Współpraca z agencją pracy tymczasowej może przynieść wiele korzyści, pozwalając uelastycznić zatrudnienie i utrzymać odpowiednią w danym momencie liczbę pracowników. Szukasz osób, które zastąpią odchodzący na urlop macierzyński personel? A może planujesz zwiększenie produkcji i potrzebujesz więcej rąk do pracy? Odpowiedzią na te wyzwania jest właśnie współpraca z agencją pracy tymczasowej. Żeby jednak układała się pomyślnie, warto zwrócić uwagę na trzy istotne aspekty, determinujące to, jak korzystny będzie to układ.

zasoby ludzkie
zasoby ludzkie

daj się poznać

Początek współpracy bardzo często decyduje o tym, jak będą kształtować się Wasze dalsze wspólne losy. Dlatego tak ważne jest to, by już na wstępie podzielić się z agencją pracy tymczasowej kluczowymi informacjami. Dzięki temu Wasza współpraca będzie skuteczniejsza i przyjemniejsza. Oto kwestie, o których warto wspomnieć:

  1. doświadczenie ze współpracy z innymi podmiotami tego typu:

    Nie ukrywaj faktu, że Twoja firma miała już styczność z agencją pracy tymczasowej. Stanowi to doskonałe pole do wyciągnięcia wniosków. Podziel się swoim doświadczeniem, opowiedz, co Ci się nie podobało w działaniu poprzedniej agencji, a co warto przenieść na grunt waszej obecnej współpracy.
     
  2. specyfika prowadzonego biznesu i oczekiwania względem agencji pracy tymczasowej: 

    Każdy biznes charakteryzuje się odmienną specyfiką, stąd też wymaga różnego wsparcia. To naturalne. Potrzebujesz cyklicznych raportów, a może częstej obecności agencji w firmie? Chcesz, aby agencja przygotowała testy kompetencji, które umożliwią Ci weryfikację umiejętności kandydatów? Zasygnalizuj swoje oczekiwania od razu, aby można je było omówić i doprecyzować. Znacznie usprawni to współpracę.
     
  3. charakterystyka stanowisk pracy: 

    Dokonaj charakterystyki stanowisk i przedstaw ją agencji. Jeśli oddelegowany z niej rekruter będzie miał świadomość tego, jak wygląda praca osób, których ma dla Ciebie znaleźć – ich codzienne obowiązki, zadania i obsługiwane maszyny – łatwiej dotrze do kandydatów wpisujących się w profil. Jeśli to tylko możliwe pokaż swojemu opiekunowi stanowiska pracy, oprowadź po produkcji czy magazynie, pokaż jak pracują Twoi pracownicy - to pozwoli mu dokładnie przedstawiać ofertę pracy kandydatom i uniknąć nieporozumień z kandydatami, który zupełnie inaczej wyobrażają sobie pracę w Twojej firmie.
     
  4. wysokość zarobków: 

    Znajomość oferowanej przez Twoją firmę stawki jest niezbędna do przeprowadzenia skutecznej rekrutacji. Pytanie o wynagrodzenie to przecież często jedno z pierwszych trzech pytań jakie zadaje kandydat - bez tej wiedzy prowadzenie rekrutacji nie jest możliwe. Agencja może także powiedzieć Ci jak proponowane przez Twoją firmę wynagrodzenie odnosi się do stawek w Twojej okolicy.
     
  5. benefity: 

    Rekruter agencji pracy tymczasowej powinien także dysponować informacjami dotyczącymi tego, na co mogą liczyć pracownicy w Twojej firmie. Nawet jeśli oferujesz zarobki niższe niż konkurencja, atrakcyjne benefity mogą sprawić, że agencja będzie w stanie skutecznie docierać do najlepszych kandydatów.

    Wejściówki do kina lub teatru, bilety na wydarzenia muzyczne i kulturalne, dowozy do pracy, sklep firmowy czy też wczasy pod gruszą – to tylko niektóre rozwiązania, które mogą zachęcić kandydatów do współpracy z daną organizacją. Jeżeli działasz np. w branży FMCG, ciekawą opcją mogą okazać się zniżki dla pracowników na Twoje produkty. Spotkałam się z firmą, w której jednym z benefitów pozapłacowych były darmowe sesje u fizjoterapeuty. Opcja ta nie tylko pozytywnie wpływała na zdrowie personelu, ale także doskonale sprawdzała się podczas, poszukiwania kandydatów na coraz bardziej wymagającym rynku pracy.

 

People%20high%20low_illustration_UseBackgroundWhite_RGB.png

5 kroków do udanej rekrutacji

pobierz

korzystaj z wiedzy agencji

Praca profesjonalnej agencji pracy tymczasowej nie polega wyłącznie na poszukiwaniu pracowników, ale i doradztwie związanym z obszarem rekrutacji i HR. Jeśli decydujesz się na współpracę z agencją to Warto korzystać z jej specjalistycznej wiedzy. W czym agencja może Ci pomóc? Przede wszystkim w ustaleniu odpowiedniego wynagrodzenia. Agencje pracy tymczasowej współpracują z wieloma firmami, dzięki czemu dysponują wiedzą na temat tego, jak kształtują się zarobki – nie tylko na poszczególnych stanowiskach, ale i w całym regionie. Jeśli zatem agencja zasugeruje podwyższenie stawek, to wynika to ze znajomości trendów wynagrodzeń i warto rozważyć tę propozycję.

Współpracując z agencją, istotna jest więc otwartość na jej sugestie. Najczęstsze rekomendacje dotyczą:

  • skrócenia procesu rekrutacji na dane stanowisko – zapraszanie kandydatów na kilka etapów rekrutacji jak spotkania grupowe, spacer po produkcji, spotkanie z kierownikiem może zniechęcić kandydata do dalszego uczestnictwa w rekrutacji i skłonić go do wyboru innej oferty. Nikt bowiem nie aplikuje hobbistycznie, więc kandydat ostatecznie zdecyduje się na ofertę, która pozwoli mu szybciej podjąć pracę.
     
  • rezygnacji z części wymagań względem kandydatów – dotyczy to sytuacji, w której firma dysponuje ograniczonym budżetem na dane stanowisko, a oczekuje wielu umiejętności, co dodatkowo weryfikuje testami. Wówczas agencja może zaproponować rezygnację z któregoś z oczekiwań, gdyż z proponowanym wynagrodzeniem trudno będzie pozyskać osobę spełniającą wszystkie kryteria. W zamian agencja znajdzie kandydatów, których umiejętności są adekwatne do wynagrodzenia, co pozwoli szybko obsadzić wolne stanowiska.
     
  • zatrudnienia mniej doświadczonych pracowników, a następnie ich wyszkolenia – to dobre rozwiązanie, zwłaszcza gdy nie możesz konkurować z innymi pracodawcami o wykwalifikowany personel za pomocą atrakcyjnych stawek. W takiej sytuacji agencja znajdzie dla Ciebie kandydatów, którzy wpisują się w kulturę organizacyjną Twojej firmy pod względem charakteru i wyznawanych wartości, co w połączeniu z odpowiednim systemem szkoleń pozwoli Ci zbudować lojalną i zgraną kadrę.

Aby czerpać ze współpracy z agencją pracy tymczasowej jak najwięcej, nie bój się zadawać pytań swojemu opiekunowi. Warto zapoznawać się z materiałami, którymi dysponuje agencja - czytać bloga, korzystać z raportów, takich jak Monitor Rynku Pracy. Dzięki temu dowiesz się, jak pracownicy postrzegają swoją sytuację na rynku pracy, poznasz najświeższe trendy na rynku pracy i przekonasz się, że porady agencji to realne wsparcie dla biznesu.

Co ważne, staraj się nie traktować agencji pracy tymczasowej jako konkurencji dla wewnętrznego działu HR. Współpraca Twoich specjalistów ze specjalistami agencji to świetna okazja do pogłębienia wiedzy, zdobycia know-how i budowy sieci kontaktów. Dzięki temu rozwiniesz swoją firmę i lepiej poradzisz sobie z wyzwaniami, które pojawią się na Twojej drodze.

udzielaj wartościowej informacji zwrotnej

Jeśli będziesz długo zwlekał z informacją zwrotną dotyczącą kandydatów czy procesu rekrutacyjnego, możesz spodziewać się ponagleń od swojego opiekuna, Dlaczego szybkie udzielanie informacji agencji jest to tak istotne? Długi czas oczekiwania na odpowiedź może zniechęcić kandydata do współpracy z firmą i prowadzić do odrzucenia oferty pracy. nasz kandydat w ciągu tych kilku dni może także wziąć udział w innej rekrutacji i otrzymać na czas informację zwrotną,  a warto wiedzieć, że konkurencja nie śpi – na  samym Mazowszu w I kwartale 2019 roku pojawiło się blisko 50 000 ofert pracy. Rywalizacja o kandydatów jest zatem zacięta. Żeby więc przyciągnąć uwagę tych najbardziej wartościowych, należy nie tylko docierać do nich za pośrednictwem różnych kanałów, ale także możliwie szybko zapraszać do rekrutacji i informować o naszej decyzji.

To właśnie powyższe względy sprawiły, że błyskawiczny kontakt uznaliśmy w Randstad za jedną z naszych głównych zasad kontaktu z kandydatem. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że jakakolwiek zwłoka może doprowadzić do tego, że umknie nam świetny specjalista.
Co jeszcze możesz zrobić, aby usprawnić komunikację z agencją pracy tymczasowej?

  1. podziel się z agencją swoim kalendarzem spotkań: 
    Niech będą zawarte w nim wolne terminy, które chcesz przeznaczyć na rozmowę z kandydatami. Możesz wyznaczyć stałe dni i godziny na spotkania, Wówczas agencja nie musi kontaktować się Tobą za każdym razem, aby uzyskać informację na kiedy umówić rekomendowanych kandydatów. Skraca to proces rekrutacji i pozytywnie wpływa na doświadczenia kandydata.
     
  2. udzielaj wartościowego feedbacku: 
    Jeżeli odrzucasz czyjąś kandydaturę, poinformuj o swoich powodach agencję. Dzięki konkretnej i rzetelnej informacji zwrotnej na temat Kandydata agencja będzie mogła przekazywać Ci lepsze profile. Jest to szczególnie istotne na początku współpracy, gdy dopiero się poznajecie. Jeśli dokładnie opowiesz rekruterowi o swoich odczuciach co do kandydata, co postrzegasz jako jego wady i zalety tym lepiej rekruter pozna co w praktyce jest dla Ciebie ważne. Żeby nie tracić czasu na pisanie długich maili, możesz po prostu zadzwonić do swojego opiekuna i podzielić się swoimi wrażeniami po spotkaniu.
     
  3. informuj o ważnych planach, takich jak przeniesienie fabryki czy też plany zwiększeniai zatrudnienia: 
    Pozostawanie w stałym kontakcie z agencją i traktowanie jej jak partnera służy lepszej współpracy. Dzięki temu, że podzielisz się z agencją swoimi planami związanymi z zatrudnieniem Twój partner zdoła się przygotować do wdrażanych zmian i z wyprzedzeniem zaplanować optymalne rozwiązania.

Współpraca z agencją pracy tymczasowej ma wiele zalet. Pozwala na szybkie pozyskanie pracowników czy - w ramach try&hire - przetestowanie ich przed stałym zatrudnieniem. Zawsze warto zasięgnąć opinii osób zaznajomionych z sytuacją na rynku pracy. Jednak żeby ta współpraca była owocna, warto zwrócić uwagę na wyżej wymienione aspekty. Dostosowując się do zawartych wskazówek, wspólnie stworzycie partnerskie środowisko sprzyjające rozwojowi Twojej firmy.

Autor: Jagoda Siemiątkowska

People%20high%20low_illustration_UseBackgroundWhite_RGB.png

5 kroków do udanej rekrutacji

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się