Od kilku lat wśród pracodawców rośnie świadomość tego, jak istotne jest docenianie swoich pracowników. Praca jest bardzo ważną częścią życia każdego człowieka - spędzamy w niej przecież ⅓ dnia. Od miejsca zatrudnienia oczekujemy czegoś więcej niż tylko wynagrodzenia. Coraz istotniejszą rolę odgrywa kultura organizacyjna, która daje nam poczucie satysfakcji z wykonywanych obowiązków. Takie podejście - oparte na docenianiu pracowników - jest dobre nie tylko dla samego pracownika, ale również całej firmy.

doceniony pracownik to pracownik spełniony zawodowo

Poczucie doceniania przez przełożonego, satysfakcja z wykonywanej pracy oraz atrakcyjne wynagrodzenie to, zgodnie z raportem (nie)spełnienie zawodowe Polaków, trzy kluczowe cechy środowiska pracy, które są deklarowane przez ankietowanych i wpływają bezpośrednio na poczucie spełnienia zawodowego. Co więcej, również według ogólnopolskiego badania “Indeks doceniania” docenieni pracownicy są bardziej zaangażowani i lojalni wobec firmy. To z kolei ma bezpośrednie przełożenie na wyniki biznesowe przedsiębiorstwa. Organizacje, które dbają, aby ich pracownicy czuli się doceniani osiągają o 27% wyższe przychody, o 50% wyższe wyniki sprzedażowe, o 50% lepiej lojalizują klientów a do tego ich pracownicy są o 38% bardziej produktywni. Brzmi imponująco. Jak w takim razie doceniać swoje zespoły?

Co jeszcze możesz zrobić, by pomóc pracownikom osiągnąć spełnienie zawodowe? Dowiesz się tego z naszego raportu:

(nie)spelnienie_zawodowe_polakow

docenianie zaczyna się od rozmowy

Duże, rozproszone organizacje, zaczynają tworzyć całe systemy doceniania. Najprościej jednak zacząć od zwykłej rozmowy ze swoim pracownikiem. Coraz więcej firm odchodzi od ocen okresowych, które są przeprowadzane w długich odstępach czasu, z uwagi na to, że po prostu się nie sprawdzają. Rozwiązaniem mogą okazać się systematyczne, częste spotkania, dzięki którym będziesz mieć okazję porozmawiać z pracownikami o bieżących działaniach, dostrzec ich postępy oraz pochwalić za nie. Taka metoda pozwala docenić pracownika za konkretne inicjatywy, a także umożliwia wyznaczanie krótkoterminowych celów, lepiej dopasowanych do jego predyspozycji oraz umożliwiających mu rozwój i czerpanie satysfakcji. Nie warto zwlekać, docenianie i chwalenie wykonanej pracy częściej niż raz na rok podczas rozmów okresowych, wpływa na poziom zadowolenia z wykonywanych obowiązków, ale również pozwala budować motywację do realizacji kolejnych celów i przyczynia się do osiągnięcia spełnienia zawodowego.

uznanie_dlaczego_to_takie_wazne_o_tym_jak_motywowac_inaczej

kultura otwartego feedbacku

Aby ludzie w organizacji, naprawdę czuli się dobrze, warto aby docenianie nie było tylko rolą szefa. Stworzenie całej kultury doceniania, gdzie współpracownicy mają szansę wzajemnie udzielić sobie pozytywnej informacji zwrotnej może być ogromną wartością dla firmy. Rozwiązaniem może okazać się wewnątrz firmowy konkurs np. „Pracownik Roku”, gdzie każdy ma szansę docenić wkład kolegi, koleżanki, dostrzec ponadprzeciętną postawę i podzielić się swoją opinią na forum całej organizacji. Co ważne kiedy pochwała jest wyrażona publicznie, jej przekaz nabiera jeszcze większego znaczenia. W przypadku tego rodzaju inicjatyw pozwalamy dostrzec postawę nie koncentrując się wyłącznie na wynikach. Takie rozwiązanie kreuję pozytywną atmosferę, przyczynia się do poczucia zaangażowania i bezpośrednio wpływa na poziom satysfakcji z wykonywanej pracy. Dlaczego? Jeżeli doceniasz pracę Twojego zespołu, zauważasz ją, mogą oni zacząć dostrzegać w niej głębszy sens. Uświadamianie Twoim pracownikom pozytywnego wpływu na innych może właśnie stać się kluczem do odnalezienia sensu w pracy.

program talentowy

Motywowanie do pracy, wsparcie rozwoju, a także sposób docenienia pracowników - programy talentowe łączą w sobie wszystkie te trzy aspekty. Wybierając do niego pracowników osiągających najlepsze wyniki w pracy pokazujesz, że ich wysiłek jest przez Ciebie zauważany i doceniany, a wąskie grono uczestników biorących udział w programie może stanowić dodatkowe wyróżnienie. Sam program otwiera przed pracownikami kolejne ścieżki rozwoju. Takie działanie pozwoli Ci również lepiej poznać predyspozycje pracowników, a tym samym umiejętniej dopasowywać zadania do ich kompetencji. Dbając w ten sposób o najcenniejsze talenty ograniczasz także ryzyko ich odejścia z Twojej firmy.

docenienie zamiast benefitów

Każdy feedback powinien być traktowany jako prezent. Ten pozytywny potrafi jednak naprawdę dodać skrzydeł. To, jak pracownik czuje się w organizacji przekłada się na to, w jaki sposób o niej mówi na zewnątrz, na większą otwartość do rekomendowania znajomym Twojej firmy jako pracodawcy. Docenianie, chociaż wcale nie jest tak proste, jak się wydaje, może znacząco wpłynąć na efektywność Twoich pracowników i zmniejszyć rotację w przedsiębiorstwie.

Zanim zdecydujesz się więc wprowadzić kolejny benefit, postaraj się rozważyć czy lepszym rozwiązaniem nie będzie inne zachowanie - docenianie pracowników mówiąc im wprost, że wykonują dobrą pracę, która przyczynia się do rozwoju firmy. To może być skuteczniejszym, a jednocześnie bezkosztownym motywatorem do pracy.

Tagi: satysfakcja z pracy, zarządzanie talentami, utrzymanie pracowników, kultura organizacyjna

Paulina Kupisz

Specjalista ds. HR w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły