Podróż, w jaką zabierasz swoich kandydatów, musi pozostawić w ich świadomości trwały i tym samym pozytywny ślad, niezapomniane wspomnienia i wrażenia. Niech będą to dla nich niekończące się zbiory doświadczeń. Dla niektórych kandydatów będzie to podróż, która doprowadzi ich do Twojej spółki – nowi pracownicy. Dla innych skończy się na etapie rekrutacji – kandydaci odrzuceni. W obu grupach powinny jednak zrodzić się pozytywne odczucia dotyczące doświadczenia i napotkanych osób.

podróż pełna wrażeń

Jak wynika z raportu Corporate Recruiting Trends 2017 portalu LinkedIn, 30% respondentów będących liderami ds. pozyskiwania talentów przyznało, że mając nieograniczony budżet, więcej funduszy przeznaczyliby na doskonalenie doświadczeń kandydatów. Ten obszar strategii marki pracodawcy pozwala osiągnąć kilka niezwykle istotnych celów. Dzięki dobremu wrażeniu pracowników dotyczącego marki są oni skłonni przyjąć inne stanowisko lub pracować jako pracownik tymczasowy. Wysoko oceniane doświadczenia w kontaktach ze spółką pozwalają pracownikom na większe zaangażowanie się w swoje obowiązki. Bardzo często bagatelizuje się problem niezadowolonych odrzuconych kandydatów. Są rozczarowani marką pracodawcy i marką korporacyjną. Koncentrując się na pozytywnych doświadczeniach kandydata, zwiększasz szansę na pozostawienie u nich po sobie miłego wspomnienia.

Kandydat rozpoczyna swoją podróż w momencie, kiedy wpada do lejka rekrutacji. To w tym czasie przegląda oferty, rejestruje się w systemach monitorowania kandydatów. Jak wynika z raportu North American Candidate Experience Research Report spółki Talent Board z 2017 r., prawie połowa kandydatów miało wcześniej styczność z przyszłym pracodawcą. Wynika z tego, że ich podróż rozpoczyna się z wcześniej już sformułowaną opinią dotyczącą przedsiębiorstwa.

pobierz e-book "Marka pracodawcy ma znaczenie" i dowiedz się jak budować, realizować i mierzyć sukces Twojej marki pracodawcy >>

doświadczenia kandydata
doświadczenia kandydata

w sferze mobilnej wirtualnej rzeczywistości

Proces rekrutacji powinien być prosty, łatwo dostępny, przejrzysty i nie może kandydatów kosztować dużo wysiłku. Przygotowując i planując podróż kandydata, skoncentruj się na tych sferach, w których aktualnie przebywa on najczęściej i najchętniej. Czy pamiętasz o dostępie mobilnym? Połowa młodych ludzi poszukuje pracy z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Nie mając przygotowanej drogi mobilnej, tracisz więc 50% kandydatów. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych z każdym rokiem wzrasta, kompetencje cyfrowe posiada coraz więcej młodych osób, wciąż jednak portale wielu spółek nie są zoptymalizowane z uwzględnieniem ubiegania się o pracę drogą mobilną.

kontrola nad oceną pracodawcy

Czy w ogóle jest możliwa? Czy masz wpływ na to, jakie treści na portalach z opiniami o pracodawcach i markach, są udostępniane na temat Twojego przedsiębiorstwa? Aż 70% kandydatów przed podjęciem ostatecznej decyzji korzysta z opinii o pracodawcach. Kanałów, jakimi do nich dociera jest wiele i niemożliwością jest monitorowanie ich wszystkich, ale dokładając wszelkich starań, na pewno uda Ci się mieć pod kontrolą większość z nich. Co możesz zrobić, aby negatywne opinie nie wpłynęły na niezapomniane pozytywne doświadczenia kandydatów?

  • Tworzyć treści odpierające negatywne komentarze i podkreślające pozytywne strony pracodawcy.
  • Zachęcić pracowników-ambasadorów do pisania opinii.
  • Poprosić ich o dzielenie się pozytywnymi wydarzeniami w swoich działaniach jako dodatkowymi dowodami na korzyść marki pracodawcy.

Aby pracownicy-ambasadorzy czyli się docenieni za swoje starania i zaangażowanie w tworzenie doświadczenia kandydata, nagradzaj tych najbardziej aktywnych. To dodatkowa motywacja dla tych, którzy dotychczas mieli w tym swój mniejszy udział.

opieka nad kandydatem w podróży

Jesteś rezydentem kandydatów. Wszystko, co robisz, powinno być ukierunkowane na zapewnienie im odpowiednich warunków do podróżowania. Nie mogą mieć poczucia, że po wysłaniu CV, pracodawca o nich zapomniał. Informuj ich na bieżąco o postępach w rekrutacji, natomiast po podjęciu decyzji wyślij każdemu informację zwrotną. Według raportu North American Candidate Experience Research Report spółki Talent Board z 2017 r. 74% nigdy nie otrzymuje pytania o doświadczenie kandydata, co uniemożliwia pracodawcą ich doskonalenia. Czy zadajesz swoim kandydatom pytania pozwalające Ci lepiej zrozumieć, jak marka jest przez nich postrzegana? To kluczowy etap podróży, na którym to Ty również zbierasz doświadczenia.

U spółek obserwuje się coraz większą świadomość potrzeby tworzenia pozytywnego doświadczenia kandydata. Problemem jest jednak regularne monitorowanie postępów w tym zakresie, co może wynikać z opracowania niekompletnego planu działania. Zaniedbanie na tym etapie kosztuje przedsiębiorców wiele trudności w przyciąganiu właściwych kandydatów.

Poznaj również 5 sposobów na stworzenie wspaniałych doświadczeń Twoich kandydatów >>

Jeżeli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki pracodawcy, serdecznie zachęcamy do pobrania naszego e-booka:

pobieram

W materiale tym poruszyliśmy tematy takie jak: uzasadnienie biznesowe budowania marki pracodawcy, opracowanie strategii marki pracodawcy dla przedsiębiorstwa, aktywacja marki pracodawcy, tworzenie niezapomnianego doświadczenia kandydata oraz utrzymanie solidnej marki pracodawcy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem na temat konkretnych rozwiązań dla Twojej marki pracodawcy? Zapraszamy do kontaktu z Randstad HR Consultancy >>

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się