Firmy coraz częściej korzystają z pracy tymczasowej nie tylko w takich branżach jak produkcja, logistyka czy automotive, lecz także w obsłudze klienta. W tym wypadku mówimy najczęściej o osobach z młodszych pokoleń, którym ze względu na inne zobowiązania (np. studia) może zależeć na elastycznej formie zatrudnienia. Takie rekrutacje stanowią jednak często spore wyzwanie, a największą bolączką jest bardzo niska frekwencja kandydatów, którzy po prostu nie przychodzą na rozmowy kwalifikacyjne. Jeśli ten problem dotyczy także Twojej firmy, ten materiał może okazać się pomocny.

rekrutacja pracowników tymczasowych do działu obsługi klienta
rekrutacja pracowników tymczasowych do działu obsługi klienta

powody niskiej frekwencji 

niedopasowanie oferty do rynku

Głównym powodem, dla którego młode osoby często nie stawiają się na rozmowie o pracę w obsłudze klienta jest ogromna liczba ofert. Kandydaci są świadomi swojej sytuacji na rynku - znają benchmarki wynagrodzeń, wiedzą jak proponowana stawka przedstawia się na tle konkurencji. Te benchmarki zna także agencja pracy tymczasowej, która może nie tylko pomóc Ci w rekrutacji takiego pracownika, lecz również w ustaleniu stawki, co wpływa na skuteczność prowadzonych działań. To jeden z aspektów, na które warto zwrócić uwagę współpracują z agencją. Co więcej, kandydaci mogą dziś bardzo łatwo zapoznać się z opiniami o pracodawcy, których charakter może mieć kluczowy wpływ decyzję. Warto zatem zadbać o wizerunek marki jako pracodawcy, bo  50% kandydatów twierdzi, że nie podejmie pracy w firmie o złej reputacji, mimo lepszych warunków finansowych,

niewielka ilość informacji

Niska frekwencja bywa także efektem niewielkiej ilości informacji, które kandydaci otrzymują na wstępnych etapach procesu - w ogłoszeniu o pracę i podczas screeningu. Niezależnie od tego czy korzystasz z usług agencji pracy tymczasowej, czy prowadzisz rekrutacje we własnym zakresie, zadbaj o to, by kandydaci otrzymali odpowiedni pakiet informacji. Między innymi z tego powodu agencja, zanim rozpoczyna jakikolwiek proces rekrutacji, przeprowadza z firmą szeroki wywiad. Dobrą praktyką może być wskazanie widełek płacowych i benefitów. Zwłaszcza, ze zgodnie z badaniem Randstad Employer Brand Research jest to czynnik numer 1, świadczący o atrakcyjności pracodawcy. Z kolei wskazanie miejsca wykonywania pracy może zwiększyć prawdopodobieństwo udziału kandydata w procesie, jeśli będzie ono postrzegane przez niego jako atrakcyjne, np. będzie znajdować się blisko jego miejsca zamieszkania.

pobierz badanie Randstad Employer Brand Research i dowiedz się, jakie inne aspekty świadczą o atrakcyjności firmy jako pracodawcy:

pobieram

dobry screening to podstawa

Dobrze przeprowadzony screening pozwala dokonać wstępnej selekcji kandydatów i tym samym zwiększa szanse na to, że w kolejnym etapie znajdą się osoby zmotywowane, chętne do pracy w firmie - a co za tym idzie - które przyjdą na rozmowę. W przypadku osób aplikujących na stanowiska związane z obsługą klienta, to także świetny sposób, by zbadać, w jaki sposób kandydat będzie rozmawiał z klientami. Warto zapytać także, dlaczego aplikował na to stanowisko. Pozornie wydaje się to być błahym pytaniem, jednak sposób, w który kandydat udzieli na nie odpowiedzi może wiele o nim powiedzieć. Część osób, będzie krążyć i unikać konkretów, inni bez chwili namysłu powiedzą, czym kierowali się wysyłając CV.

Pamiętaj także, by nie narzucać kandydatowi daty rozmowy rekrutacyjnej. Ustalcie termin, który będzie odpowiadać Wam obojgu. Gdy termin będzie dogodny dla kandydata, szansa na to, że przyjdzie na spotkanie rośnie. Jak wspomniałam, praca tymczasowa w obsłudze klienta bardzo często dotyczy osób młodych, będących na bieżąco z technologicznymi nowinkami. Warto być otwartym na możliwości, które to za sobą niesie, np. dając kandydatom możliwość przeprowadzenie rozmowy online.

odpowiedni kanał komunikacji

Równie istotną rolę w kontakcie z osobami z młodszych pokoleń odgrywa dobór odpowiedniego kanału komunikacji. Takim kandydatom zależy na sprawnym kontakcie. Z tego względu lepiej niż wysyłanie e-maili z przypomnieniem o spotkaniu, sprawdza się sms. Mało tego, często w kontakcie z takimi osobami wykorzystuję także Messengera, a nawet połowa kandydatów, z którymi się kontaktuję to osoby, do których dotarłam za pomocą Facebooka, a nie LinkedIn czy GoldenLine. Dlaczego przypomnienie za pomocą wiadomości e-mail jest nieefektywne? To proste - są one rzadko otwierane przez przez młode osoby. Sms, a zwłaszcza Messenger jest natomiast czymś, co zawsze mają pod ręką.

o autorze
Katarzyna Ślipka
Katarzyna Ślipka

Katarzyna Ślipka

specjalista ds. rekrutacji w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się