Zbudowanie silnej marki, czyli tzw. Employer Branding, to podstawa na dzisiejszym rynku pracy. Dzięki działaniom zwiększającym prestiż przedsiębiorstwa, masz możliwość pozyskania do niego najbardziej wartościowych pracowników. Ma to też niebagatelny wpływ na sukces w biznesie.

Rynek pracy się zmienił. Jeszcze kilka lat temu obserwowaliśmy sytuację w której to firmy mogły wybierać wśród kandydatów dostępnych na rynku. Nagle ten trend się odwrócił. To pracownicy mogą wybierać pracodawcę u którego chcą pracować. Jednak największy wybór mają tzw. Talenty. To tych pracowników pożądają pracodawcy. Tych, których nie tylko będą pracować, ale również wniosą wartość dodaną do organizacji. Co zatem należy zrobić by najjaśniejsze gwiazdy na rynku chciały pracować właśnie dla Twojej firmy? Jak przyciągnąć najlepszych?

Employer Branding - co to jest?

Zbuduj silną markę pracodawcy, bo marketing w dzisiejszych czasach to nie tylko przyciąganie klientów, ale również pracowników. Employer Branding (EB) to budowanie marki pracodawcy dla którego ludzie chcą pracować, a nie trafiają z przypadku. To szereg działań związanych z kreowaniem wizerunku pracodawcy, który kojarzy się z pozytywnym środowiskiem pracy. EB to przemyślana strategia, na którą wpływ ma wiele czynników, bez których na rynku pracy znikniesz wśród innych marek. Rozpoczynając pracę nad strategią EB należy wziąć pod uwagę trzy wymiary, które mają największy wpływ na kształtowanie marki na rynku pracy.

048.jpg

bądź atrakcyjny. określenie grupy docelowej – podstawa kreowania silnej marki

Żeby dotrzeć do potencjalnych kandydatów trzeba określić, kto jest naszą grupą docelową. Musisz wiedzieć do kogo chcesz dotrzeć i jaką drogą. Stworzenie strategii powinno być poprzedzone analizą specjalizacji kandydatów; tego na czym im zależy, jakie są dla nich najważniejsze wartości oraz gdzie można ich spotkać. Przygotuj przejrzysty i dokładny profil zawodowy przyszłych pracowników. Dostosuj do nich swój przekaz. Zastanów się co mogłoby przyciągnąć ich do Twojej firmy. Dzięki temu działania przyniosą lepsze efekty.

bądź autentyczny. Employee Branding

Największy wpływ na markę mają jednak dotychczas zatrudnieni pracownicy. To oni, poprzez opinie przekazywane tzw. „pocztą pantoflową”, wpływają na autentyczność działań zewnętrznych. Drugą stroną Employer Brandingu jest tzw. Employee Branding – budowanie marki atrakcyjnego pracodawcy wśród swoich dotychczas zatrudnionych. Jeżeli Twoja strategia budowania marki pracodawcy będzie się różnić od tego, co przekazują pracownicy, marka nie będzie wiarygodna, a wkład włożony w działania zewnętrzne zostanie zmarnowany.

wyróżniaj się. oryginalność jako element Employer Brandingu

To ten element, dzięki któremu Twoja organizacja zostanie wybrana wśród wszystkich podobnych na rynku pracy. Jeśli kandydat ma dwie oferty do wyboru, to często dobrze przemyślane szczegóły przesądzają o ostatecznej decyzji odnośnie przyszłego pracodawcy. Teraz organizacje prześcigają się, by to ich marka była tą najchętniej wybieraną na rynku pracy. Wśród najlepszych propozycji jest możliwość pracy w domu, polityka prorodzinna, dofinansowanie do kursów, a nawet uczestnictwo w kampaniach społecznych, np. wspierających walkę z nowotworami.

Stworzenie spójnego, wiarygodnego oraz atrakcyjnego wizerunku pracodawcy to proces na który wpływ ma szereg działań. Sama strategia nic jednak nie da, jeżeli nie będzie konsekwentnie realizowana. Podstawową rzeczą, o której należy pamiętać przy budowaniu silnej marki, są dwie płaszczyzny – wewnętrzna i zewnętrzna. Działania na obu tych płaszczyznach muszą iść równoległe - bezwzględnie. Jeśli Twoi aktualni pracownicy będą zadowoleni, będziesz mógł poświęcić mniej czasu i pieniędzy, by przyciągnąć najlepszych kandydatów na rynku pracy.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

zapisz się

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Tagi: employer branding, wizerunek pracodawcy, strategia marki pracodawcy

Aleksandra Syta

SSC/BPO Recruitment Specialist w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły