W obszarze HR przywykliśmy koncentrować się na twardych wskaźnikach, takich jak rotacje czy absencje chorobowe, zapominając, że nie oddają one tego, jak pracownicy czują się w Twojej firmie. Głównym czynnikiem motywacji pracowników jest ich spełnienie zawodowe. To ono jest katalizatorem pozytywnych zmian. Koncentrując się na tym, co możesz zrobić, by zyskać spełnionych pracowników będziesz w naturalny sposób budować pozytywny wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy. Spełniony pracownik, to skarb, przynoszący wiele korzyści. Takie osoby są efektywniejsze, bardziej zaangażowane, lojalne, mają również pozytywny wpływ na innych. W ten sposób zyskujesz coś jeszcze - ambasadorów marki.

większa efektywność

Praca to dziś niezwykle ważny element składowy naszej tożsamości. Pytania z nią związane mogą się pojawić przy okazji spotkań ze znajomymi, rodziną,a zwłaszcza gdy poznajemy nowych ludzi. To, jakiej odpowiedzi udzieli Twój pracownik na niepozorne “czym się zajmujesz?”, zależy od tego, jak czuje się w firmie. Jeśli się z nią identyfikuje będzie chwalić swoje miejsce pracy, opowiadać o nim z dumą. Taka postawa z kolei w ogromnym stopniu wpływa na jego efektywność. Dobrze wykonana praca, to potężna dawka satysfakcji. Satysfakcji, która przeradza się w motywację wewnętrzną. Tej natomiast nie jest w stanie zastąpić żaden benefit.

zaangażowanie, które przeradza się w rozwój

Pracownik, który odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, wie, że jest doceniany oraz ma możliwość podejmowania nowych wyzwań bardziej angażuje się w swoje obowiązki, a jednocześnie odczuwa przy tym większą przyjemność. Już tylko krok dzieli go od przyjęcia postawy proaktywnej. Gdy go wykona, zyskasz osobę, która poszukuje nowatorskich rozwiązań, swoje zadania wykonuje z ogromną starannością, a proponowane przez nią zmiany przyczyniają się do rozwoju przedsiębiorstwa. Jest to sytuacja, w której wygrywa każda ze stron: pracownik, bo się rozwija, a także Ty - ponieważ jakość oferowanych przez Ciebie usług czy produktów jest coraz lepsza.

5_argumentow_dlaczego_warto_zadbac_o_spelnienie_zawodowe_pracownikow

lojalność na wagę złota

Spełniając potrzeby swojego pracownika - zapewniając mu rozwój, kolejne doświadczenia - sprawiasz, że nie odczuwa on chęci zmiany pracy. Sytuacja, w której wykwalifikowany pracownik odchodzi z firmy, bo nie odczuwa satysfakcji z wykonywanych zadań, ma poczucie stagnacji nie jest niczym nadzwyczajnym. Taki specjalista szybko znajdzie pracodawcę, który zagwarantuje mu odpowiednie warunki rozwoju oraz możliwość wykazania się. Spójrz na działania, które podejmujesz, by zyskać spełnionego pracownika, jak na długofalową inwestycję, której największym zwrotem jest lojalność takiej osoby.

pozytywny wpływ na innych

Osoba spełniona zawodowo ma pozytywny wpływ na resztę zespołu. Swoim zaangażowaniem i pozytywną energią zaraża innych. Nieświadomie może stać się liderem, który inspiruje kolegów i koleżanki do rozwoju. To bardzo istotne, gdyż na rozwój pracowników wpływają nie tylko indywidualne zadania czy szkolenia, ale również ludzie, którzy ich otaczają. Odpowiednie środowisko pracy, to takie, w którym pracownicy dzielą się swoją wiedza, uczą się od siebie, wzajemnie motywują. Sukces firmy w dużym stopniu zależy od tego czy Twój zespół będzie ze sobą współpracować. 

najlepszy ambasador marki

Posiadając osoby spełnione zawodowo, zyskujesz jeszcze jedną, nieocenioną korzyść - ambasadorów marki. Nie ma wiarygodniejszej rekomendacji pracy w Twojej firmie niż ta, która pochodzi od pracowników. To jednocześnie relatywnie najtańszy sposób promocji. Warto zatem dać takim osobom możliwość dzielenia się swoimi wrażeniami, doświadczeniem z ludźmi z zewnątrz. Wśród nich znajdują się przecież potencjalni kandydaci do pracy w Twoim przedsiębiorstwie, zainteresowani informacjami dotyczącymi panującej w firmie atmosfery czy kultury pracy.

jak tego dokonać?

Z badania przeprowadzonego przez Randstad we współpracy z agencją badawczą TNS wiemy, co wpływa na budowanie spełnienia zawodowego. Możemy je zgrupować w cztery kategorie:

  1. umacnianie poczucia sensu

  2. umożliwienie rozwoju wewnątrz firmy

  3. budowanie pozytywnej atmosfery i work-life balance

  4. zapewnianie atrakcyjnych warunków zatrudnienia

Chcesz dowiedzieć się, co możesz zrobić, by zyskać spełnionych pracowników? Zarejestruj się na nasze webinary:

zapisz się

Dowiesz się na nich jakie narzędzia możesz wykorzystać do budowy spełnienia zawodowego Twoich pracowników.

Tagi: rozwój zawodowy, zarządzanie, utrzymanie pracowników

Monika Hryniszyn

HR Director Randstad Polska & CEE, HR Consultancy Director; tel.: 605 059 698

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły