38. edycją Monitora Rynku Pracy, 88% badanych uważa, że w ciągu 6 miesięcy bez problemu znajdzie jakąkolwiek pracę, a 71% twierdzi, że w tym czasie znajdzie zatrudnienie z takimi samymi lub lepszymi warunkami.

To sprawia, że niezależnie od branży z rotacją boryka się dziś wiele organizacji. Często dotyczy to sektorów, w których ogromną rolę odgrywają pracownicy tymczasowi na takich stanowiskach, jak magazynierzy, pracownicy produkcji czy sprzedawcy. Jak zatem przeciwdziałać rotacji pracowników tymczasowych?

ograniczenie-rotacji-pracownikow-tymczasowych

ścisła współpraca z agencją

Współpraca z agencją pracy tymczasowej nie powinna kończyć się wraz z dostarczeniem pracownika. Dzięki takiej relacji możesz zyskać wiele wartościowych informacji dotyczących chociażby przyczyn rotacji w Twojej firmie. To pierwszy krok, który umożliwia podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Powody odejść pracowników mogą się przecież różnić w zależności od sektora czy regionu. 

Eksperci agencji przedstawią Ci nie tylko szczegółowe dane dotyczące rotacji, ale także zarekomendują konkretne działania, które mogą temu przeciwdziałać. Jednak nawet najlepsze raporty i propozycje na nic się zdadzą, jeśli firma nie będzie otwarta na sugestie agencji. Gdy pracownicy narzekają na odzież roboczą, to być może warto rozważyć zmianę dostawcy? Nieodpowiednia odzież negatywnie wpływa na komfort pracy i może być czynnikiem zwiększającym zarówno absencję, jak i rotację.

Częstym wyzwaniem, przed którym stoją przedsiębiorstwa jest to, że pracownicy, mimo deklaracji, po prostu nie stawiają się w pracy. Taka sytuacja może sparaliżować funkcjonowanie organizacji. Gdy sytuacja staje się czymś powszechnym, agencja może zaproponować zwiększenie liczby pracowników na zmianie. Nawet jeżeli w grafiku uwzględnisz 10% osób więcej niż rzeczywiście tego dnia potrzebujesz, to bardzo prawdopodobne, że dopiero takie nadplanowanie pozwoli Ci obsadzić potrzebną pulę pracowników. 

Bliska kooperacja oznacza dla firmy dostęp do fachowej wiedzy, informacji dotyczących sytuacji na rynku pracy, np. w postaci raportów, takich jak Monitor Rynku Pracy czy Plany Pracodawców.

na tym korzyści ze współpracy z agencją nie muszą się kończyć. Stała obecność jej ekspertów może pomóc na bieżąco reagować na zmiany zachodzące w organizacji. Pobierz krótki materiał i dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać:

dowiedz się więcej

spójrz na pracę tymczasową szerzej

Gdy zapotrzebowanie na produkty firmy czasowo rośnie, np. z powodu sezonowości branży, praca tymczasowa jest tym, co pozwala zapewnić ciągłość produkcji, bez konieczności zatrudniania zatrudnienia dodatkowych osób na stałe. Gdy popyt wraca do pierwotnego poziomu, to może stać się z liczebnością kadry. Elastyczność zatrudnienia to bez cienia wątpliwości olbrzymi atut pracy tymczasowej. 

Warto jednak spojrzeć na tę formę współpracy także szerzej. Postaraj się nie traktować pracy tymczasowej tylko przez pryzmat rozwiązania ‘tu i teraz’. Zmienność produkcji i sezonowość to coś powtarzalnego. Za kilka tygodni czy miesięcy ponownie możesz potrzebować dodatkowych osób do pracy. Jeśli zadbasz o to, by wrażenia z pracy w Twojej firmie były pozytywne, zwiększasz swoje szanse na powrót pracownika tymczasowego i zmniejszasz szanse wystąpienia rotacji. Jednocześnie taka osoba jest już zaznajomiona z procesami zachodzącymi w organizacji i nie ponosisz ponownie kosztów jej wdrożenia.

zaproponuj dłuższe umowy

Jeśli od początku wiesz, że będziesz potrzebował określonej grupy pracowników tymczasowych na dłużej, spraw, by miało to odzwierciedlenie w długości proponowanych umów. Zamiast podpisywania nowych umów, od razu zaproponuj zatrudnienia na pół roku czy rok - w zależności od Twoich potrzeb, a także potrzeb pracowników. W ten sposób zadbasz o poczucie stabilności. Pracownik tymczasowy nie odejdzie do innej firmy, która zaproponowała mu korzystniejsze pod tym względem warunki zatrudnienia.

Jako pracodawca użytkownik możesz tylko zyskać. Dłuższe umowy to możliwość dłuższego sprawdzenia umiejętności pracownika, jeśli rozważasz późniejsze stałe zatrudnienie. To także czynnik, który może zwiększyć poziom zaangażowania w wykonywane obowiązki. 

Chcąc przeciwdziałać rotacji nie wystarczy tylko zbadać jej przyczyny. Niezbędne jest podjęcie odpowiednich kroków. Warto rozmawiać z pracownikami na temat tego, co podoba im się w firmie, a przede wszystkim, jakie aspekty wymagają usprawnienia. Mniejsza rotacja to mniejsze koszty. Nie kupujesz kolejny raz odzieży roboczej dla nowej osoby, a czas, który liderzy produkcyjni poświęciliby na wdrożenie pracownika mogą przeznaczyć na inne zadania.

 

Tagi: rotacja pracowników, praca tymczasowa

Anna Rembelska

Senior Account Specialist w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły