Idea upskillingu nie jest czymś nowym. Szkolenia i rozwój od dawna stanowią podstawę HR i zarządzania talentami. Na rynku od lat możemy jednak zaobserwować coraz większą lukę w dostępie do wykwalifikowanych pracowników. Postęp w biznesie następuje szybciej niż postęp w kształceniu, chociażby uniwersyteckim. Niedobór talentów w naturalny sposób sprawił, że pracodawcy zaczęli więcej środków inwestować w rozwój już posiadanej kadry.

Potrzeba podnoszenia umiejętności staje się dziś częścią strategii zarządzania pracownikami. Jeżeli sporadycznie lub cyklicznie masz problemy z pozyskaniem pracowników, posiadających odpowiednią wiedzę merytoryczną oraz praktyczną, to może warto odpowiedzieć sobie na sześć poniższych pytań. Dzięki temu dowiesz się, czy upskilling jest odpowiedzią na Twoje wyzwania.

właściwie wdrożyć podnoszenie kwalifikacji w swojej organizacji
właściwie wdrożyć podnoszenie kwalifikacji w swojej organizacji

planowanie

1. W jakich aspektach starasz się obecnie konkurować w swojej branży? Zrozumienie kluczowych wyzwań biznesowych jest ważne dla wyznaczenia kierunku rozwoju i tego, jakie działania będziesz podejmować. 

2. Jakie są Twoje przyszłe potrzeby w zakresie talentów i umiejętności, które będzie potrzebować firma? Pomyśl o ogólnych umiejętnościach i cechach, takich jak rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie i wszechstronność, a także o umiejętnościach specjalistycznych, potrzebnych w Twojej firmie lub na danym stanowisku.

zasoby

3. Czy Twój program szkoleniowy jest przygotowany tak, aby zaspokoić określone potrzeby w zakresie zdobywania umiejętności? Często programy szkoleniowe pełnią funkcję pasywną i oferują miejsce do nauki, zdobywania wiedzy tylko tym osobom, które są najbardziej zmotywowane i są w stanie wygospodarować najwięcej czasu. Odpowiedni rozwój, to jeden z 3 trendów HR, o których pisaliśmy tutaj. Szkolenia, które są ciekawe, inspirujące, powszechnie dostępne i często wykorzystujące wirtualną rzeczywistość to przyszłość skutecznego funkcjonowania działów learning&development.

4. W jaki sposób pracownicy mają dostęp do szkoleń? Czy mogą je robić online? Czy są elastyczne i można dostosować je do aktualnego harmonogramu pracowników? Często uzasadnionym argumentem, który nie pozwala wziąć udziału w szkoleniu jest brak czasu. Zastanów się, co powinno się stać, aby to stwierdzenie przestało być hamulcem, uniemożliwiającym doskonalenie umiejętności. Być może warto otwarcie komunikować pracownikom, że ich czas pracy przewiduje także szkolenia i rozwój w organizacji.

kultura i komunikacja

5. Czy sposób zarządzania wspiera rozwój umiejętności? Nauka wymaga czasu. Czasu, który w innym przypadku mógłby zostać wykorzystany na bieżące obowiązki zawodowe. To sprawia, że duża odpowiedzialność za sukces w zdobywaniu nowych umiejętności spoczywa na menedżerach, którzy swoim zachowaniem mogą zachęcać do rozwoju. 

6. W jaki sposób komunikujesz podejmowany wysiłek? Spraw, żeby pracownicy Twojej firmy wiedzieli, jakie mają możliwości rozwoju oraz do kogo mogą się zwrócić. Postaw na skuteczny dział HR i promowanie wewnętrznych - poziomych i pionowych - awansów. Pamiętaj, że menedżerowie i kierownicy działów to Twoje pierwsze źródło informacji o potencjalnych talentach w organizacji.

szukasz rozwiązań, które ułatwią Ci funkcjonowanie w nowej rzeczywistości? Porozmawiaj z naszymi ekspertami:

skontaktuj się z nami

sprostaj wyzwaniom, przed którymi stoi Twoja firma

porozmawiaj z naszymi ekspertami

Autor: Aneta Łyszkowicz

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się