We współczesnych, dynamicznie zmieniających się czasach, gdy do głosu dochodzą coraz nowsze technologie, a duże inwestycje realizowane są w szybkim tempie, nie powinien dziwić fakt, że rola rekruterów i konsultantów w agencjach zatrudnienia oraz działach HR uległa znacznej ewolucji. Od ponad pięciu lat pracuję jako konsultant ds. rekrutacji i opierając się na moich doświadczeniach, zauważyłam pewien wyraźnie zarysowujący się trend. Otóż coraz większa liczba klientów zdaje sobie sprawę, że może wynieść ze współpracy ze mną więcej korzyści, niż „tylko” nowego kompetentnego pracownika. Jakie więc korzyści płyną ze współpracy z rekruterem dla Twojej firmy? 

nietypowe wymagania podczas rekrutacji do pracy

Gdy zaczynałam pracę w branży, sytuacja na rynku wyglądała zgoła odmiennie niż dziś:

  • istniała ogromna ilość kandydatów, którzy chcieli podjąć pracę,
  • potencjalni pracownicy licznie wysyłali CV na każde ogłoszenie o pracę,
  • aplikacje kandydatów w większości odpowiadały oczekiwaniom przyszłego pracodawcy.

Sytuacja na rynku była na tyle komfortowa z punktu widzenia pracodawców, że klienci oczekiwali spełniania czasem bardzo niecodziennych oczekiwań dotyczących kandydatów. Wyobraź sobie taką sytuację. Trwa rekrutacja na stanowisko regionalnego koordynatora ds. kluczowych klientów na terenie Śląska. Przedstawiłam bardzo dobrego kandydata, spełniającego wszelkie oczekiwania. Kandydat po przejściu czterech spotkań w różnych częściach Polski zgodził się na piąte spotkanie, które miało odbyć się w weekend, aż w Zakopanem. Kandydat pojechał na spotkanie, niestety ostatecznie nie dostał oferty pracy, ponieważ (niedoszły) pracodawca zauważył u niego pewną charakterystyczną śląską szorstkość w głosie, która nieco mu przeszkadzała. 

031.jpg

rekruter – wsparcie w biznesie

Zarządzając firmą i słysząc nieraz od działu HR o kulisach rekrutacji wiesz, że dziś taka sytuacja wydaje się być nieprawdopodobna. Wpływa na to obecny rynek kandydata, ale także podejście firm do rekrutacji, które są obecnie lepiej wyedukowane na tym polu. Na własnym przykładzie widzę, że nie jestem już „panią od przesyłania profili”, ale równorzędnym biznes partnerem, który często informuje klientów o tym co obecnie dzieje się w ich regionie, wskazuje zagrożenia, które mogą wystąpić przy prowadzeniu procesu rekrutacyjnego, ale także (a może przede wszystkim) zna rozwiązania i wskazuje jakie ruchy klient powinien wziąć pod uwagę, co jest możliwe, a co niemożliwe do zrealizowania. Poprzez przedstawianie zagrożeń czy informowanie o pewnych zjawiskach, które mają miejsce podczas rekrutacji, konsultanci wpływają na tworzenie owocnej biznesowej relacji i długotrwałej współpracy. Świetnym przykładem jest jedna z firm z branży produkcyjnej, która pod wpływem rozmów ze mną zdecydowała o podwyższeniu wynagrodzeń, zmianach w strukturze, które obejmowały utworzenie nowych stanowisk produkcyjnych, takich jak brygadzista i team lider oraz rozpoczęła aktywne prace mające na celu wprowadzenie benefitów pozapłacowych dla swoich pracowników. Firma sama skontaktowała się z Randstad, ponieważ zauważyła coraz trudniejszą sytuację na rynku pracy. Zwróciła się do nas jako eksperta, który posiada odpowiednie narzędzia i wiedzę, aby opracować najlepszą dla nich strategię działania.

warunki współpracy z rekruterem

Przykładem jest firma do której próbowałam dotrzeć przez około pół roku. Klient wiedział, że bardzo mi zależy na współpracy z nimi i kiedy ostatecznie doszło do spotkania, zaprezentował długą listę oczekiwań, które były niemożliwe do zrealizowania. Jedną z propozycji była informacja, że firma chętnie zapłaci wynagrodzenie za przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego, jednak… dopiero  w momencie kiedy kandydat przepracuje półroczny okres próbny. To miało zmobilizować mnie do zaprezentowania osoby o dużej motywacji do pracy. Postawiłam na asertywność, ponieważ tak jak nie płaci się za nowy samochód po pół roku jazdy nim, tak samo rozwiązanie dotyczące wypłacenia wynagrodzenia po pół roku pracy było niemożliwe do zrealizowania. Otwarty dialog pozwolił nam zmienić kierunek rozmowy i obrać właściwy kurs. Proces został zrealizowany, a firma zapłaciła wynagrodzenie już w momencie akceptacji kandydata. Przed podjęciem współpracy z nami poszukiwania osoby na to stanowisko trwały około roku. Wiele osób w firmie próbowało samodzielnie pozyskać odpowiedniego pracownika, próbowano także poprzez inne agencje, jednak bez rezultatu. Dzięki współpracy, osobom zarządzającym tamtą firmą udało się pozyskać dobrego pracownika, a my zyskaliśmy lojalnego klienta.

Prowadząc swój biznes warto rozmawiać i dyskutować z obsługującą Twoją firmę agencją, mówić szczerze o potrzebach towarzyszących danej rekrutacji i komunikować się otwarcie. Wówczas rekruter bardzo szybko staje się pełnoprawnym partnerem biznesowym i wartościowym wsparciem.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

zapisz się

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Tagi: rekruter, rekrutacja, trendy rynku pracy

Anna Ilczuk

HR Projects Specialist w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły