Czy zatrudniając nową osobę kierujesz się przede wszystkim jej doświadczeniem? A może ważne są dla Ciebie inne aspekty, takie jak wyznawane wartości, entuzjazm i nastawienie czy umiejętności miękkie? Jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie odpowiednich ludzi.

co-jesli-najbardziej-doswiadczony-kandydat-nie-jest-najlepszym-wyborem

nastawienie

Postawa danej osoby może wiele powiedzieć o tym, jakim może okazać się pracownikiem. Jeśli jest pozytywnie nastawiona do życia, dzieli się pomysłami już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, to znak, że takie zachowanie będzie kontynuowane także podczas pracy w Twojej firmie. 

Równie istotne, jest dopasowanie do organizacji, pod względem wyznawanych wartości, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń. Zgodnie z badaniem Randstad Employer Brand Research, nawet 40% milenialsów odeszłoby z pracy, jeżeli wartości organizacji byłyby rozbieżne z ich osobistymi przekonaniami.

Dlatego niezależnie od tego, co ceni Twoja firma - od zrównoważonego rozwoju po zaangażowanie klientów - świadomość tego, że kandydat czuje to samo jest dowodem na to, że będzie pasować do Twojej organizacji. To coś, co może okazać się ważniejsze od doświadczenia.

pobierz pełne wyniki badania Randstad Employer Brand Reserach i dowiedz się, jakie aspekty świadczą o atrakcyjności pracodawcy:

pobieram raport

umiejętności miękkie

Istnieje wiele ról, w których umiejętności miękkie mogą okazać się ważniejsze niż doświadczenie. Światowe Forum Ekonomiczne w swoim raporcie ‘Future of Jobs’ stwierdziło, że to właśnie umiejętności społeczne, będą w różnych branżach poszukiwane częściej niż twarde umiejętności techniczne. Tymi pożądanymi cechami będą chociażby: inicjatywa, krytyczne myślenie, inteligencja emocjonalna, zdolność rozwiązywania złożonych problemów, umiejętności przywódcze czy perswazja. 

Gdy rekrutujesz kogoś na stanowisko wymagające odpowiednich zdolności komunikacyjnych, niezależnie od branży, kandydat będzie musiał potrafić swobodnie porozumieć się ze wszystkimi osobami w organizacji, jak i zewnętrznymi partnerami. Tymczasem dla pracowników na stanowiskach analitycznych, niezbędna jest inicjatywa i umiejętności rozwiązywania problemów.

wartości 

Oczywiście to, kiedy postawić talent i pasję wyżej niż doświadczenie zależy od konkretnej sytuacji firmy i działu, do którego miałby trafić kandydat. Część organizacji uznaje, że zatrudnienie niedoświadczonych osób to zbyt duże ryzyko, podczas gdy inne dostrzegają korzyści takiego rozwiązania

sytuacja firmy

W jakim miejscu Twoja firma chce być w przyszłym roku, a gdzie za pięć lub dziesięć lat? Oczywiście dziś, gdy realizacji wielu celów została utrudniona, odpowiedź na to pytanie może nie być jednoznaczna. Jednak posiadanie długoterminowej wizji, strategii rozwoju firmy może pomóc w podjęciu decyzji dotyczących zatrudnienia. Wszystko dlatego, że będziesz w stanie określić to, jakich osób potrzebujesz i w jakim czasie chcesz osiągnąć określone cele. 

Jeśli koncentrujesz się na ‘tu i teraz’, natychmiastowym rozwoju, rozpoczęcie współpracy z bardziej doświadczonym kandydatem może być lepszym wyborem. Prawdopodobnie od razu będzie on w stanie wnieść większy wkład.

Gdy natomiast zależy Ci na przyszłej ekspansji i wartości dodanej w dłuższym okresie, to przeszkolenie mniej doświadczonego pracownika dokładnie tak, jak tego potrzebujesz może być idealnym rozwiązaniem. 

Warto - zwłaszcza dziś - odpowiedzieć sobie na pytanie, jak duże zmiany zachodzą w firmie. Choć nie dotyczy to wszystkich, to bardziej doświadczeni kandydaci mogą być przyzwyczajeni do wykonywania zadań w określony sposób. Tym samym, będą potrzebować więcej czasu do zaadaptowania się do zmian.

pasja

Sposób myślenia, to co cenimy w życiu, pasja do pracy - to istotne aspekty, niezależnie od tego czy kandydat posiada doświadczenie, czy nie. To właśnie one mogą sprawić, że potencjalny pracownik będzie zadowolony ze swojej roli, co z kolei przekłada się na większą efektywność.

Bardzo istotne są także plany kandydata odnośnie swojej przyszłości zawodowej. Czy wyobrażenie na temat siebie za rok czy dwa lata może ziścić się na danym stanowisku w Twojej firmie? Jeżeli nie, pojawia się ryzyko, że wkrótce zacznie szukać miejsca, w którym będzie to możliwe. W nawet kilkumiesięcznej perspektywie powinno to być stanowisko rozwojowe. Pamiętajmy, że młodsze pokolenia to osoby, które szybko się nudzą, także w miejscu pracy.

Tagi: rekrutacja, strategia marki pracodawcy

Martyna Delura

Consultant Finance w Randstad Polska; 697 502 885

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej