Zapotrzebowanie na pracowników znających języki obce wciąż rośnie. Tymczasem rekrutacje językowe, w tym rekrutacje obcokrajowców, wciąż stanowią dla pracodawców spore wyzwanie. Jak sobie z nim poradzić, żeby skutecznie pozyskać pracownika o określonych kompetencjach językowych?

jak-skutecznie-przeprowadzic-rekrutacje-jezykowe

specyfika grupy docelowej

Rekrutacje językowe najczęściej są przeprowadzane w branżach SSC/BPO na stanowiska takie jak customer service representative, customer service in supply chain czy też export customer service with technical support. Często mają one miejsce również w obszarze finansów. Tak naprawdę jednak każdy sektor zgłasza mniejsze bądź większe zapotrzebowanie na pracowników o określonych kompetencjach językowych. Jak więc skutecznie przeprowadzać rekrutacje językowe?

Podstawą jest koncentracja na kompetencjach językowych kandydata. To właśnie znajomość danego języka obcego warunkuje jego oczekiwania finansowe. Doświadczenie zawodowe ma w tym przypadku mniejsze znaczenie, jednak kandydaci, którzy je mają, mogą otrzymywać wyższe wynagrodzenie.

Wśród kandydatów na stanowiska językowe duży odsetek stanowią studenci kierunków filologicznych. Zdarzają się również lektorzy i tłumacze. Również i nauczyciele języków obcych zgłaszający chęć przebranżowienia to grupa, o której względy warto zawalczyć. Bardzo cennymi kandydatami są także obcokrajowcy, dla których wymagany język jest językiem ojczystym oraz osoby dwujęzyczne. Doskonale bowiem znają oni wszelkie niuanse języka, co jest niezwykle przydatną umiejętnością.

Jak więc widać, grupa potencjalnych kandydatów jest niezwykle zróżnicowana. To nie tylko studenci, ale i pracownicy 40+, którzy są zaznajomieni z rynkiem i mogą dysponować doświadczeniem w danej branży. Stąd też ich oczekiwania będą inne niż wymagania osób, które są na początku swej kariery zawodowej. Co więcej, jeśli zdecydujesz się na rekrutację obcokrajowców spoza Unii Europejskiej, powinieneś liczyć się z tym, że proces ich pozyskania będzie dłuższy. W przypadku tych kandydatów należy bowiem uwzględnić czas oczekiwania na uzyskanie decyzji uprawniającej do legalnego dostępu do rynku pracy. 

wykorzystywane kanały w rekrutacjach językowych

Do kandydatów z określonymi kompetencjami językowymi można dotrzeć za pośrednictwem różnorodnych kanałów komunikacyjnych. Jeszcze do niedawna najpopularniejszą metodą pozyskiwania chętnych do pracy były ogłoszenia publikowane w serwisach internetowych. Dziś jednak nie jest to już najefektywniejsza metoda dotarcia do takich kandydatów. Jakie działania zatem podjąć w zależności od grup wiekowych?

Osoby z doświadczeniem zazwyczaj mają konto na LinkedIn lub GoldenLine, co pozwala pracodawcy łatwiej dotrzeć do specjalistów, których poszukuje. Na portalach tych trudno jednak znależć studentów ze świetną znajomością języka obcego. Osoby młode, posługujące się biegle danym językiem, mogą być aktywne na Facebooku, nie mając jednocześnie konta na LinkedIn. Nie zawsze są świadome, że posiadanie profilu na LinkedIn lub GoldenLine ma istotne znaczenie dla rozwoju ich kariery zawodowej. Jak zatem dotrzeć do studentów?

Za pośrednictwem biur karier na uczelniach. Dla wielu studentów to właśnie one stanowią pierwsze miejsce styku z rynkiem pracy. W placówkach tych znajdziesz dwie grupy potencjalnych kandydatów z kompetencjami językowymi:

  • studenci dzienni – zazwyczaj są zainteresowani podjęciem pracy w wybrane dni tygodnia oraz w weekendy. Zatrudniając ich, zyskasz elastycznych pracowników z elastycznym grafikiem, którzy mogą być chętni do pracy także w weekendy;
  • studenci zaoczni – są dostępni przez cały tydzień, więc chętnie decydują się na pracę w pełnym wymiarze godzin.

Co ważne, w rekrutacjach językowych coraz większą rolę zaczynają odgrywać portale branżowe oraz fora. Dla przykładu, osobę biegle posługującą się językiem czeskim można znaleźć na czeskim portalu służącym do nauki tego języka.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firm doradztwa personalnego. Bardzo często zdarza się, że takie organizacje są pierwszym punktem, do którego udają się obcokrajowcy poszukujący zatrudnienia. Co więcej, wśród obcokrajowców bardzo sprawnie działa system poleceń – jeden specjalista może zarekomendować drugiego, którego dobrze zna, a ten kolejnego. W efekcie niewielkim nakładem czasu i zaangażowania możesz skompletować wieloosobowy zespół.

Rekruterzy firm doradztwa personalnego nie tylko są wizytówką samej organizacji, ale jednocześnie pełnią rolę doradcy i opiekuna kandydata, często pozostając z nim w stałym kontakcie. Dzięki temu kandydaci często wracają do agencji, a agencje chętnie sięgają po specjalistów, z którymi już współpracowały, jeżeli obopólne wrażenia były pozytywne. Pozwala to przyspieszyć procesy rekrutacyjne.

Żeby efektywnie dotrzeć do kandydatów ze znajomością języków obcych, nie warto zamykać się w obrębie jednego kanału komunikacyjnego. Kluczem do sukcesu jest bowiem dywersyfikacja narzędzi rekrutacyjnych. Dzięki niej nie tylko zwiększysz rozpoznawalność firmy wśród potencjalnych pracowników, ale i szybciej zamkniesz procesy rekrutacyjne. 

jak to wygląda od strony praktycznej?

W przypadku rekrutacji językowej pierwszy jej etap – zaproszenie do projektu i kontakt z kandydatem – w niczym nie odbiega od początkowych stadiów klasycznej rekrutacji. Obejmuje on takie czynności jak wysłanie wiadomości do kandydata odnośnie danej oferty pracy, screening (czyli krótką rozmowę telefoniczną, dotyczącą wymaganych przez pracodawcę kluczowych kompetencji oraz oczekiwań kandydata) oraz zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną do biura agencji.

Następnie podczas rozmowy rekrutacyjnej badane są kompetencje miękkie oraz twarde kandydata. Analizie poddaje się nie tylko dopasowanie do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, ale i motywacje, jakie przyświecają kandydatowi oraz jego oczekiwania. Zweryfikowane może zostać także doświadczenie kandydata, jeśli jest ono wymagane.

Agencja doradztwa personalnego zweryfikuje oczywiście znajomość języka obcego, co dla osoby z firmowego działu HR może być utrudnione. W tym celu organizacja może przeprowadzić konsultacje z lektorem czy native speakerem lub testy pisemne, które mogą służyć weryfikacji konkretnego aspektu, wycinka znajomości języka obcego, np. gramatyki lub posługiwania się specyficznym, branżowym słownictwem.

Bez odpowiedniego sprawdzenia kompetencji językowych kandydata niemożliwe jest zatrudnienie właściwej osoby. Nie zawsze wszystko to, co zostało zawarte w CV, ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Warto więc zadbać o profesjonalne podejście do rekrutacji językowej.

»» skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób mogę pomóc Ci w rekrutacji pracowników:

skontaktuj się

Tagi: nowoczesne usługi dla biznesu, rekrutacja

Patrycja Barańska

Recruitment Consultant w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły