Zmiany, które zachodzą na rynku pracy sprawiają, że rekrutacja i utrzymanie odpowiednich pracowników jest trudniejsze niż kiedykolwiek, a rola technologii w HR odgrywa coraz większą rolę. Dziś ogromny odsetek pracowników na rynku stanowią millenialsi, a coraz śmielej poczyniają sobie także przedstawiciele młodszych pokoleń. Grupy te są stale online, pozostając w ciągłym kontakcie ze światem. To z kolei sprawia, że zmieniają się także potrzeby samych pracowników, którzy w komunikacji z pracodawcą oczekują czegoś więcej niż rocznej rozmowy podsumowującej. Chcą, by ich zdanie było brane pod uwagę, chcą mieć wpływ na zmiany zachodzące w firmie. To poczucie wpływu jest natomiast jednym z czynników budujących spełnienie zawodowe, przekładające się na większe zaangażowanie pracowników. Zaangażowanie, które - jak wynika z danych Banku Rozwoju Rady Europy - według 70% liderów odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów biznesowych organizacji. Jednym z rozwiązań HR, umożliwiających poznanie opinii pracowników, identyfikację mocnych i słabych stron marki pracodawcy, a także udzielenie szybkiej informacji zwrotnej jest badanie zaangażowania pracowników. Od jakiegoś czasu, co kwartał realizujemy je w Randstad, wykorzystując do tego nowoczesną platformę Peakon.

Dowiedz się, jakie są główne czynniki, które wpływają na zaangażowanie pracowników. Pobierz nasz materiał:

ThreePeopleOneForeFront_illustration_UseBackgroundWhite_RGB.png

główne czynniki wpływające na zaangażowanie pracowników.

pobierz
badanie zaangażowania pracowników
badanie zaangażowania pracowników

jak wygląda badanie zaangażowania pracowników w praktyce?

Badanie Randstad InTouch zawiera kilkanaście pytań, które mogą dotyczyć czternastu różnych kategorii, takich jak chociażby poziom autonomii, moc decyzyjna pracownika, wynagrodzenie i benefity, wsparcie przełożonego czy relacje ze współpracownikami. Badanie jest całkowicie anonimowe, co pozwala wyrazić szczerą opinie. Odpowiedź na każde pytanie przyjmuje wartość od 0 do 10, gdzie 0 oznacza ‘definitywnie nie’, a 10 ‘zdecydowanie tak’. Jednocześnie pracownik może rozbudować swoją odpowiedź, powiedzieć, co wpłynęło na jego ocenę, udzielając komentarza. Menedżerowie zespołów liczących minimum 6 osób otrzymują dostęp do ankiety, gdy tylko zostanie wypełniona przez podopiecznego. Mogą odpowiadać na komentarze pracowników, by pogłębić temat i uzyskać szczegółowe informacje związane z konkretnym aspektem, np. co musiałoby się stać, by jego satysfakcja w tym zakresie była większa. Jeśli liderzy uzyskają kilka podobnych odpowiedzi na to samo pytanie jest to dla organizacji sygnał, jakie działania naprawcze warto podjąć.

Możliwość dokonania takiej pogłębionej analizy, dzięki dodawaniu komentarzy, a także sugestie dalszych kroków, dostępność wyników w czasie rzeczywistym czy przeprowadzanie ankiety za pomocą nośników elektronicznych - to największe różnice między tradycyjną formą, a platformą wykorzystywaną przez Randstad.

przykład dashboardu z wynikami badań zaangażowania pracowników
przykład dashboardu z wynikami badań zaangażowania pracowników
przykład dashboardu z wynikami badań zaangażowania pracowników

zyski: większe zaangażowanie i niższa rotacja

Badanie opinii i satysfakcji pracowników przeprowadziliśmy w Randstad już trzykrotnie. W każdej kolejnej odsłonie zwiększał się odsetek pracowników wypełniających ankietę. W ostatniej edycji ponad 90% pracowników wzięło udział w badaniu Randstad InTouch. Z jednej strony tak duże zaangażowanie pokazuje, że nasi specjaliści chcą mieć wpływ na rozwój naszej organizacji. Bardzo dokładna analiza uzyskanych od pracowników informacji 

poparta jest konkretnymi działaniami naprawczymi lub jeśli te nie mogą zostać wprowadzone, to udzieleniem wartościowego feedbacku pracownikom, dlaczego tak się dzieje. Wszystko to sprawia, że wraz ze wzrostem zaangażowania odnotowujemy coraz mniejszą rotację pracowników. W skali roku odsetek dobrowolnych odejść zmniejszył się o połowę, a całkowita rotacja zmniejszyła się o 20%. Z pewnością wpływ na to miały także inne aspekty, jak np. wprowadzenie great conversations. Nie mamy jednak wątpliwości, że przyczyniła się do tego także zmiana naszego podejścia w badaniu zaangażowania pracowników.

ThreePeopleOneForeFront_illustration_UseBackgroundWhite_RGB.png

główne czynniki wpływające na zaangażowanie pracowników.

pobierz
o autorze
Ewa Wawszczak
Ewa Wawszczak

Ewa Wawszczak

hr consultancy director general hr manager

Ewa Wawszczak posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu zespołów oraz doradztwie w zakresie wewnętrznych procesów HR, rozwoju kariery i coachingu, a także komercyjnego rozwoju biznesu HR. Była strategicznym doradcą wyższej kadry zarządzającej i kadry kierowniczej, a obecnie skupia się na zarządzaniu praktyką HR w Randstad Polska oraz kierowaniu linią biznesową HR Consultancy.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się