Odpowiednio przeprowadzony onboarding to kluczowy aspekt, jeśli firma chce osiągnąć jak najwięcej korzyści wynikających z `y osób zatrudnionych w organizacji. Dotyczy to zarówno osób zatrudnionych bezpośrednio w firmie, jak i pracowników tymczasowych.

Dobrze przeprowadzony onboarding ma bardzo duże znaczenie, o czym zdają sobie sprawę także same firmy. Ponad połowa przedsiębiorstw (54%) przeprowadzających onboarding odnotowuje wyższy poziom zaangażowania pracowników. Badania wykazały również, że:

  • 69% pracowników zwiąże się z firmą na trzy lata, jeśli ich wdrożenie zostało przeprowadzone w odpowiedni sposób
  • spółki stosujące ustandaryzowane procedury wdrażania odnotowują o 50% wyższą wydajność nowych pracowników
  • nawet 20% pracowników rezygnuje z pracy w ciągu 45 dni od podjęcia zatrudnienia

Te dane pokazują to, jak ważne jest zapewnienie nowym pracownikom odpowiedniego startu kariery w Twojej organizacji.

people.png

jak angażować pracowników tymczasowych?

pobierz

Ponadto na obecnym rynku pracy – w którym  pojęcia takie jak elastyczność i gospodarka wolnych strzelców mają dla pracodawców większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej – skuteczny proces wdrażania jest tak samo istotny w przypadku pracowników tymczasowych, jak w przypadku personelu zatrudnionego na stałe.

Jeżeli w Twojej firmie te aspekty także odgrywają coraz większą rolę, powinieneś unikać następujących błędów przeprowadzając onboarding.

5 błędów, które popełniają firmy w onboardingu pracowników tymczasowych
5 błędów, które popełniają firmy w onboardingu pracowników tymczasowych

pracownicy tymczasowi, którzy nie czują się mile widziani

Zasada traktowania pracowników tymczasowych na równi z pracownikami etatowymi jest czymś, co wynika z polskiego prawa. Dotyczy to jednak takich aspektów jak chociażby wynagrodzenie. W natłoku zadań zweryfikowanie tego, jak pracownicy tymczasowi traktowani są przez kolegów starszych stażem czy przełożonych może być jednak trudne. Tymczasem pracownicy tymczasowi nie powinni czuć się jak outsiderzy, którzy mają jak najszybciej wykonać swoje zadania, rzucając się przy tym jak najmniej w oczy. Ciepłe przyjęcie pomaga nowym osobom poczuć się swobodnie w nieznanym środowisku. Dzięki temu z entuzjazmem przystąpią one do pracy - będą zatem wydajniejsze i bardziej produktywne. Co więcej, w przyszłości chętniej wrócą do miejsca, w którym czuli się dobrze. 

brak wystarczających informacji

Niezależnie od tego czy mówimy o pracownikach tymczasowych, czy stałych, jednym z najlepszych sposobów na integrację nowych osób jest przekazanie im odpowiedniej liczby informacji na temat ich roli w firmie, a także samej organizacji i tego, czym się ona zajmuje. Dzięki temu szybciej poczują się komfortowo w nowym miejscu, poznają kulturę organizacyjną, zaznajomią się z marką pracodawcy i celami całej firmy. Nieodpowiednie zaznajomienie pracowników tymczasowych z działalnością i misją firmy, niesie ze sobą ryzyko, że nowa osoba nie będzie odpowiednio angażowała się w pracę i częściej będą przytrafiać się jej błędy, bo nie będzie wiedziała, jak jej praca przekłada się na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. 

inne traktowanie pracowników tymczasowych 

Osoba, która pracuje w firmie w elastycznych godzinach albo przychodzi do niej tylko na chwilę, powinna czuć się częścią zespołu już od pierwszego dnia. Żaden pracownik nie powinien czuć się obco w miejscu pracy. Dlatego też dobrą praktyką jest określenie jasnych zasad, które zachęcają pracowników do równego traktowania wszystkich osób - niezależnie od ich stażu pracy czy faktu, że będą w firmie tylko przez jakiś czas. Pracownicy tymczasowi, którzy od pierwszego dnia będą czuli się komfortowo, będą efektywniejsi, a także nie będą bali się zadawać pytań czy prosić o pomoc, gdy będą jej potrzebować. 

brak odpowiedniego wsparcia 

Tak jak każda nowa osoba w firmie, tak i pracownik tymczasowy powinien mieć dostęp do wszystkich zasobów oraz pomocy, które pomogą mu wykonywać zadania w odpowiedni sposób. Jedną z najczęstszych pułapek, w które wpadają pracodawcy, korzystając z pracy tymczasowej jest oczekiwanie, że pracownik tymczasowy z marszu - bez konkretnych, jasnych wytycznych - rozpocznie pracę i będzie realizował postawione przed nim cele. Doświadczony specjalista z IT może posiadać wszystkie kluczowe kompetencje potrzebne na danym stanowisku, ale w dalszym ciągu będzie potrzebował wprowadzania, jeśli chodzi o oprogramowanie stosowane w firmie czy systemy, na których będzie pracował. 

nierealne oczekiwania

To oczywiste, że chcesz, by zainwestowane w pracę tymczasową pieniądze przełożyły się na jak najlepsze rezultaty. Warto jednak pamiętać o tym, by cele stawiane przed pracownikami tymczasowymi były czymś możliwym do zrealizowania. Ogromne oczekiwania mogą wywołać u pracowników stres i niezadowolenie już od samego początku współpracy. To z kolei przełoży się oczywiście na jakość wykonywanych zadań. Podobne skutki może przynieść wydłużanie czasu pracy, by osiągnąć cele. Wszystko to bardzo szybko przełoży się na wypalenie zawodowe. 

Trendy na rynku pracy pokazują, że praca tymczasowa będzie stanowiła coraz cenniejsze źródło umiejętności w kolejnych latach. Pozytywne praktyki i inwestowanie w odpowiedni onboarding pracowników tymczasowych jest tym, co może zapewnić organizacjom maksymalne korzyści pracy takich elastycznych talentów.

people.png

jak angażować pracowników tymczasowych?

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się