Praca w IT to coraz częściej praca twórcza, a nie odtwórcza - projektujemy rozwiązania, które mają ułatwiać ludziom życie. W tej branży, poza twardymi kompetencjami technicznymi, potrzebna jest dziś duża doza kreatywności. To z kolei, w połączeniu z ogromnym zapotrzebowaniem na pracowników z tego sektora i ich wysokimi zarobkami, sprawia, że rekrutacje w IT różnią się od tych prowadzonych w innych obszarach (jeśli poszukujesz benchmarków wynagrodzeń z obszaru IT, daj nam znać - skontaktujemy się z Tobą). Już samo przyciągnięcie uwagi takiego specjalisty i zainteresowanie go ofertą pracy nie jest zadaniem łatwym, a benefity, które w innych sektorach otworzyłyby furtkę do rozmów z kandydatem, mogą nie okazać się żadnym atutem. Możesz jednak zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie specjalisty IT - wystarczy, że podczas rekrutacji weźmiesz pod uwagę poniższe aspekty.

3-wskazowki-rekrutacji-IT-dzieki-ktorym-zwiekszysz-swoje-szanse-na-pozyskanie-wartosciowego-specjalisty

dobre praktyki rekrutacji IT

zrezygnuj z ogłoszeń

Specjaliści z IT sami nie szukają pracy, to praca szuka ich. Czasy, w których ogłoszenia rekrutacyjne zdawały w tym obszarze egzamin, już dawno minęły. Jest bardzo niewiele stanowisk w branży, w których możesz liczyć na dużą liczbę nadesłanych CV - najczęściej są to stanowiska juniorskie w obszarze wsparcia (L1 i L2 - pierwsza i druga linia wsparcia), analitycy biznesowi (ale w mniejszym stopniu - systemowi) oraz project managerowie. Nie ma co liczyć na to, że CV nadeśle architekt rozwiązań informatycznych. Szukasz ludzi w IT? W większym stopniu niż na publikacji ogłoszeń, skup się na innych działaniach:  

  • wyjdź z inicjatywą i skontaktuj się ze specjalistą, np. za pomocą LinkedIna;
  • przygotuj odpowiednią, krótką wiadomość, w której odwołasz się do jego doświadczenia;
  • przedstaw projekt, przybliżając zadanie, jego termin oraz wynagrodzenie

Będę szczery - statystyka nie jest tu Twoim sprzymierzeńcem, a odsetek odpowiedzi może skutecznie zniechęcić do dalszego poszukiwania. Jeśli po wysłaniu 400 wiadomości otrzymasz 40 odpowiedzi, które przełożą się na 4 spotkania, to masz powody do dumy. Między innymi dlatego też rekrutacja pracowników z obszaru IT jest tak czasochłonna.

szukaj punktów wspólnych z kandydatem 

Jednak, aby do tego w ogóle doszło, należy przygotować odpowiedni komunikat. W wiadomościach adresowanych do tych specjalistów bądź do bólu konkretny. Stwórz prostą, krótką, ale bardzo precyzyjną wiadomość. Od początku szukaj połączeń z tą osobą - popatrz, z jakimi technologiami miała styczność w dotychczasowej karierze i odwołaj się do nich, zwróć uwagę na aspiracje zawodowe, które bardzo często możesz wyczytać z profilu na LinkedIn (a jeśli nie, to zapytaj o nie). Koniecznie powiedz: co jest do zrobienia, w jakim terminie i ile za to zapłacisz. Mówiąc konkretnie, zwiększasz swoje szanse na to, że taka osoba poda Ci numer telefonu i wyrazi chęć rozmowy, a to już pierwszy krok, którego nie udaje się osiągnąć wielu rekruterom. Pamiętaj, że ludzie w IT otrzymują od kilku do kilkunastu takich wiadomości w tygodniu - to Ty musisz umieć zainteresować ich swoją ofertą. Komunikat zbyt ogólny, podobny do innych nie zostanie nawet przeczytany do końca. Jednocześnie rekruter IT musi potrafić opowiedzieć nie tylko o stanowisku, ale także znać technologie, z którymi kandydat będzie pracować.

» jakie kwoty kryją się pod dobrymi zarobkami w IT? Wiele zależy od stanowiska i formy współpracy. Przygotowaliśmy raport, w którym porównaliśmy poziom wynagrodzeń stanowisk z IT z rozróżnieniem na formę współpracy - umowę o pracę oraz kontrakt (B2B). Jeśli interesuje Cię przygotowane przez nas podsumowanie uzupełnij formularz. Chętnie spotkam się z Tobą i opowiem więcej o przygotowanych przez nas analizach:

przejdź do formularza

bądź na bieżąco z oczekiwaniami 

unikalny technology stack

Jak wspomniałem ludzie w IT to osoby dobrze zarabiające. Standardowe benefity na nic się tu zdadzą. To czym możesz przyciągnąć osobę z IT do swojej firmy, to np. unikalny technology stack, czyli technologie w jakich pracujecie. Jeśli do tej pory w swojej karierze specjalista pracował na frameworku angularJS i w dalszym ciągu będzie mógł rozwijać się w tym obszarze albo równocześnie będzie miał możliwość nauczenia się innego specyficznego frameworku (np. Ruby on Rails czy Laravel), to będzie to Twój niewątpliwy atut. Wykorzystaj go.

projekty wyłaniające się z cienia 

Magnesem, przyciągającym specjalistów IT do organizacji, będą realizowane tam projekty. Dla zdecydowanej większości osób z branży atrakcyjniejsza będzie praca w centrum R&D niż centrach zajmujących się utrzymaniem i wsparciem aplikacji. Dzięki temu mogą tworzyć aplikacje, systemy i rozwiązania od zera. Widzą, jak ich projekty wyłaniają się z cienia - a oni sami mają wpływ na to, jaki przybierają kształt. Dla ludzi w IT ważne, by praca nie była nużąca i powtarzalna, lecz ambitna oraz by widzieli jej efekty. 

zamknij proces jak najszybciej

A co jak już pozyskasz uwagę eksperta z IT? Szanuj jego czas, jednocześnie dąż do tego, by jak najszybciej skutecznie zamknąć rekrutację. Kandydat na rynku IT w kilka dni znajdzie zatrudnienie - jeśli w poniedziałek podjął decyzję, że jest otwarty na zmiany, w czwartek będzie miał ustalone warunki współpracy z nowym przedsiębiorstwem. Jeśli chcesz, by to właśnie Twoja organizacja była tym przedsiębiorstwem, pozostań w stałym kontakcie z kandydatem - na bieżąco informuj go, na jakim etapie procesu się znajduje. Profesjonalne firmy są w stanie przeprowadzić cały proces na jednym spotkaniu, trwającym maksymalnie 1,5 - 2 godziny. Licz się również z tym, że osoba z IT, z którą prowadzisz rozmowy, otrzyma kontrofertę od swojego obecnego pracodawcy. Firmy bardzo mocno inwestują w ludzi z IT i za wszelką cenę nie chcą ich stracić.

Rekrutacja specjalisty z obszaru IT nie kończy się wraz z momentem, w którym taka osoba przestąpi mury organizacji i dołączy do Twojego zespołu. To dopiero początek. Do tej pory podejmowane działania miały przykuć jego uwagę. Aby w dalszym ciągu być przed konkurencją i utrzymać takiego pracownika warto skupić się teraz na employer brandingu, programach retencyjnych czy dbaniu o atmosferę i kulturę organizacyjną, tak by wszystkie podjęte przez Ciebie wysiłki nie poszły na marne i specjalista z IT związał się z Tobą na długo.

»jeśli zainteresowały Cię treści dotyczące rekrutacji w obszarze IT, zobacz też inne artykuły:

Tagi: przyciąganie talentów, formy zatrudnienia, trendy w rekrutacji

Jacek Witkowski

Strategic Business Development Director w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły