W pracy, którą wykonujesz nie dostrzegasz wystarczająco dużego sensu, nie przynosi Ci ona satysfakcji, nie pozwala wykorzystać wszystkich Twoich umiejętności, wiedzy czy kompetencji. Stawiasz sobie cele, których nie realizujesz do końca, po czym zapominasz, aby wyznaczać sobie kolejne. Czy nie tak coraz częściej wygląda Twoja pozycja w firmie i praca jako HR-owca? Dział HR nadal postrzegany jest w kontekście tylko rekrutacji i selekcji pracowników. Ty doskonale wiesz, że jego (w tym Twoje) obowiązki są znacznie bardziej odpowiedzialne. Pozycji HR na rynku nie można zmienić w pojedynkę, tu potrzeba współpracy wszystkich specjalistów z tej branży.

poddani i podporządkowani wykonawcy poleceń

Z zaangażowaniem realizujesz zlecone Ci projekty, wykonujesz polecenia zarządu, wywiązujesz się z przypisanych Ci obowiązków. Jesteś wiernym żołnierzem, który ustawia się w szeregu i czeka na kolejne wytyczne. Jeżeli bezrefleksyjnie podążasz za decyzjami innych, pomimo że nie zawsze się z nimi zgadzasz, nigdy nie będziesz w pełni usatysfakcjonowany ze swojej pracy. Dział HR jest najlepszym, który może przejąć inicjatywę i współpracować aktywnie z zarządem, ponieważ widzi, wie oraz dostrzega więcej, na co dzień pracuje z ludźmi, ma znacznie szerszą perspektywę, doskonałe warunki do obserwacji środowiska pracowniczego. Dzięki temu możesz zaproponować zmiany i rozwiązania. To w końcu Ty rekrutujesz pracowników, dysponujesz budżetem firmy, określasz systemy kar i nagród. Brak odwagi do śmiałej czy aktywnej współpracy z osobami decydującymi pozbawia Cię możliwości w pełni wykorzystania swojej funkcji i roli, jaką powinieneś odgrywać zgodnie ze swoim stanowiskiem.

błędy z pozycjonowaniu HR

dział kosztów, nie zysków

Wdrożenie projektu nie kończy go definitywnie. W pracy HR-owca bardzo łatwo popaść w pułapkę myślenia, że skoro coś już zostało zrealizowane, to można o tym zapomnieć i podjąć się kolejnego projektu. Czy nie tak funkcjonuje dział HR w Twojej firmie? Doskonały projekt na papierze nie oznacza, iż w praktyce również będzie bezbłędny. Nie sprawdzając, jakie przynosi korzyści, a co wymaga usprawnienia, przyczyniasz się do zakwalifikowania HR do działu kosztów, który nie generuje zysków lub są one praktycznie niedostrzegalne. Mierząc efektywność swoich działań, masz znacznie większą szansę potwierdzić swoją skuteczność. Przecież jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, ale bez odpowiednich danych oraz monitorowania postępów trudno jest Ci to udowodnić.

hermetycznie zamknięci

Czy masz poczucie, iż nie otrzymujesz wystarczająco dużego wsparcia ze strony zarządu, jak też jesteś traktowany przez organizacje branżowe jako potencjalna konkurencja? HR-owcy są często bezradni w mediacjach biznesowych, ponieważ nie mają za sobą i obok siebie sojuszników, są zamknięci we własnym zatomizowanym świecie, nie tworzą zintegrowanej branży. Co więcej, nie zawsze spełniają oczekiwania tych, za których są odpowiedzialni – za pracowników firmy. Czy jesteś pewien, że to co robisz, Twoja strategia i oferta HR są zgodne z oczekiwaniami pracowników? Czy jesteś pewien, że je znasz, że wiesz, jakich korzyści wymagają od Ciebie i firmy? Odpowiedz sobie na pytanie – jak często z nimi rozmawiasz i wychodzisz do nich, aby obserwować ich zachowania? Dział HR jest hermetycznie zamknięty zarówno na otoczenie biznesowe, jak również na zarząd i zespół pracowników.

sektor usługowy, dział miękki

Rekrutacja i selekcja pracowników – to Twoje obowiązki, ale to jedynie kropla w morzu tego, co jest przypisane HR-owcom. Niestety ustawianie się w takiej pozycji, skutecznie sprowadza branżę HR na niższy szczebel w hierarchii biznesowej. Podkreślaj swoją ważną rolę w firmie, która nie kończy się tylko na rekrutacji i selekcji pracowników, a obejmuje również troskę o to, aby sprawy formalne pracowników były zgodne z prawem, zajmujesz się sprawami kadrowymi, administracyjnymi i płacowymi. Bez odpowiedniej wiedzy z zakresu prawa nie da się pełnić tak istotnej w firmie funkcji. Dział HR to zarówno HR miękki i twardy, nie tylko wykonujesz polecenia zarządu i wspierasz działania firmy, ale też podejmujesz się kluczowych dla przedsiębiorstwa obowiązków.

Czy jako HR-owiec aktywnie czy biernie uczestniczysz w procesie podejmowania decyzji w Twojej firmie? Jesteś wykonawcą czy raczej odważnie przejmujesz inicjatywę i mówisz głośno o swoich spostrzeżeniach, proponując konkretne rozwiązania? Jeżeli jesteś biernym wykonawcą, trzymającym się w cieniu, przyczyniasz się do budowania zniekształconego wizerunku branży HR. A może jest inaczej i starasz się zmienić Wasz wizerunek przedstawiony w krzywym zwierciadle? Aby ten projekt się powiódł, potrzebujesz solidnego wsparcia w postaci pracy zespołowej liderów HR.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

zapisz się

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Tagi: trendy w rekrutacji, marka rekrutera, HR

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły