Jedną z najcenniejszych umiejętności, jaką może wyróżniać się lider, jest okazywanie niezłomnej postawy w trudnych czasach.

Niespodziewane kryzysy – oczywistym przykładem jest tu pandemia COVID-19 – przypominają, jak istotne jest, aby pracodawcy potrafili być silnymi liderami, którzy pomogą pracownikom zmierzyć się z presją i niepewnością. Umiejętności zdobyte i rozwinięte w czasie, gdy firma jest poddawana próbie i wychodzi z niej zwycięsko, otwierają perspektywy przyszłego rozwoju. Wciąż przecież będą pojawiać się nowe wyzwania, z którymi firma będzie musiała się mierzyć i wykorzystywać nadarzające się okazje.

jak zarządzać pracownikami w czasach niepewności

Jak zatem powinien postępować lider, aby nawet w najtrudniejszym czasie pracownicy czuli się dobrze poinformowani i nie tracili motywacji do działania?

uczciwość i przejrzystość

Z biegiem lat każda firma mierzy się z różnymi trudnościami. Niektóre z nich będą dotykać całą branżę lub nawet światową gospodarkę, inne będą ograniczać się tylko do konkretnego przedsiębiorstwa.

Niezależnie od rodzaju przeciwności najlepiej jest zachować pełną uczciwość i przejrzystość wobec pracowników w procesie informowania o sytuacji firmy, podkreślając jednocześnie, jak ważną rolę odgrywa każdy z nich, realizując swoje cele.

Nie ma nic złego w przyznaniu, że czegoś nie wiemy. Bardzo ważne jest też, by zawsze przedstawiać faktyczną sytuację firmy. Otwartość i transparentność w komunikacji liderów wobec pracowników sprzyja budowaniu zaufania, które w obliczu niepewności może mieć kluczowe znaczenie dla wyników.

Oprócz dążenia do otwartości i przejrzystości warto wesprzeć się odpowiednio dopasowanym planem komunikacji, szczególnie istotnym w trudnych czasach. Mówi się, że w sytuacji, gdy firma i jej pracownicy są pod ogromną presją, nie ma czegoś takiego, jak nadmiar komunikacji. Przekazując ludziom maksymalnie dużo informacji na temat sytuacji przedsiębiorstwa i okoliczności, w jakich się ono znalazło, sprawiamy, że wszyscy myślą podobnie, a każdy pracownik wie, jak może pomóc firmie przetrwać trudny czas.

dawanie przykładu

Pracownicy oczekują od swoich przełożonych wskazówek na temat tego, jak powinni się zachowywać w pracy, dlatego tak ważne jest dawanie dobrego przykładu nie tylko słowem, ale przede wszystkim działaniem.

Najsilniejsi liderzy prezentują wartości, jakie chcieliby widzieć w tych, dla których są wzorem. Krótko mówiąc chodzi o przywództwo poprzez dawanie przykładu.

Jednym z najcenniejszych sposobów postępowania w czasie niepewnym dla firmy jest okazywanie spokoju. Można to osiągnąć w następujący sposób:

  • wypowiadając się w sposób czytelny i opanowany, aby do pracowników docierały właściwe komunikaty i aby uspokoić zaniepokojonych;
  • wprowadzając element regularności w komunikatach oraz działaniach, który da poczucie porządku i wpłynie pozytywnie na pracowników;
  • unikając wyrażania jednoznacznie negatywnych opinii na temat działań czy osób gdyż może to sprawiać wrażenie obwiniania i wzbudzać lęk.

korzystanie ze zdobyczy technologicznych

Transformacja cyfrowa to w ostatnich latach gorący temat w obszarze HR i zarządzania personelem. W okresach niepewności nowoczesne firmy zyskują możliwość uczynienia z technologii swojej przewagi.

Dzięki korzystaniu z innowacji technologicznych liderzy zyskują możliwość utrzymywania regularnego kontaktu z pracownikami, nawet jeśli znajdują się oni w wielu odległych miejscach lub pracują zdalnie.

Narzędzia do wideokonferencji i komunikatory internetowe jak nigdy dotąd ułatwiają ludziom pozostawanie w kontakcie, co jest niezbędne, jeśli stawiamy na współpracę oraz dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami. Silne więzi między współpracownikami i kierownikami na każdym szczeblu przedsiębiorstwa mogą w bardzo trudnych czasach stanowić klucz do sukcesu.

elastyczność przywództwa

Jest wiele stylów przywództwa, a każdy z nich wiąże się z pewnymi korzyściami i przynosi określone skutki dla pracowników i dla firmy. Przykładem mogą być:

  • przywództwo partnerskie. Kładzie nacisk na zaufanie i harmonię; w trudnych czasach ludzie czują się docenieni i nie mają poczucia wykluczenia.
  • coaching. Strategia polegająca na wyznaczaniu ludziom ważnych i znaczących celów; podnosi to motywację oraz zachęca do zaangażowania i produktywności.
  • przywództwo z wizją. Ten styl daje poczucie kierunku i wspólnego określania długoterminowych celów, do których cała organizacja może dążyć.

Gdy firma znajduje się w niepewnej sytuacji i pracownicy potrzebują silnego przywództwa ze strony swojego pracodawcy, kluczowa może się okazać umiejętność naprzemiennego stosowania różnych rodzajów przywództwa i znajdowania właściwego podejścia w danej sytuacji.

Ta elastyczność pomoże pracownikom utrzymać motywację do wydajnej pracy w czasie przełomowym dla przedsiębiorstwa.

odporność jako strategia

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie właściciel każdej firmy może zrobić, aby przygotować się na czas niepewności, to uczynić elastyczność podstawowym elementem strategii biznesowej. Trudne okoliczności – przewidziane, czy nie – zawsze mogą się pojawić i poważne zagrozić funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, dlatego warto być na nie naprawdę dobrze przygotowanym.

Aby wzmacniać elastyczność działalności firmy należy wykazać się inicjatywą i analizować rozmaite scenariusze, z którymi może przyjść nam się mierzyć. Pozwoli to lepiej przygotować się do szybkiego i skutecznego reagowania na różne wyzwania bez konieczności podejmowania gwałtownych reakcji na szybko zmieniającą się sytuację.

Traktowanie elastyczności jako elementu strategii pozwoli także zabezpieczyć główne źródła przychodów i utrzymać komunikację naszej marki pracodawcy w czasie kryzysu. Więcej o budowaniu elastyczności w ramach strategii biznesowej można przeczytać w naszym przewodniku.

pobieram

Tagi: satysfakcja z pracy, wizerunek pracodawcy, utrzymanie pracowników, strategia zatrudnienia, strategie HR, rynek pracy

Beata Wolska

HR Consultancy Manager w Randstad Polska

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej