Jak funkcjonuje autonomiczny system nerwowy Twojej firmy? Czy jej kultura organizacyjna ma wpływ na zachowanie pracowników i budowanie ich systemu wartości? Firma jest jednym, spójnym i żywym organizmem, który tworzą ludzie. Tylko wtedy pracuje on sprawnie, kiedy wszyscy nadają na tych samych falach, działają wspólnie, w podobny sposób. Kultura organizacyjna firmy ma swoje odzwierciedlenie nie tylko w pracy, ale też w życiu prywatnym członków Twojego zespołu. Bardzo często mają oni poczucie, że są reprezentantami i ambasadorami Twojej marki niezależnie, czy są w firmowym uniformie czy dresie sportowym.

Lekarz i psycholog Elliott Jacques kulturę organizacyjną firmy definiuje jako „zwyczajowy sposób myślenia, odczuwania i działania, który muszą poznać nowi członkowie, przynajmniej częściowo go zaakceptować, jeśli sami chcą być zaakceptowani jako pracownicy”. Z kolei psycholog Edgar Schein rozumie ją jako „wzorzec podstawowych założeń, wymyślony, odkryty lub rozwinięty przez grupę (…), który okazał się wystarczająco wartościowy i który powinni sobie przyswoić nowi członkowie jako właściwy sposób postrzegania, myślenia i odczuwania”. Środowisko pracy nigdy nie będzie niezależne od życia prywatnego, oba na siebie w mniejszym bądź większym stopniu oddziałują, szczególnie jeżeli mają duże znaczenie dla kształtowania wartości, sposobu myślenia i zmiany postrzegania rzeczywistości. Bierzesz zatem czynny udział w kreowaniu życia swoich pracowników.

kultura organizacyjna

kultura organizacyjna – co czerpią z niej pracownicy?

Tworzenie kultury organizacyjnej firmy jest procesem, który trwa tak długo, jak firma istnieje. Jej fundamenty się nie zmieniają, jeżeli są stabilne, mocne oraz zgodne z charakterem marki. Wraz z jej rozwojem kultura ewoluuje, nigdy jednak nie powinna zostać zrewolucjonizowana, ponieważ to mogłoby zaburzyć wewnętrzną strukturę firmy.

„Kiedy wchodzisz między wrony, musisz krakać tak, jak one…” i tak jest też w firmie. Być może również w Twoim miejscu pracy można spotkać się z charakterystycznym słownictwem, wśród pracowników krążą mity i legendy oraz powiedzenia i anegdoty, które rozumieją tylko oni. Całkowicie nieświadomie są one wynoszone na zewnątrz, w ten sposób nierzadko Twoi pracownicy są utożsamiani z Twoją marką. Kultura organizacyjna dotyczy także ubioru pracowników. Biznesowy uniform może być mocno sprecyzowany bądź tylko częściowo, np. biała koszula z logo marki, granatowa marynarka, spódnica u kobiet, spodnie u mężczyzn lub swobodne stylizacje, najlepiej koszula i ciemne spodnie. To, w jaki sposób wyglądamy, ma dla nas duże znaczenie. Kultura organizacyjna nie zawsze pozwala ubierać się zgodnie z własnym stylem, nierzadko go również zmienia.

To, co jest tylko częściowo widoczne, ale ma jeszcze większy wpływ na życie pracowników, to wyznawane w firmie wartości i jej podstawowe założenia. Ukierunkowanie na rozwój, szacunek do klienta i innych pracowników, pomoc w doskonaleniu talentów i work-life balance…Wszystko to ma pozytywny wpływ na człowieka nie tylko w pracy, ale też w jego życiu prywatnym.

kultura organizacyjna a identyfikacja z firmą

Oba te zjawiska są od siebie zależne, jednak nie zawsze wpływają na siebie zgodnie z założeniami marki. Aby pracownik chciał w pełni świadomie identyfikować się z firmą, Ty jako osoba zarządzająca powinieneś kształtować kulturę organizacyjną, komunikując mu w sposób zrozumiały istotne dla organizacji wartości. Jasno określaj, czego oczekujesz od swoich pracowników, dzięki czemu cały zespół będzie wyznawał te same zasady i postępował w ten sam sposób. Pracownik wiedząc jak wygląda kultura organizacyjna firmy świadomie decyduje się na wyznawanie konkretnych wartości, jakie w niej wynikają. Może pojawić się jednak opór ze strony zespołu. Będąc gotowym do zmian, łatwiej będzie Ci go zaakceptować i udoskonalić kulturę organizacyjną we współpracy z osobami, które tworzą Twoją firmę.

Kultura organizacyjna firmy to nie tylko czynnik zwiększający przewagę nad konkurencją i szansę na powodzenie w branży. To przede wszystkim wartości, zachowania, założenia oraz cechy, organizujące również życie Twoich pracowników. A Ty wiesz, jak kreujesz życie swoich pracowników poprzez kulturę organizacyjną swojej firmy?

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

zapisz się

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Tagi: kultura organizacyjna, trendy rynku pracy, zarządzanie talentami, przyciąganie talentów, utrzymanie talentów

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły