Przedświąteczny czas to doskonały moment, by docenić naszych pracowników, ale też zadbać o dobrą atmosferę w środowisku pracy, zintegrować zespół, sprawić, że poczuje się zmotywowany. To też po prostu doskonała okazja, by na chwilę porzucić swoje formalne role szefa i pracownika, uścisnąć sobie dłoń, złożyć życzenia, przekazać upominek lub wspólnie porozmawiać przy barszczu z uszkami i kutii.

Please use these images in the context of inclusion projects
Please use these images in the context of inclusion projects

Takie gesty pracownicy na pewno docenią. I choć to tylko moment, to jeśli wpisuje się w szersze działania naszej firmy na rzecz pracowników, będzie nie bez znaczenia dla budowania atrakcyjnej marki pracodawcy. Bez wątpienia bowiem miła atmosfera pracy jest tym czynnikiem, który obok wynagrodzenia, stabilności zatrudnienia i work-life balance Polacy wskazują jako istotne, gdy szukają zatrudnienia. Potwierdza to nasze tegoroczne badanie Randstad Employer Brand Research, w który ten aspekt wymienia co drugi respondent.

Od dawna przyglądamy się temu, jakie inicjatywy przed świętami polskie firmy szykują dla swoich pracowników. Szukamy dobrych praktyk, sprawdzamy, które pomysły zyskują na znaczeniu. Lider od wielu lat jest ten sam – przedświąteczne spotkania pracowników planuje zorganizować w tym roku 44% firm (przed rokiem 40%). To rozwiązanie wynika pewnie z głęboko zakorzenionej w polskiej tradycji Świąt Bożego Narodzenia wigilijnej kolacji. Tyle, że ta pracownicza Wigilia coraz częściej  formułą odbiega od tradycji. Nie zawsze jest to spotkanie z menadżerami, nie zawsze w miejscu pracy, nie zawsze pracownicy przychodzą na gotowe, czasem wspólnie gotują świąteczne potrawy. Coraz częściej bowiem przed świątecznym spotkaniem pracodawcy decydują się inicjatywę przekazać pracownikom i wsłuchać się w to, jak oni wyobrażają sobie taką pracowniczą Wigilię. To dobry krok, dzięki któremu pracownik ma poczucie, że jego głos się liczy i że sam współtworzy atmosferę takiego spotkania.

Przeczytaj: podaruj pozytywne emocje - prezenty świąteczne dla partnerów biznesowych.

heart

top 10 benefitów, które docenią Twoi pracownicy.

pobierz

świąteczna premia nie wpływa na team building, warto łączyć ją z innymi pomysłami

Na popularności zyskują premie okolicznościowe – stale rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy proponują taki świąteczny prezent. W tym roku zdecydowało się na to 39% firm. Popularne są również bony podarunkowe (27%). Choć taka forma gratyfikacji jest bardzo pożądana przez pracowników, to firmom nie pozwala na połączenie przedświątecznych działań z integracją, budowaniem dobrej atmosfery w środowisku pracy. Dlatego najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydaje się łączenie takich inicjatyw ze spotkaniami w zespołach. Nasze badanie „Plany Pracodawców” pokazuje, że jest spora grupa firm, które nie poprzestają na jednym pomyśle (46%), najczęściej łącząc premię (7%) lub bony (4%) z pracowniczą Wigilią.

Premie okolicznościowe w większości przypadków będą w tym roku trafiać do wszystkich zatrudnionych (75%), ale kwoty najczęściej będą zależały od stanowiska lub działu, w który dana osoba pracuje (59%). Podobnie jest z bonami towarowymi – także trafią na ogół do wszystkich pracowników (86%) i także zależeć będą od stanowiska lub działu (64%).

rodzinne święta w gronie najbliższych, pracownicza Wigilia tylko w gronie pracowników

Co jeszcze planują polscy pracodawcy? Wciąż 1/4 z nich szykuje też upominki dla pracowników, ich rodzin, szczególnie dzieci. 18% firm chce natomiast swoje zespoły zaangażować w akcje charytatywne. 2% respondentów zapowiada, że zorganizuje spotkania świąteczne dla szerszego grona – nie tylko dla pracowników, ale też dla ich rodzin. To jedyna z inicjatyw, która z roku na rok traci zwolenników. Jeszcze w 2015 roku takie spotkania organizowało 8% firm, przed rokiem jeszcze 5%.

13% pracodawców w ogóle nie planuje żadnych działań związanych ze Świętami. W stosunku do zeszłego roku ten odsetek spadł o 1 p.p. i po poprzednich latach widzimy, że ten odsetek jest dość stały w Polsce.

Najczęściej pracodawcy przeznaczą w tym roku na świąteczne inicjatywy od 100 do 300 zł w przeliczeniu na pracownika. Ten odsetek wzrósł o 5 p.p. do 37%. Zmalała za to o 3 p.p. liczba respondentów, którzy na ten cel przeznaczą kwotę przekraczającą 500 zł. Pracodawcy od wielu miesięcy odczuwają presję w obszarze wynagrodzenia, zatem możliwe, że nie zawsze mogą sobie pozwolić na większe premie świąteczne. Cieszy jednak fakt, że wciąż decydują się na takie inicjatywy, nawet jeśli czasem to tylko symboliczny prezent.

pobierz raport o bonusach świątecznych w 2018 roku >>

heart

top 10 benefitów, które docenią Twoi pracownicy.

pobierz
o autorze
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek

Mateusz Żydek

ekspert instytutu badawczego randstad

Specjalista w dziedzinie komunikacji firm oraz polskiego rynku pracy, od 2016 roku związany z największą firmą HR w Polsce - Randstad Polska. Absolwent socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wdraża projekty personal i employer brandingowe. Odpowiada za komunikację z dziennikarzami oraz treści w mediach społecznościowych Randstad, wspiera też członków zespołu firmy w budowaniu marek osobistych w Internecie ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji biznesowej LinkedIn. Od wielu lat tworzy szczegółowe analizy polskiego i globalnego rynku pracy, powstające w Instytucie Badawczym Randstad (cykle badawcze „Plany Pracodawców” i „Monitor Rynku Pracy”).

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się