Firmy na całym świecie odczuwają wpływ COVID-19 na wiele aspektów. Pandemia zmieniła naszą rzeczywistość, którą często określa się mianem „nowej normalności”. Przedsiębiorcy powinni się do niej dostosować, jeśli chcą nie tyko przetrwać czasy pełne wyzwań, ale i odnieść sukces w przyszłości.

Działy HR muszą zmierzyć się z szeregiem wyzwań, które umożliwiają bezpieczny powrót pracowników do ich miejsc pracy, ale też reagowanie w obszarze zatrudnienia na zmienność zapotrzebowania na produkty i usługi.

Zmiany następują także w obszarze rekrutacji; coraz więcej firm musi przenieść do świata online takie działania jak poszukiwanie kandydatów, rozmowy kwalifikacyjne czy wdrażanie nowych pracowników.

rekrutacja zdalna

W mniejszych firmach, na przykład z branży logistycznej czy produkcji żywności, gdzie pracownicy wykonują swoje zadania na miejscu, w zakładzie pracy, procesy kadrowe realizowane były dotychczas w sposób tradycyjny. To między innymi tam mogą pojawić się wyzwania związane z dostosowaniem się do nowej sytuacji. Z pomocą w uporaniu się z nowymi okolicznościami mogą przyjść wciąż rozwijające się technologie i usługi w obszarze HR.

wpływ COVID-19 na rekrutację

W obliczu wpływu pandemii koronawirusa na różne branże, firmy i działy HR, pracodawców można podzielić na dwie grupy z punktu widzenia procesu rekrutacji.

Do pierwszej kategorii należą firmy, które w odpowiedzi na trwający kryzys zdrowotny musiały podjąć kroki w celu zmiany sposobu zatrudniania.

Taka sytuacja dotyczyła na przykład producentów żywności, których zapotrzebowanie na personel wzrosło ze względu na nagły wzrost popytu na określone produkty.

Również wiele firm logistycznych musiało w odpowiedzi na aktualne warunki zwiększyć liczbę rekrutacji lub wyposażyć swoich pracowników w nowe kompetencje. Pandemia spowodowała gwałtowny wzrost zainteresowania zakupami w sklepach internetowych oraz większe zapotrzebowanie na usługi kurierskie i wsparcie logistyczne.

Do drugiej grupy należą firmy, które w wyniku pandemii koronawirusa zanotowały widoczny spadek popytu ze strony klientów, co doprowadziło do zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników oraz całkowitego wstrzymania rekrutacji. Dotyczy to branż, które najbardziej odczuły ograniczenia lub zawieszenie działalności w okresach szczytu zachorowań, jak sprzedaż detaliczna artykułów innych niż te pierwszej potrzeby, gastronomia czy branża hotelarska.

Ten czas może być dobrą okazją dla tych pracodawców, aby zweryfikować swoje procesy kadrowe, co w dłuższej perspektywie może poprawić efektywność w obszarze zatrudnienia i przygotować firmę do odbudowy potencjału.

Ze względu na kwestie zdrowotne i wynikające z pandemii COVID-19 obostrzenia zachodzi konieczność zdalnego wykonywania znacznej części działań związanych z rekrutacją i zarządzaniem zespołami.

Jakie rozwiązania mogą pomóc w obliczu tego wyzwania?

kontakt z utalentowanymi kandydatami

Część firm, dla których priorytetem jest rozwój obecnej załogi w związku ze wzrostem zapotrzebowania na produkty i usługi, planuje nowe rekrutacje. Warto zastanowić się, jak zrealizować je najlepiej, działając zdalnie.

U części kandydatów mogą pojawić się wątpliwości związane z rekrutacją i rozpoczęciem nowej pracy w tym okresie. Zmian mogą obawiać się przede wszystkim osoby, które cenią sobie dotychczasową stabilność zatrudnienia.

Dlatego bardzo ważna jest przejrzystość procesów rekrutacji, przekazywanie informacji kandydatom i zapewnienie im maksymalnego poczucia bezpieczeństwa. Jednym ze sposobów na to jest zastosowanie nowoczesnych narzędzi, na przykład czatbotów, które mogą być szczególnie użyteczne na początkowym etapie – gdy trzeba udzielić odpowiedzi na ogromną liczbę pytań czy kontaktować się z wieloma kandydatami.

Rozwiązania, takie jak Wade & WendyAllyo, stworzono po to, by pomóc firmom zoptymalizować ten etap rekrutacji i uzyskać wyższą efektywność dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i automatyzacji.

W przypadku wyzwań w dotarciu z ofertą i przyciągnięciu wykwalifikowanych kandydatów może pomóc wsparcie doświadczonych partnerów z agencji zatrudnienia. Liderzy branży HR dysponują stale aktualizowaną bazą sprawdzonych kandydatów. Mogą też doradzić w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie na lokalnym rynku pracy.

rozmowy kwalifikacyjne i wdrażanie nowych pracowników

Na etapie prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami oraz wdrażania nowych pracowników bardzo ważnym aspektem był kontakt bezpośredni, zapewniany przez spotkanie twarzą w twarz z pracodawcą. Przeniesienie tych etapów procesu do świata online może stanowić duże wyzwanie dla wielu firm.

Także i w tym przypadku z pomocą przychodzą współczesne technologie. Narzędzia do odbywania wideorozmów kwalifikacyjnych i weryfikacji umiejętności kandydatów umożliwiają przeprowadzanie pogłębionej oceny starających się o pracę w najprostszy i najbardziej efektywny sposób.

Na etapie wdrażania pracowników, od którego zależy budowanie silnych relacji z pracodawcą, narzędzia do komunikacji wideo, takie jak Microsoft Teams, Google Meet czy Skype, w tej niecodziennej sytuacji dadzą nowym pracownikom szansę, by poznać przełożonych i współpracowników. Możliwość rozmowy – w choćby wirtualnej - z osobami, z którymi będzie się pracować, ułatwi nowym pracownikom zaaklimatyzowanie się.

Rozwiązania w zakresie przechowywania dokumentów w chmurze oraz narzędzia typu DocuSign ułatwiają natomiast formalności związane z zatrudnianiem nowych pracowników.

Dla szukających sposobów, by przenieść proces zatrudniania do świata online, Randstad przygotował przewodnik po przydatnych narzędziach.

pobierz poradnik

Tagi: rekrutacja, przyciąganie talentów, rekruter, nowoczesne technologie, trendy w rekrutacji, strategia zatrudnienia, rekrutacja zdalna, onboarding, wdrożenie pracowników

subskrybuj bloga

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej