Zatrudnienie utalentowanej osoby poprawia sytuację każdego przedsiębiorstwa. Gdy gospodarka odnotowuje wzrost lub dana branża prosperuje, znalezienie najbardziej utalentowanych pracowników jest znacznie trudniejsze – i tym bardziej ważne. W czasach dostatku kandydaci mają wiele możliwości. Spółki muszą stosować jeszcze bardziej konkurencyjne metody pozyskiwania najlepszych pracowników. Ten, kto nie jest na bieżąco z najnowszymi strategiami pozyskiwania utalentowanych pracowników, pozostanie w tyle.

Konieczność włączenia działań związanych z pozyskiwaniem utalentowanych pracowników w ogólną strategię spółki jest teraz większa niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele odnoszących największe sukcesy spółek z branży technologicznej i sprzedaży detalicznej uznało, że dział kadr nie może być wyizolowaną jednostką i musi ulec przekształceniu. Czy w Twojej firmie też tak jest? Oto trzy trendy pozyskiwania utalentowanych pracowników zaobserwowane w 2018 r.

strategia pozyskiwania talentów nie jest odrębnym działaniem

Kadra kierownicza najwyższego szczebla na całym świecie jest zgodna, że pozyskiwanie talentów należy całkowicie zintegrować z ogólną strategią biznesową. 78 procent menedżerów uważa, że „celem strategii pozyskiwania talentów jest wywieranie mierzalnego wpływu na wydajność spółki”. Kiedyś dział kadr zajmował się szczegółami administracyjnymi i działał jako jednostka w dużej mierze niezależna od członków zarządu; obecnie strategie pozyskiwania utalentowanych pracowników opracowuje się i wdraża z uwzględnieniem ogólnych celów spółki. Można i trzeba prowadzić rozmowy na temat tego, na jakiej wartości dodanej Wam zależy, gdy rekrutujecie pracowników. Nie chodzi już tylko o tanie pozyskiwanie nowych pracowników.

Wiele spółek tworzy centra doskonałości zrzeszające najlepszych specjalistów spółki, mające na celu pozyskiwanie talentów i zarządzanie nimi. Działy kadr muszą wypracować relacje strategiczne z kierownikami, aby uzgodnić priorytety i strategie. Najlepsze strategie pozyskiwania utalentowanych pracowników to nie tylko połączone siły działu kadr i kadry kierowniczej najwyższego szczebla: obejmują one precyzyjnie określone cele wraz z konkretnymi kluczowymi wskaźnikami efektywności, które przynoszą korzyść całej spółce.

276

pracodawcy starają się wyróżniać

Odróżnianie się spółki od konkurencji jest ważne nie tylko z punktu widzenia klientów. Zaangażowanie i satysfakcja pracownika stały się tak ważne, że w niektórych firmach powstają specjalne stanowiska do zarządzania doświadczeniami pracowników. Wniosek jest taki, że jeżeli nie dbasz o utrzymanie zadowolenia wśród pracowników, to nie dorównujesz standardom rynkowym.

Dla takich spółek jak Airbnb priorytetem jest sprawienie, aby pracownicy mieli poczucie przynależności do swojej spółki. Johnson&Johnson idzie o krok dalej i traktuje każdego kandydata na pracownika tak, jakby już był członkiem rodziny. Kandydaci mogą zalogować się na platformie o dowolnej porze i zobaczyć, na jakim etapie jest rozpatrywanie ich wniosków (podobnie jak w przypadku śledzenia przesyłek).

Firmy starające się odróżnić od konkurencji kierują się nie tylko instynktem. Liczby nie kłamią. 70 procent pracowników zadowolonych ze świadczeń pracowniczych mówi, że czują się lojalni wobec swoich pracodawców. Według badania przeprowadzonego przez Glassdoor 60 procent talentów twierdzi, że to świadczenia dodatkowe oferowane przez spółkę decydują o przyjęciu oferty pracy. 80 procent ankietowanych pracowników twierdzi również, że woleliby dodatkowe świadczenia niż podwyżkę. Co robisz, aby wyróżnić spółkę na etapie pozyskiwania talentów? Jeżeli kandydaci na pracowników nie czują się docenieni od początku, można być pewnym, że dokonują porównania z innymi spółkami, dla których odczucia kandydatów są ważne.

uwzględnienie ludzkiej empatii pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną

Sztuczna inteligencja może przejmować obowiązki w wielu dziedzinach, lecz pozyskiwanie talentów nie jest jedną z nich. Proces automatyzacji pracy specjalistów ds. kadr postępuje, jednak zapotrzebowanie na inteligencję emocjonalną rekruterów również gwałtownie wzrasta. Co prawda technologia może przyczynić się do polepszenia doświadczeń kandydatów na pracowników, jednak nic nie jest w stanie zastąpić ludzkiej empatii. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, kadra kierownicza najwyższego szczebla obawia się utraty najbardziej utalentowanych kandydatów ze względu na obdarcie procesu rekrutacji z „czynnika ludzkiego”. Dlatego też zwiększanie interakcji między ludźmi i promowanie inteligencji emocjonalnej jest jak najbardziej aktualną tendencją.

Co to jest inteligencja emocjonalna? Zdolność rozumienia, kontrolowania i wyrażania emocji w sposób odpowiedzialny. Jak wyjaśnia Forbes, błędem w procesie rekrutacji jest obecnie to, że rekruterów jest zbyt mało i często zatrudniają oni na podstawie zestawu umiejętności zamiast opierać się na ludzkiej intuicji i ogólnym wrażeniu wywieranym przez kandydata. Co więcej „doskonalenie umiejętności społecznych lub inteligencji emocjonalnej” jest kluczowe, aby móc odróżniać się od konkurencji.

Wszystkie firmy mogą mieć dostęp do tego samego oprogramowania rekrutacyjnego i technologii. Jedynym sposobem na zachowanie konkurencyjności będzie wzmocnienie tych elementów rekrutacji, które może zapewnić wyłącznie wykwalifikowana, empatyczna osoba. 82 procent kandydatów na pracowników jest często sfrustrowanych nadmierną automatyzacją procesu poszukiwania pracy. Nadawanie temu procesowi ludzkiego charakteru służy biznesowi.

Pozyskiwanie utalentowanych pracowników nigdy nie wyjdzie z mody. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, dostosowywanie się do panujących tendencji ma kluczowe znaczenie, ponieważ automatyzacja postępuje błyskawicznie, a wyścig nowych technologii przybiera zawrotne tempo. Kandydaci z pokolenia milenialsów oczekują równowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym i cenią sobie spersonalizowane świadczenia dodatkowe (często bardziej niż wyższe płace). Dzięki skupieniu się na inteligencji emocjonalnej, świadczeniach dodatkowych, które wyróżniają się na tle innych, oraz zintegrowanej strategii pozyskiwania utalentowanych pracowników będziecie na dobrej drodze do pozyskania najlepszych z nich w roku 2018 i w kolejnych latach.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

zapisz się

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Tagi: trendy rynku pracy, rotacja pracowników, zarządzanie talentami

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły