Nieodpowiednia komunikacja z pracownikami może być kosztowna. Przede wszystkim oddala ich od organizacji. Wraz z powiększającym się dystansem maleje zaangażowanie załogi, co przekłada się na niższe zyski. Co więcej, najnowsza edycja badania Randstad Employer Brand Research kolejny raz pokazuje, że oczekiwania pracowników nie zawsze są spójne z tym, jak postrzegana jest dana firma. Tymczasem dziś komunikacja jest jeszcze istotniejsza. Co możesz zrobić, by ją poprawić i tym samym pomóc pracownikom wrócić na odpowiednie tory? 

oznaki, że możesz niewłaściwie komunikować się z pracownikami:

  • pracownicy rzadko biorą udział w spotkaniach
  • jednostronna komunikacja - pracownicy niechętnie zadają pytania 
  • częstsze błędy na skutek niezrozumienia poleceń
  • pomysły często nie zostają zaakceptowane, nie pojawiają się jednak dla nich żadne alternatywy
  • obwinianie innych, gdy coś idzie nie tak 

3-sposoby-na-poprawe komunikacji-z-pracownikami

badanie Randstad Employer Brand Research odzwierciedla atrakcyjność 150 największych pracodawców w Polsce. W tym roku, odpowiadamy także na pytanie, jak COVID-19 może wpłynąć na układ najbardziej pożądanych aspektów zatrudnienia:

pobieram raport

jak poprawić komunikację?

porozmawiaj z zespołem

Nie da się wyeliminować problemów, jeśli nie wiesz skąd one pochodzą. Porozmawiaj na ten temat ze swoim zespołem. Dziś te niepewności mogą być różne. Być może część osób obawia się pracy w warunkach nowej normalności, a inni mają trudności z pogodzeniem obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi. Zaangażuj menedżerów. To właśnie oni powinni przedstawić największe wyzwania, które w danym momencie stoją przed zespołami.

Dobrym rozwiązaniem jest także przeprowadzenie anonimowej ankiety, która da pracownikom możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat komunikacji. Warto uczynić takie badanie działaniem cyklicznym, co pozwoli przeciwdziałać ponownemu nasileniu się problemów z komunikacją.

zadbaj o ton komunikacji

Sposób, w który komunikujesz się z pracownikami czy kandydatami wynika z kultury organizacyjnej. Przykład powinien iść jednak z góry. Gdy liderzy dają dobry wzór komunikacji i współpracy może to promieniować także na resztę zespołu. Jeśli wartości wyznawane przez firmę są spójne z wartościami pracowników szanse na sukces rosną. Bądź otwarty na informacje zwrotne od pracowników. Konstruktywna krytyka jest niezbędna, by firma rosła. Uwzględnienie ich zdania ułatwia budowanie zaufania, a to klucz do otwartej komunikacji. W nowej normalności dobrym rozwiązaniem jest także informowanie pracowników o kondycji firmy i jej najbliższych planach, oczywiście jeśli jest to możliwe.

zbuduj odpowiednie fundamenty

Nieodpowiednia komunikacja może wynikać nie tylko z braku otwartości czy zaufania, ale także wykorzystania nieodpowiednich narzędzi czy braku wiedzy na temat tego, do kogo zwrócić się z danym pytaniem czy wyzwaniem. Wybierz zatem odpowiednie narzędzie. Wyniki wspomnianej wcześniej ankiety mogą wskazać także to, jakiego kanału oczekują pracownicy - chatu, e-maili, a może częstszych spotkań osobistych.

Podczas delegowania zadań upewnij się, że wszyscy członkowie zespołu wiedzą, jaki jest zakres odpowiedzialności poszczególnych osób zaangażowanych w dany projekt. To sprawi, że unikną przerzucania się wiadomościami, zanim znajdą właściwego adresata.

Tagi: satysfakcja z pracy, zarządzanie talentami, utrzymanie pracowników, kultura organizacyjna

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej