Dostarczanie do firmy nowych talentów jest bardzo istotne, jeśli chcesz, by organizacja rozwijała się i szła z duchem czasu. Równie ważne jest jednak to, by Twoi obecni pracownicy czuli się w pracy dobrze, byli zaangażowani i efektywni, dzięki czemu nie będą rozważali zmiany zatrudnienia. To z kolei sprawia, że zadbanie o obecnych pracowników może mieć większe znaczenie niż przyciąganie talentów. Niska rotacja jest korzystna nie tylko pod względem finansowym - rekrutacja nowych pracowników to przecież wydatek - ale także sprawia, że sytuacja organizacji jest po prostu stabilna. Mając tego świadomość, rozważ wskazówki, które pozwolą Ci utrzymać Twoją załogę na pokładzie dłużej.

Jakie aspekty są najważniejsze dla pracowników przy zmianie pracy? Sprawdź w naszym raporcie:

REBR 2019

3_wskazowki_ktore_pozwola_ci_zmniejszyc_rotacje_w_zespole

skup się na relacjach

Relacje, które budujesz ze swoimi pracownikami nigdy nie odgrywały ważniejszej roli niż w dzisiejszych czasach. Anthea Collier dyrektor zarządzający Randstad Sourceright w regionie Azji i Pacyfiku zwraca uwagę na to, że rozwijanie silnych, długoterminowych relacji z pracownikami jest dziś niezbędne, zwłaszcza, jeśli organizacji zależy na przyciąganiu talentów. Jak dodaje ‘niezależnie od tego, czy firma chce budować zespół złożony z talentów, zwiększyć zaangażowanie pracowników czy pozyskiwać wśród pracowników ambasadorów swojej marki, nie da się tego zrobić bez właściwego podejścia do relacji’.

Jednym z podstawowych elementów pomagających budować silne relacje jest odpowiednia komunikacja. Aspekty, takie jak menedżer, który zawsze znajdzie chwilę, by porozmawiać ze swoimi pracownikami, informowanie o sukcesach firmy i dawanie do zrozumienia, że nie byłyby one możliwe bez pracy zespołu - wszystko to pomoże sprawić, by ludzie w Twojej organizacji czuli się związani zarówno ze swoimi przełożonymi, jak i organizacją jako całością. To ważne, by relacja była budowana dwustronnie. Warto zwracać uwagę nie tylko na to, co pracownicy mogą zrobić dla Twojej firmy, ale także badać ich potrzeby, obawy, zaangażowanie. Możesz się tego dowiedzieć przeprowadzając chociażby badanie opinii i satysfakcji pracowników.

przyjmij nowy model rozwoju pracowników

Elastyczność, szybkie dopasowywanie się do zmieniającej się sytuacji, coraz większa rola technologii na rynku pracy - te czynniki wpływają na podejście do samego sposobu budowania karier. Dziś pracownicy - zwłaszcza z młodszych pokoleń - niekoniecznie patrzą na swoją karierę jako przejście z jednego etapu do drugiego. Talenty nie trzymają się kurczowo jednej ścieżki. Dla firm oznacza to, że warto postrzegać rozwój szerzej - dawać pracownikom możliwość nauki w różnych obszarach, eksperymentowania i próbowania nowych rzeczy. Coraz ważniejsze stają się tu mobilne aplikacje, które pozwalają rozwijać się w różnych obszarach wtedy, gdy pracownicy sami mają na to ochotę, a nie w sztywno określonych ramach czasowych.

Zgodnie z badaniem Deloitte w dzisiejszych czasach budowanie karier może odbywać się jako seria doświadczeń, z których każde daje szansę na zdobycie nowej umiejętności i poznanie nowego punktu widzenia. Niemal co drugi (47%) uczestnik badania określił ‘budowanie kariery XXI wieku’ jako bardzo ważny trend, jednak tylko 9% firm jest gotowa, by wspierać w tych dążeniach swoich pracowników.

osobiste podejście

Nie ma jednego, uniwersalnego podejścia, które sprawdzi się u wszystkich pracowników i sprawi, że będą szczęśliwi w Twojej organizacji, a Ty zredukujesz w ten sposób ryzyko ich odejścia. To szczególnie istotne dziś - w zróżnicowanym i wieloaspektowym świecie pracy, w którym priorytety jednej osoby mogą być zupełnie inne niż kolegi siedzącego tuż obok.

Zgodnie z najnowszym badaniem Randstad Employer Brand Research pokolenie Z oraz Y zwraca większą uwagę na możliwość rozwoju zawodowego. Z kolei dla pokolenia X oraz baby boomers ważniejsza jest stabilność zatrudnienia. Jak możesz rozpoznać potrzeby pracowników i uzyskać jasny obraz tego, co jest dla nich ważne i jak możesz pomóc im to osiągnąć? Po prostu z nimi porozmawiaj. Już sam ten - mogłoby się wydawać - niewielki krok może mieć duże znaczenie i przyczyni się do zmniejszenia rotacji w zespole.

Tagi: rotacja pracowników, utrzymanie pracowników, rozwój zawodowy

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły