Od kilku lat mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Samo wynagrodzenie, czy dobra lokalizacja biura już nie wystarczą, aby przekonać potencjalnego kandydata do podjęcia współpracy. Pracodawcy w związku z tym muszą szukać innych rozwiązań, które przyciągnęłyby nowych pracowników. Wobec tego wiele firm decyduje się na poszerzenie swojej oferty, o benefity pozapłacowe, które na początek zwrócą uwagę kandydatów, a później będą miały wpływ na retencję pracowników.

A jak to wygląda w sektorze SSC/BPO? Czy przy tak licznym zatrudnianiu nowych pracowników, pracodawcę stać i ma czas na myślenie o niestandardowych benefitach, które zwróciłyby uwagę pracowników w różnych działach, czy też szczeblach kariery? Czy może sektor ten ogranicza się tylko do podstawowych benefitów, które są wręcz oczekiwane przez każdego pracownika?

benefity
benefity

podstawowe benefity

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jako że sektor SSC/BPO w Polsce jest niezwykle zróżnicowany i w zależności od lokalizacji, wielkości firmy czy też kraju pochodzenia spółki, możemy spodziewać się różnych benefitów. Oczywiście praktycznie wszystkie firmy oferują obecnie takie benefity jak prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie zdrowotne i kartę sportową. Według raportu ABSL z 2020 roku, do najczęstszych benefitów oferowanych przez pracodawców w sektorze SSC/BPO (pow. 80%) były opieka medyczna, szkolenia wewnętrzne, możliwość pracy z domu, kursy językowe, dofinansowanie do okularów korekcyjnych i elastyczne godziny pracy.  

W związku z tym faktem, możemy zadać sobie pytanie, czy jeśli wszyscy pracodawcy oferują powyższe benefity, to czy są one w jakikolwiek sposób atrakcyjne dla pracowników, czy stały się czymś, co jest wymagane. Wielu kandydatów uważa, że ww. benefity są standardem i co więcej pracownik powinien mieć wybór, jeśli chodzi o usługodawcę danego benefitu. Osoby pracujące wiele lat w jednej firmie nie chcą rezygnować ze swoich lekarzy, siłowni i czasem odrzucają oferty pracodawców właśnie ze względu na to niedopasowanie.

niestandardowe benefity, czyli jakie?

Skoro część benefitów jest uważana w obszarze SSC/BPO za standard, co pracodawca może zrobić, aby przyciągnąć przyszłych pracowników? Co możemy uznać za niestandardowy benefit? Jednym z popularniejszych ostatnio dodatków pozapłacowych jest możliwość pracy w systemie hybrydowym i elastyczne godziny pracy. Pandemia spowodowała, iż nasz stosunek do pracy się zmienił i wiele osób, nie jest w stanie ponownie odnaleźć się w tzw. pracy stacjonarnej. Co więcej, coraz częściej słyszy się, iż praca w domu poprawia wydajność pracowników. 

Niestety nie wszyscy pracodawcy mogą sobie pozwolić na pracę zdalną, czy chociaż hybrydową ze względu na brak odpowiedniego sprzętu lub charakter danego stanowiska. W związku z tym muszą oni szukać innych rozwiązań. Często decydują się na dofinansowanie kursów, które mają na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników, np. znajomości języka obcego. Dzięki takim benefitom, pracownicy mają poczucie, że pracodawca dba o ich rozwój. Bardzo ciekawym rozwiązaniem są również platformy benefitowe, na których pracownicy sami mogą wybrać benefity, takie jak np. dostęp do platform z książkami, czy subskrypcję czasopism. Jak to wygląda w praktyce? Na jakie niestandardowe benefity decydują się pracodawcy?

MagnifyingGlassData

top 10 benefitów, które docenią Twoi pracownicy

pobierz

W przytaczanym wcześniej raporcie ABSL możemy wyczytać, iż do benefitów rzadko spotykanych należą: dotowane posiłki (u 26% pracodawców), dofinansowanie urlopu (24,7%), zniżki na produkty firmy (23,8%) a do najrzadszych benefitów zaliczane są firmowe przedszkola, finansowanie transportu do pracy, vouchery urodzinowe i dzień wolny z okazji urodzin (wszystkie występują poniżej 10%).

czy warto rozbudowywać ofertę benefitową? 

Można zadać sobie pytanie, czy nie łatwiej byłoby pracodawcom podnieść poziom wynagrodzenia pracowników, zamiast inwestować w benefity pozapłacowe. Jednak to właśnie ich obecność sprawia, że pracownicy czują, że pracodawca o nich dba i myśli o nich jak o indywidualnych jednostkach, które mają swoje potrzeby. Decydując się na dodatkowe benefity, warto zastanowić się również i sprawdzić, na czym naprawdę zależy pracownikom, tak aby oferowane benefity miały realny wpływ na ich życie.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy.

ActiveCursorArrow_illustration_UseBackgroundWhite_RGB.png

porozmawiaj z ekspertami randstad

dowiedz się więcej
o autorze
anna wilczek
anna wilczek

Anna Wilczek

recruitment specialist ssc/bpo

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się