Znaleźć odpowiednich ludzi do pracy, zatrzymać ich w firmie na dłużej, pozwolić rozwinąć skrzydła, zapewnić im satysfakcję z wykonywanych obowiązków – czy to nie Twoje cele? Rynek pracownika jest trudny, nadal toczy się walka o talenty, które jeżeli nie mają odpowiednich warunków pracy, odchodzą. Każdego dnia stajesz przed dużym wyzwaniem – utrzymaniem pracowników w swojej firmie. Jak sami w większości przyznają, wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem, który ma wpływ na pozostanie w firmie lub zmianę pracy. Znacznie ważniejsze są dla nich możliwości rozwoju, które to Ty stwarzasz oraz zapewniasz.

Oczekiwania rozwojowe pracowniku są z każdym kolejnym rokiem coraz większe. Nie wystarczą już zapewnienia, że praca w Twojej firmie to nieustanny rozwój. Pracownik oczekuje, że powiesz mu, jak przebiega ten proces i jakie są jego efekty.

model skutecznej współpracy

W sztywnych strukturach hierarchicznych na pewnym etapie pojawia się bariera, uniemożliwiająca dalszy rozwój. Pracownik ma poczucie, że inni nad nim dominują, nie może wyrazić swojej opinii na konkretny temat, natomiast jego zdanie nie ma znaczenia. Takie przekonanie hermetycznie zamyka człowieka w swoim własnym świecie. Rozwijać się można tak naprawdę tylko w środowisku ukierunkowanym na współpracę, swobodną komunikację, nieskrępowany przepływ idei, wolność wypowiedzi na każdy temat. Dobra atmosfera sprzyja efektywnej pracy, nauce, wzbogacaniu wiedzy i tym samym rozwoju. Czy w Twojej firmie również dąży się do stworzenia modelu skutecznej współpracy czy wciąż panuje sztywna hierarchia?

trendy w rozwoju

im mniej, tym więcej

Czy wiesz, że samopoczucie szefów w latach 2016/2017 było gorsze niż w latach 2010/2011? Tak wynika z badania „Biznes-Ludzie” przeprowadzonego przez Tarka Executive’s i Wyższą Szkołę Menedżerską w Warszawie. Częste rotacje i wypalenie zawodowe pracowników wyższego szczebla wynikają m.in. ze wzrostu prędkości życia czy tempa pracy. Aby Twoi managerowie i zespół zarządzający nie stracili motywacji do działania, mieli tym samym poczucie, że są Ci potrzebni i są przygotowani odpowiednio na nowe wymagania, nie mogą uczestniczyć w rozbudowanych systemach wspierających działania. Trendy w rozwoju pracowników wskazują na upraszczanie procedury szkoleń. Skracanie projektów, upraszczanie szkoleń, rozwój pojedynczych umiejętności skutkują większą efektywnością i skutecznością w realizacji założonych celów rozwojowych.

małe zasoby, wyraźne efekty

Rozwój oznacza zmianę, jednak równie istotne jest stosowanie rozwiązań wymagających możliwie jak najmniej nakładów, przynoszących przy tym maksimum efektów. Koncentracja na realnych zmianach w działaniu ludzi, wspieraniu umiejętności i praktyce, która przynosi znacznie szybsze i lepsze efekty, niż przyrost suchej wiedzy, jaką „powinni” pracownicy zdobyć na wykładach i szkoleniach. To kolejny trend, który już się rozwija wśród managerów i zarządów – wyznaczenie kluczowych punktów – postaw, jak i  umiejętności – charakteryzujących się potrzebą niewielkich nakładów i dużą szansą na osiągnięcie szybkich, wyraźnych efektów.

micro- i nano-learning

Jak najszybciej nauczyć pracowników obsługi nowego oprogramowania? Jak przeprowadzić szkolenie z kompetencji miękkich we wszystkich zespołach w firmie bez konieczności zahamowania mechanizmu codziennej pracy? Korzystasz z niezwykle popularnego e-learningu. Pomimo, że jest to stosunkowo nowy sposób na rozwój pracowników, to już zaszły w nim pewne zmiany, e-learning też się rozwija. Wszystko wskazuje na to, że nie wszystkim jeszcze znany micro- i nano-learning będzie stosowany w firmach coraz częściej. Mała porcja wiedzy w kilka minut, potrzebna tu i teraz, od teraz tak będą uczyć się Twoi pracownicy, oczywiście jeżeli im na to pozwolisz i obierzesz kierunek zmian, które przynoszą wymierne korzyści. Specjaliści już pracują nad rozwiązaniami dla urządzeń mobilnych – nad mobile-learningiem. Już wkrótce zapewne będziesz miał okazję ocenić ich pracę.

Twoi pracownicy chcą się rozwijać, a to oznacza, że masz szansę stworzyć zespół ludzi ambitnych, kreatywnych, zmotywowanych do pracy, otwartych na nowości, nieszablonowo myślących… potrzebują jednak Twojego wsparcia. Potraktuj trendy w rozwoju pracowników jako wskazówkę, inspirację, bodziec do zmian w zarządzaniu rozwojem w swojej firmie. Wykorzystaj to, w czym dostrzegasz największy potencjał, daj swoim pracownikom szansę bycia lepszymi, wydajniejszymi i bardziej usatysfakcjonowanymi ze swojej pracy.

Jeżeli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki pracodawcy, serdecznie zachęcamy do pobrania naszego e-booka:

 outsourcing kadr i płac

W materiale tym poruszyliśmy tematy takie jak: uzasadnienie biznesowe budowania marki pracodawcy, opracowanie strategii marki pracodawcy dla przedsiębiorstwa, aktywacja marki pracodawcy, tworzenie niezapomnianego doświadczenia kandydata oraz utrzymanie solidnej marki pracodawcy.

Tagi: trendy rynku pracy, employer branding, marka pracodawcy, wizerunek pracodawcy

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły