Rok 2020 był zaskakujący dla nas wszystkich, a firmy musiały na bieżąco reagować na zmiany i niepewność, którą przyniósł. Skutki pandemii COVID-19 dotknęły wszystkie branże, wydaje się jednak, że to właśnie branża logistyczna odczuła je najmocniej. Firmy musiały zmierzyć się z brakiem dostępności globalnych łańcuchów dostaw, a jednocześnie wzrósł popyt na artykuły pierwszej potrzeby, takie jak środki czystości czy produkty spożywcze.

jak pozyskać wykwalifikowanego pracownika branży logistycznej-1

Znalezienie i pozyskanie wartościowych pracowników staje się kluczową kwestią, zwłaszcza w sytuacji gdy w ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z szybkimi i nieprzewidywalnymi zmianami trendów. Wymaga to weryfikacji całego procesu rekrutacji pracowników, zaczynając od zmiany podejścia do tworzenia ofert pracy. Jasna i przejrzysta oferta pracy pozwoli zatrudnić osoby o właściwych kompetencjach i zbudować atrakcyjny obraz stanowisk, których dotyczy rekrutacja. Pośrednio wpływa także na wizerunek całego przedsiębiorstwa.

czego oczekują pracownicy zatrudnieni w logistyce?

Konsekwencje wydarzeń, jakie miały miejsce w 2020 roku, prawdopodobnie będą oddziaływać na rynek pracy w branży logistycznej jeszcze przez wiele lat. Firmy logistyczne masowo zatrudniały ludzi, aby sprostać zwiększonemu popytowi na artykuły pierwszej potrzeby i usługi dostaw do domu. Według czasopisma Logistics Management w okresie od marca do maja 2020 roku Amazon obsadził około 175 000 stanowisk realizujących zamówienia i dostawy.

Czego oczekują pracownicy zatrudnieni w logistyce? Dla wielu ważną kwestią będzie bezpieczeństwo. Chodzi nie tylko o podstawowe procedury BHP, ale też o stabilne zatrudnienie w obliczu niepewności gospodarczej w wielu krajach.

Branża logistyczna intensywnie się rozwija, wprowadzając automatyzację, robotyzację i sztuczną inteligencję, by usprawniać i przyspieszać pracę. Zwracają na to uwagę pracownicy poszukujący zatrudnienia w tym sektorze i oczekują od przyszłego pracodawcy, że będzie wspierał ich w rozwoju zawodowym, dając możliwość podnoszenia kwalifikacji. Kandydaci będą także szukać stanowisk o jasno określonej ścieżce przyszłego rozwoju zawodowego. 

tworzenie dobrych opisów ofert pracy w logistyce

Oferty pracy są jak witryny sklepowe. Są pierwszą i najważniejszą okazją do przykucia uwagi poszukujących pracy. Jeżeli opis oferty będzie niedokładny, niezrozumiały, bądź niezachęcający do aplikacji, kandydat z niej zrezygnuje, uznając, że dana oferta nie jest skierowana do niego.

Poświęcając niezbędny czas i wysiłek na dopracowanie tego wstępnego etapu w procesie rekrutacji, pokazujemy potencjalnym kandydatom, że rozumiemy, co jest dla nich ważne i czego oczekują od pracodawcy. Jednocześnie to dobry moment, żeby przedstawić naszą firmę i pokazać kandydatom, co mamy im do zaoferowania.

Najlepsze rezultaty uzyskamy, eliminując z ofert pracy najbardziej typowe błędy popełniane przez rekruterów, takie jak:

  • posługiwanie się żargonem i językiem nie dla wszystkich zrozumiałym – obniża to prawdopodobieństwo przesłania odpowiedzi na ofertę;
  • suche wypunktowanie wymagań i oczekiwań zamiast atrakcyjnego przedstawienia stanowiska i wskazania, dlaczego ktoś mógłby chcieć na nim pracować;
  • stosowanie niepotrzebnych i wyświechtanych sformułowań, na przykład „silnie zmotywowany”, „praca w młodym, dynamicznym zespole”;
  • nieuwzględnienie szczegółowych informacji na temat szkoleń, dodatkowych świadczeń zdrowotnych i innych korzyści;
  • tworzenie ofert pracy bez porozumienia z zespołem, bądź managerem zespołu, do którego się rekrutuje.

Pracodawcy powinni także mieć podstawową wiedzę na temat praktyk w zakresie promowania ofert pracy, na przykład z wykorzystaniem mediów społecznościowych oraz być elastycznym jeżeli chodzi o kontakt z kandydatami. Dogodna dla kandydata forma kontaktu z pewnością zostanie przez niego doceniona. A podkreślenie, że nawiązanie współpracy z danym pracodawcą wiąże się z długoterminowym rozwojem ścieżki kariery zawodowej pracownika z pewnością wzbudzi jego zainteresowanie i zaufanie.

dowiedz się więcej

Jeżeli poszukujesz więcej informacji na temat skutecznych i efektywnych ofert pracy, zachęcamy do pobrania przewodnika, w którym szczegółowo omawiamy:

  • informacje na temat tego, na czym zależy osobom poszukującym pracy w logistyce;
  • błędy w opisie ofert, których zdecydowanie należy unikać;
  • więcej porad HR, których stosowanie pozwoli zoptymalizować początkowy etap rekrutacji i nawiązać kontakt z odpowiednimi kandydatami;
  • przykładowy opis oferty pracy na stanowisko koordynatora ds. logistyki, w którym zastosowano zalecane praktyki.
Wiedza ta pozwoli znaleźć pracowników potrzebnych, aby osiągnąć sukces w obliczu dzisiejszej dynamiki branży logistycznej. Pobierz przewodnik "Jak dziś przyciągać kandydatów do pracy w logistyce?"

pobieram "jak dziś przyciągać kandydatów do pracy w logistyce"

Tagi: rekrutacja, rekruter, zarządzanie talentami, strategia zatrudnienia, rynek pracy, rekrutacja w branży logistycznej

Wioleta Rudzińska

Process Manager w Randstad Polska

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej