Na czynniki, które decydują o atrakcyjności firmy – zarówno w oczach aktualnych, jak i potencjalnych pracowników – wpływa wiele zmiennych, a jednym z nich są benefity. Dziś, to nie tylko bony lunchowe czy opieka medyczna, ale cała gama pozafinansowych dodatków. Działy HR oraz EB od lat prześcigają się w pomysłach na „ofertę benefitową roku”. Warto jednak podkreślić ich rolę. Benefity są niewątpliwe ważnym czynnikiem przyciągającym kandydatów. Wynika to ze zwiększonej konkurencji w obszarze pozyskiwania wykwalifikowanych pracowników. Bez względu na sytuację gospodarczą o dobrych pracowników zawsze trzeba zawalczyć.

benefity–jakstworzyc-idealna-oferte-benefitowa

poznaj najbardziej atrakcyjne benefity pozapłacowe w oczach Polaków pobierając badanie Randstad Employer Brand Reserach:

pobieram raport

atrakcyjność benefitu to...

Dobry benefit to taki, który odpowiada na potrzeby różnych płci, grup wiekowych czy zawodowych. Jest dostosowany do środowiska zarówno, w którym pracujesz, jak i mieszkasz. Największe wyzwanie w doborze optymalnego zestawu benefitów stoi zwykle przed firmami, które zatrudniają pracowników z różnych obszarów (zarówno biurowych i produkcyjnych). Pamiętajmy, że nie tylko płeć i wiek, ale też sytuacja prywatna (bycie singlem, podróżnikiem, rodzicem, opiekunem pupila itp.) koreluje z postrzeganiem atrakcyjności benefitów. Co więc warto wziąć pod uwagę przy ich konstruowaniu?

Przede wszystkim to, że pracownicy na różnych stanowiskach inaczej pożytkują swoją energię w pracy. Sam rodzaj wykonywanej pracy wpływa na to, w jaki sposób lubimy bądź chcemy odpoczywać. Osoby pracujące fizycznie zazwyczaj chętniej odpoczywają angażując swój umysł, a pracownicy biurowi relatywnie częściej spędzają czas wolny aktywnie fizycznie.

O tym, o czym warto pamiętać, kształtując i wdrażając benefit, wspomniał Igor Życki w swoich artykułach. To garść niezwykle przydatnych informacji:

czym tak naprawdę są benefity, czyli…

Dzisiaj firmy chcą troszczyć się o różne aspekty życia pracowników, bo wiedzą, że to przekłada się na ich efektywność. Dbają nie tylko o miejsce pracy, ale też o to, co robią poza nią. Do pracownika podchodzi się holistycznie. W jakich aspektach benefity mogą mu pomóc?

coś dla zdrowia, nie tylko swojego

Tak naprawdę o zdrowie i komfort pracownika zaczynasz dbać zanim jeszcze przekroczy mury Twojej firmy. Przyjrzyjmy się badaniom medycyny pracy. Możesz skierować nowo przyjęta osobę na badania do prywatnej placówki, która dysponuje szeroką siecią punktów współpracujących w wielu lokalizacjach i otwartych do późna, co ułatwia dopełnienie wszelkich formalności. Co więcej, wyspecjalizowane instytucje oferują możliwość umówienia się na wizytę z poziomu aplikacji – prosto, szybko i skutecznie! Z drugiej strony możesz skierować pracownika do państwowej placówki, która najczęściej jest mocno obłożona.

Chociaż karta medyczna wydaje się prozaicznym benefitem, ma wymierne korzyści nie tylko dla samego pracownika, ale i jego rodziny, np. pracujący rodzic bez problemu szybko i sprawnie skorzysta z opieki medycznej dla swojego dziecka. Odpowiednio rozbudowana karta medyczna może być istotnym benefitem zwłaszcza dla przyszłych mam, które mają możliwość konsultacji z bardzo wyspecjalizowaną kadrą medyczną.

Troska o zdrowie pracownika obejmuje nie tylko kartę medyczną, ale także takie aspekty, jak ubezpieczenie czy karta sportowa. O zaletach tych dwóch rozwiązań nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Dzisiaj pracodawcy rozszerzają benefity, coraz częściej proponując opiekę weterynaryjną zwierzętom swoich pracowników.

coś dla ducha

Przy pomocy benefitów możesz zadbać także o odpowiedni komfort psychiczny pracowników. Zwłaszcza tych, którzy pracują w stresujących warunkach. W tym celu wcale nie musisz od razu inwestować w etatowego psychologa, ale możesz podjąć niewielkie kroki, które pozwalają się wyciszyć i oderwać od pracy i pozostawiają przyjemne wspomnienia.

Chodzi tu nie tylko o wyjścia do kina, teatru czy też SPA, ale o zapewnienie stref relaksu także w miejscu pracy. Hamak, muzyka, spokojne miejsca odosobnienia, w których można spokojnie popracować lub złapać oddech też mogą pełnić funkcję benefitu. Takie rozwiązania nie są codziennością. Może wyróżnić to Twoją firmę na tle innych pracodawców.

coś dla rozwoju

W tej kategorii benefitów możesz zawrzeć wszystko to, co sprawia, że pracownik poszerza swoje kompetencje nie zawodowe, ale także psychospołeczne, czyli kompetencje miękkie. To m.in. cała gama szkoleń, udział w konferencjach czy też dofinansowanie studiów. Fakt, że pracownik może rozwijać się nie tylko w obszarze, w którym się specjalizuje, działa na Twoją korzyść. W ten sposób poczuje, że jest w stanie wspierać Twoją firmę także w innych dziedzinach.

Rozwój pracownika nie musi być jednak związany z tym, co robi w pracy. Dzięki benefitom może realizować się na różne sposoby i odnaleźć w sobie nową pasję. Doskonałym przykładem jest w tym przypadku kurs tańca. Zakres benefitów, który możesz wdrożyć jest bardzo szeroka. Biorąc pod uwagę różnorodność pracowników i ich oczekiwań nie warto z góry narzucać tych rozwiązań. Zamiast tego wsłuchaj się w ich potrzeby. Dobrym pomysłem może być przeznaczenie określonego budżetu na realizację swoich pasji.

coś dla innych

Omówione wyżej benefity dotyczyły pracownika i jego bliskich. Tymczasem dzięki benefitom można pomagać innym. Robiąc coś chociażby dla osób starszych, dzieci w domu dziecka lub zwierząt w schroniskach rozwijamy w sobie empatię, otwieramy się na drugiego człowieka. W Randstad mamy możliwość wykorzystania jednego dodatkowego dnia urlopu do wykorzystania w ramach wolontariatu.

wieloaspektowość benefitów

Są benefity, które łączą wiele korzyści. Zwykła karta sportowa pozwala zadbać z jednej strony o zdrowie i uniknąć schorzeń, z drugiej o komfort psychiczny. Psycholodzy podkreślają, że aktywność fizyczna wpływa na lepsze radzenie sobie ze stresem, także w pracy. To bardzo dobrze, że jest to popularny benefit, bo jest po prostu potrzebny. Podobna sytuacja dotyczy biletów do kina czy teatru. Z jednej strony taka rozrywka zapewnia relaks, z drugiej zapewnia bliski kontakt z kulturą i sztuką.

Tagi: employer branding, benefity, wizerunek pracodawcy

Aneta Łyszkowicz

Senior Consultant Administration - HR - Legal w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej