Każda organizacja powinna oferować pracownikom możliwość rozwoju, podejmowania dodatkowych wyzwań, czy realizacji projektów, w celu zdobywania nowych kompetencji zawodowych. Jest to szczególnie istotne w czasie kryzysu. Podczas pandemii wiele firm borykało się z brakiem perspektyw na podwyżkę wynagrodzeń, albo co gorsze niektóre zmuszone były zmniejszać etaty, aby utrzymać stanowiska pracy. Aby dbać o dobrostan i komfort pracy pracowników, rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wspieranie rozwoju pracownika i zaangażowanie go w dodatkowe role czy inicjatywy.

jak dbać o rozwój pracownika podczas kryzysu
jak dbać o rozwój pracownika podczas kryzysu

motywacje pracowników

Nie wszyscy pracodawcy są w stanie zaproponować awans i podwyżkę pracownikowi, by w ten sposób zwiększyć jego motywacje. Jeżeli jako pracodawca znajdujesz się w takiej sytuacji rozwiązaniem może okazać się zaoferowanie pracownikowi rozwoju oraz nauki nowych kompetencji. Czy w ten sposób zwiększa się jego motywację? Czy nowe wyzwania nie staną się powodem dodatkowego stresu?

W dużej mierze odpowiedzi na te pytania będą zależały od nastawienia samego pracownika. Pandemia spowodowała, że odporność psychiczna stała się przedmiotem szerszej dyskusji. Niejednokrotnie determinuje ona na ile skutecznie radzimy sobie z wyzwaniami i presją im towarzyszącą. Są tacy, dla których wyzwania są siłą napędową i szansą. Dla innych oznacza to wyższy poziom stresu i niepewność.  

Aby zatem zaangażowanie w nowe role nie było tylko postrzegane przez pracownika jako dodatkowy, nowy obowiązek, a raczej jako inwestycja w rozwój zawodowy należy tę propozycję właściwie przygotować i zakomunikować. Dobrze zaplanowany proces rozwoju pracownika zwiększy szansę na to, że pracownik skorzysta z takiej formy i uzna ją za atrakcyjną, a co za tym idzie zyska dobrą formę rekompensaty w przypadku braku perspektyw na wzrost wynagrodzenia.

odpowiednia komunikacja z pracownikiem kluczem do sukcesu 

Skuteczna komunikacja, wsłuchanie się w potrzeby pracownika gwarantuje, umiejętne wyznaczenie ścieżki dalszego rozwoju zawodowego, który będzie zgodny z jego oczekiwaniami. Ważne, by to pracownik miał możliwość zadecydowania o swojej przyszłości, a pracodawca powinien pomóc podjąć właściwe kroki na dalszej drodze rozwoju.

Pracownicy tych możliwości rozwoju poszukują. Czas pandemii, niełatwe dla wielu doświadczenie stało się punktem zwrotnym w sposobie myślenia również o zmianach kwalifikacji. Nic więc dziwnego, że w jego wyniku również i potrzeby pracowników uległy przewartościowaniu. Poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja zatrudnienia jest ważna, ale równocześnie nowe wyzwania mogą przynieść większą satysfakcję i motywację do pracy.

pracownik na pierwszym miejscu mimo kryzysu

Jeżeli jako pracodawca borykasz się z trudną sytuacją: inwestuj w rozwój, dostarczaj ciekawych wyzwań, które mogą odciągnąć od rutyny. Dzięki temu pokazujesz, że pracownicy są dla Ciebie ważni i wiążesz z nimi przyszłość organizacji, ale również, że liczysz się z ich indywidualnymi potrzebami. Jeśli uda Ci się właściwie pokierować rozwojem pracowników, nie narzucać zwiększenia obowiązków, a raczej zachęcić do nowych inicjatyw dając swobodny wybór, osiągniesz sukces! Pokażesz, że każdy w organizacji jest ważny. Zbudujesz zaufanie i zyskasz szacunek, pomimo braku zaplecza finansowego, jakie chwilowo może odczuwać Twoja firma.

W czasie kryzysu wielu pracownikom zależy na rozwoju, uzupełnianiu kwalifikacji, czy nauce nowych kompetencji. Dzięki temu czują się pewniej w niestabilnej rzeczywistości. Zaproponowanie pracownikom nowych wyzwań, może pozwolić im odnaleźć nową drogę w swojej karierze zawodowej. Dodatkowa rola nie zawsze jest dodatkowym obowiązkiem. W rozmowach z pracownikami warto podkreślić, że inwestycja w samorozwój jest szansą na spełnienie zawodowe i na promocję siebie. Warto pamiętać, że zawsze są dwie strony medalu, ale oczekiwania pracodawcy i pracowników nie muszą się wykluczać. Wzajemne zrozumienie potrzeb zarówno jednej, jak i drugiej strony to czynniki, które mogą pomóc w zaakceptowaniu trudniejszej sytuacji.

Jako pracodawca być może dzięki temu unikniesz spadku zaangażowania pracowników lub w najgorszym przypadku odejścia do innego pracodawcy. Twoi pracownicy zyskają szansę na rozwój, który może w przyszłości zaprocentuje awansem, wzrostem wynagrodzenia i ogólną satysfakcją z wykonywanej pracy.

Autor: Wioletta Bronatek

eżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów. Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

zapisz się
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

jak dbać o rozwój pracownika podczas kryzysu?

zapisz się