W ciągu ostatnich kilku dekad byliśmy świadkami niesamowitych przemian technologicznych. Życie prywatne oraz zawodowe zmienia się w bardzo szybkim tempie. Tempie, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu było nie do pomyślenia. Technologia informatyczna, biotechnologia, biochemia, czy nanotechnologia, wielkie odkrycia coraz częściej nie korelują z naszym dobrym samopoczuciem, wydajnością oraz zdolnościami poznawczymi, które w dużej mierze odgrywają kluczową rolę w osiąganiu m.in. dobrych wyników w pracy.

Organizacje coraz częściej koncentrują się na stawianiu ambitnych celów oraz nieustannym dążeniu do uzyskania zadowalających rezultatów. Pracujemy więcej, na każdym kroku szukamy usprawnień i przestrzeni do optymalizacji. Staramy się ciągle zmieniać metody, środki i półśrodki, które mają nas przybliżyć do celu. Przyglądamy się zmianom gospodarczym, naszym kontrahentom, systemom IT, sposobom zarządzania, modelom biznesowym oraz własnym pracownikom. Na finalny sukces wpływa wiele zmiennych, ale dziś zwrócę uwagę na efektywność pracowników i pewne aspekty, o których jako pracodawca mogłeś jeszcze nie wiedzieć.

efektywnosc

czym jest efektywność

Efektywność pracy w definicji niemal słownikowej, to relacja wartości korzyści materialnych i niematerialnych uzyskanych dzięki ludzkiej pracy do poniesionych nakładów (materialnych i niematerialnych). Uogólniając możemy przyjąć, że efektywność, to stosunek wyniku działania do poniesionych kosztów. Mówiąc o efektywności skupiamy się głównie na finalnym efekcie pracy, czyli wyniku. W zależności od oczekiwań i wewnętrznych założeń działów HR, efektywność mierzona jest szeroką gamą KPI (kluczowych wskaźników efektywności).

Same KPI mają za zadanie wspierać procesy, ale zdarza się, że pracownicy nie mogą zrealizować stawianych przed nimi KPI. Czy kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje?

Jako pracodawca prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że na finalny efekt pracy składa się wiele zmiennych. Począwszy od zatrudnionej kadry, dostępnych narzędzi, stylu zarządzania, trybu pracy czy motywacji wewnętrznej i zewnętrznej pracowników. Praca m.in. w nieregularnych godzinach (w tym także nocnych), monotonna wpływa nie tylko na sposób wykonywania zadań, lecz także na jakość i styl życia pracowników.

jak temu zaradzić?

Nazwij problem. Brzmi banalnie, aczkolwiek jako pracodawca możesz nie zdawać sobie sprawy, że wymagania narzucone przez rynek, procesy technologiczne czy specyfika zawodu wymuszają określony czas pracy. Praca w trybie zmianowym, także w nocy, doprowadza do niedoboru snu, co niekorzystnie wpływa na efektywność i może przekładać się na większe ryzyko pojawienia się błędów. Wydłużeniu ulega czas reakcji, pogarsza się pamięć i zdolność uczenia się. Niedobór snu obniża także kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.

priorytet: bezpieczeństwo i efektywność 

  • przede wszystkim zadbaj o bezpieczeństwo pracowników
  • współpracuj z pracownikami. Postaraj się informować swoich podwładnych o możliwości wystąpienia negatywnych konsekwencji wzmożonej pracy 
  • rozsądnie planuj czas pracy. Dbaj o odpowiednią długość zmian i przerwy między nimi. Dodatkowo warto unormować system czasu pracy. Zadbać o przerwy, a nawet drzemki
  • uważaj na pracusi. Brzmi niesłychanie, ale każda dodatkowa, nadprogramowa godzina w pracy, przyczynia się do “resetowania” naszych sił intelektualnych. Z powodu zmęczenia pracownicy stają się mniej efektywni, a każda kolejna godzina w pracy wzmaga ten stan. W takiej sytuacji wydłużanie czasu pracy, to błędne koło
  • zadbaj o odprężenie. Pomyśl np. o etatowym masażyście. Badania dowodzą, że chwila odprężenia pozwala na zredukowanie stresu
  • dbaj o to, aby pracownicy spożywali posiłki. Pomyśl o zdrowym cateringu. Odpowiednie odżywianie pomaga zregenerować siły witalne oraz intelektualne
  • zadbaj o różnorodność zadań. W tej sposób minimalizujesz ryzyko wystąpienia znużenia i monotonii

rola agencji

W dzisiejszych nieprzewidywalnych czasach trudno ustrzec się pewnych sytuacji. W zależności od typu twojej działalności oraz charakteru pracy, zawsze warto zastanowić się nad outsourcingiem zadań lub wsparciem pracownikami tymczasowymi.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który musi np. zapewnić ciągłość produkcji, borykasz się z brakiem personelu, tym bardziej warto pomyśleć o pracownikach z agencji.

Współpraca z agencją pracy pozwoli ci zapewnić płynność pracy oraz wesprze sposób organizacji pracy. Dzięki dodatkowemu personelowi zdecydowanie łatwiej  będziesz mógł zarządzać długością zmian oraz szybkością rotacji zmian. Dzięki pełnej kadrze pracowników unormujesz m.in. możliwość odpoczynku, przerwy między sekwencjami zmian, a nawet samymi między zmianami.

szukasz rozwiązań, które ułatwią Twojemu przedsiębiorstwu funkcjonowanie w nowej rzeczywistości? Porozmawiaj z naszymi ekspertami i dowiedz się, jak możemy pomóc Twojej firmie:

New call-to-action

Tagi: trendy rynku pracy, zarządzanie talentami, strategia marki pracodawcy

Aneta Łyszkowicz

Senior Consultant Administration - HR - Legal w Randstad Polska

subskrybuj bloga

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej