Od początku pandemii nastąpił znaczny rozwój e-commerce. W 2020 r. obroty w handlu elektronicznym na świecie wzrosły o 27,6%. Wzrost ten nie ograniczał się tylko do jednego globalnego rynku – podczas pandemii do wzrostu doszło w pewnym stopniu na niemal wszystkich rynkach. Na przykład:

  • e-commerce na rynkach Ameryki Łacińskiej w 2020 r. wzrósł o 36,7%;
  • wzrost e-commerce na rynkach północnoamerykańskich w 2020 r. wyniósł 31,8%;
  • obroty w e-commerce w Europie Środkowej i Wschodniej w 2020 r. zwiększyły się o 29,1%;
  • rynki e-commerce w regionie Azji i Pacyfiku w 2020 r. zanotowały wzrost o 26,4%.

Nawet pomimo ustępowania pandemii w 2021 r. przewiduje się wzrost globalnej sprzedaży w handlu elektronicznym o 14,3%. W miarę wzrostu zapotrzebowania na usługi z zakresu łańcucha dostaw konieczność zapełnienia wakatów staje się coraz pilniejsza. W odpowiedzi na niedobór pracowników niektóre firmy dążą do inwestowania w technologie umożliwiające większą automatyzację miejsca pracy. Chociaż strategia ta może zmniejszać ogólne zapotrzebowanie na pracowników, zwiększa konieczność zatrudniania przez te firmy wykwalifikowanych pracowników zdolnych do obsługi tej technologii.

people.png

jak przyciągać pracowników branży logistycznej?

pobierz

Ostatecznie niedobór wykwalifikowanych pracowników sprawia, że zatrudnianie najbardziej utalentowanych pracowników staje się dla pracodawców w branży logistycznej niezwykle trudne w momencie, gdy zapełnianie wakatów stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Chociaż przyciąganie, rekrutowanie i zatrzymywanie wysoko wykwalifikowanych kandydatów może być trudniejsze przy konkurencji panującej obecnie na rynku pracy, to nie jest niemożliwe. Tak naprawdę dzięki odpowiednim zasobom i strategiom zatrudniania firmy obsługujące łańcuchy dostaw mogą świetnie radzić sobie z rekrutacją utalentowanych pracowników potrzebnych im do skutecznego prowadzenia działalności na dynamicznym rynku pracy.

Głównym priorytetem dla Randstad jest pomaganie klientom w znajdowaniu właściwych utalentowanych pracowników. Określiliśmy trzy najważniejsza wskazówki dotyczące przyciągania pracowników branży logistycznej pomimo aktualnej konkurencyjnej sytuacji na rynku pracy oraz znacznego niedoboru wykwalifikowanych pracowników.

oferuj konkurencyjne pakiety wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych

Jeśli Twoja firma ma trudności z przyciąganiem i rekrutowaniem wykwalifikowanych pracowników, jednym z pierwszych działań, jakie należy podjąć, jest ponowna ocena oferowanego dotychczas pakietu wynagrodzeń. Jak wynika z naszego sprawozdania z badania Randstad Employer Brand Research 2021, obecnie 74% pracowników uważa wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe za najważniejszy czynnik dotyczący miejsca pracy.

To prawie trzy czwarte rynku pracy, przy czym dotyczy to kandydatów zarówno aktywnych, jak i pasywnych. Jeśli chcesz przyciągnąć tych kandydatów, musisz zaoferować konkurencyjny pakiet wynagrodzeń, który obejmuje optymalne wynagrodzenia i znaczące świadczenia dodatkowe.

konkurencyjne wynagrodzenia

Podobnie jak na każdym innym rynku, wraz ze wzrostem zapotrzebowania rosną też koszty. W tym konkretnym przykładzie zwiększenie zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników przekłada się na wyższe wynagrodzenia. Pracodawcy z branży łańcucha dostaw muszą zdać sobie sprawę, że rynek pracy uległ zmianie.

Współcześni kandydaci są bardziej świadomi niż kiedykolwiek przedtem. Nie mają problemu ze zbieraniem informacji o firmach, czytaniem opinii i porównywaniem wynagrodzeń. Jeśli Twoja firma nie oferuje konkurencyjnego wynagrodzenia, najbardziej wykwalifikowani pracownicy po prostu pójdą gdzie indziej. Co gorsza, bez konkurencyjnego pakietu wynagrodzeń Twoja firma może być też narażona na utratę dotychczasowych pracowników.

Na szczęście wyższe wynagrodzenia nie muszą koniecznie oznaczać większych kosztów. Jeśli oferta konkurencyjnych wynagrodzeń będzie odpowiednia, Twoja firma może nawet zanotować oszczędności dzięki ograniczeniu nieobecności i nadgodzin. Aby to osiągnąć, wystarczy określić optymalne wynagrodzenie na Twoim rynku. Zbyt niskie wynagrodzenia mogą uniemożliwić Twojej firmie przyciąganie najbardziej utalentowanych pracowników, zaś zbyt wysokie mogą uniemożliwić jej dokonywanie inwestycji w innych istotnych obszarach.

Ważne jest, aby przy obliczaniu optymalnej oferty wynagrodzenia dla Twojej firmy korzystać z dogłębnej analizy rynku. Taka taktyka umożliwi Twojemu przedsiębiorstwu utrzymanie konkurencyjności na obecnym rynku pracy i zachęcenie potencjalnych kandydatów do odpowiadania na oferty pracy.

Pobierz nasz przewodnik: jak przyciągnąć utalentowanych pracowników branży logistycznej?

atrakcyjne benefity pozapłacowe

Konkurencyjne wynagrodzenia stanowią zaledwie jeden z elementów pakietu wynagrodzeń. Ogromne znaczenie mają też benefity pozapłacowe. Co więcej, pandemia spowodowała, że pracownicy na całym świecie zrewidowali hierarchię ważności świadczeń dodatkowych i innych korzyści. Istotne jest, aby pracodawcy rozumieli tę zmianę i oferowali takie benefity, które będą najbardziej atrakcyjne dla dotychczasowych pracowników oraz potencjalnych kandydatów.

Oto niektóre z benefitów pozapłacowych pożądanych przez pracowników.

równowaga między pracą a życiem prywatnym

Pandemia rzuciła nowe światło na to, jak ważne jest zachowanie zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Wiele osób musiało nauczyć się pracować zdalnie, opiekować się starszymi rodzicami i nadzorować naukę swoich dzieci w domu, w związku z czym pojawiła się potrzeba bardziej elastycznego podejścia.

Chociaż praca zdalna może być trudna dla niektórych pracodawców z branży logistycznej, np. dla firm magazynowych i transportowych, ważne jest poszukiwanie sposobów wspierania pracowników w zachowaniu lepszej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Większy wymiar płatnego urlopu i możliwość wymieniania się zmianami to tylko niektóre ze świadczeń dodatkowych, jakie mogą zaoferować pracodawcy.

opieka zdrowotna

Przy ponad 178 milionach osób bezpośrednio dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 naturalne jest, że kandydaci zwracają większą uwagę na finansowanie przez pracodawcę opieki zdrowotnej i możliwości dodatkowego ubezpieczenia. Warto zapewnić swoim pracownikom różne możliwości dodatkowej opieki zdrowotnej albo konkurencyjne pakiety opieki zdrowotnej obejmujące opiekę lekarską, dentystyczną i okulistyczną.  

rozwój zawodowy

Nasze badanie dotyczące marki pracodawcy pokazało również, że ponad 49% pracowników uważa rozwój zawodowy za istotny czynnik przy poszukiwaniu nowych możliwości zatrudnienia.

Wdrożenie programu rozwoju zawodowego może nie tylko zwiększyć Twoją zdolność do przyciągania wartościowych kandydatów, ale także ograniczyć zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Dzięki wdrożeniu odpowiedniego programu szkoleniowego możesz stopniowo zmniejszać niedobór kwalifikacji w firmie. A co najlepsze, wszechstronny program rozwoju zawodowego może także poprawić ogólne wskaźniki utrzymania pracowników.

114.jpg
114.jpg

wzmocnij markę pracodawcy

Jednym z najskuteczniejszych działań, jakie może podjąć firma, by zapewnić, że wyróżnia się spośród konkurencji w szybko rozwijającej się branży logistycznej, jest wzmocnienie swojej marki pracodawcy. Kandydaci mają obecnie dostęp do obszernych jak nigdy dotąd informacji na temat pracodawców. Korzystając z mediów społecznościowych, stron poszczególnych pracodawców poświęconych karierze czy opinii na temat pracodawców na forach internetowych, kandydaci mogą uzyskać wyjątkowo cenne informacje od obecnych i byłych pracowników.

Niestety, zaledwie jedna negatywna opinia w Internecie może skłonić niektórych kandydatów do rezygnacji z ubiegania się o stanowisko u Ciebie. Badania wskazują, że aż 75% osób poszukujących pracy bierze pod uwagę reputację marki pracodawcy przed zgłoszeniem swojej kandydatury na stanowisko.

Dane te pokazują, że kluczowe jest, aby firmy podejmowały proaktywne działania poprzez budowanie silnej i pozytywnej marki pracodawcy. Oto kilka wskazówek, od czego zacząć.

przeprowadź audyt marki pracodawcy

Wzmocnienie marki pracodawcy jest niemal niemożliwe bez wcześniejszej rzetelnej oceny Twojej obecnej marki pracodawcy. Poszukaj informacji o swojej marce w Internecie, aby określić ewentualne problematyczne obszary, czy sprawdzić, jaka jest świadomość i atrakcyjność Twojej marki pracodawcy poprzez specjalne badanie.

Mając te informacje, Twoja firma powinna być w stanie określić dwa bądź trzy obszary, w których możliwa jest poprawa. Rozwiąż te problemy, korzystając z planowania strategicznego. Na przykład jeśli badania pozwoliły wykryć kilka nieprzychylnych opinii o pracodawcy w Internecie, należy podjąć działania strategiczne w celu zrównoważenia ich wymowy przez pozytywne komentarze aktualnych pracowników.

stwórz mocną propozycję wartości dla pracownika

Jednym z najistotniejszych elementów każdej strategii budowania marki pracodawcy jest stworzenie mocnej propozycji wartości dla pracownika (Employee Value Proposition; EVP). Skuteczna EVP wyjaśnia wprost, dlaczego kandydat chciałby pracować w Twojej firmie. Powinna ona jasno określać świadczenia dodatkowe i korzyści, jakie firma zapewnia pracownikom w zamian za ich umiejętności i talenty.

Ważne jest, aby EVP odpowiadała potrzebom pracownika, była przejrzysta i zgodna z faktami. Jeśli EVP pracodawcy jest zgodna z całokształtem wartości i celów przedsiębiorstwa, może nie tylko zwiększyć skuteczność jego działań rekrutacyjnych, ale również pomóc ograniczyć rotację poprzez zachęcenie pracowników do pozostania w firmie. 

zachęcaj pracowników do bycia ambasadorami marki

Nie lekceważ wartości Twoich dotychczasowych pracowników ani ich ważnej roli jako głośnych ambasadorów marki Twojej firmy. Według niedawno przeprowadzonych badań w kwestii informacji o kulturze organizacyjnej firmy ponad 65% osób poszukujących pracy bardziej ufa opiniom pracowników niż wszystkim innym źródłom.

Możesz korzystać z technik marketingowych, na przykład budowania narracji, umożliwiając swoim najważniejszym pracownikom opisanie, co jest dla nich najistotniejsze w pracy w Twojej firmie. Ponadto rekomendacje ze strony pracowników stanowią jedną z najcenniejszych możliwości dotarcia do potencjalnych kandydatów.

prowadź marketing swojej marki

Rekrutacja zdecydowanie nie przebiega według zasady „opublikuj ogłoszenie i zapomnij o nim”. Przeciwnie – wymaga ona zaplanowanej strategii marketingowej, która zapewni, że Twoje ogłoszenie o pracę dotrze do docelowych odbiorców. Podobnie jak w przypadku marketingu skierowanego do konsumentów, rekruterzy muszą wiedzieć, gdzie i jak dotrzeć do idealnej puli kandydatów.

Korzystaj z różnych możliwości publikacji ogłoszeń, w tym portali z ofertami pracy, mediów społecznościowych i witryn organizacji branżowych, aby jeszcze bardziej poszerzyć zasięg Twoich działań marketingowych. Ponadto koniecznie stwórz specjalną stronę internetową poświęconą karierze w Twojej firmie, na której przedstawisz zainteresowanym kandydatom więcej informacji na temat celów, wartości i marki Twojej firmy.

zainwestuj w technologie HR

W czasie pandemii złożoność zarządzania pracownikami w branży logistycznej uległa jedynie zwiększeniu. Firmy mogą złagodzić nieco tę sytuację poprzez korzystanie z narzędzi, zasobów i usług wchodzących w skład rozwiązań z zakresu zarządzania kadrami. Na szczęście rozwiązania te skutecznie zwiększają wskaźniki utrzymania pracowników i produktywność.

Nie są to jedyne korzyści płynące z rozwiązań z zakresu zarządzania kadrami. Oto kilka innych.

lepsze wyniki rekrutacji

Oferowane przez firmy rekrutacyjne technologie HR zostały opracowane specjalnie, aby pomagać pracodawcom w przyciąganiu i rekrutowaniu właściwych kandydatów na właściwe stanowiska. Technologie te pomagają odsiewać kandydatów dzięki wyszukiwaniu tylko tych, którzy odpowiadają ustalonym przez firmę kryteriom. Na przykład relevete talent search umożliwia firmom szybsze pozyskiwanie utalentowanych pracowników dzięki przeszukamy obszernej bazy kandydatów według umiejętności, doświadczenia i lokalizacji.

Dzięki współpracy z agencją ds. zatrudnienia, taką jak Randstad, Twoja firma może natychmiast uzyskać dostęp do naszych narzędzi opartych na technologiach HR oraz puli utalentowanych, wykwalifikowanych i wstępnie sprawdzonych kandydatów. Firma HR pomaga przedsiębiorstwom w znajdowaniu pracowników tymczasowych i sezonowych.

uproszczony proces harmonogramowania pracy

Przy zmieniającym się z tygodnia na tydzień zapotrzebowaniu na rynku logistycznym istnieje niezmienna znaczna potrzeba elastycznego harmonogramowania. Rozwiązania w zakresie tworzenia harmonogramów pracy mogą pomóc uprościć ten proces, ponieważ zapewniają jasny przegląd najważniejszych informacji o wszystkich dostępnych pracownikach i  proste w obsłudze oprogramowanie do harmonogramowania.

W zależności od wyjątkowych potrzeb Twojej firmy, rozwiązania do harmonogramowania pracy, takie jak te oferowane przez Randstad Inhouse Services, mogą obejmować nawet zapewnienie wsparcia na miejscu w zarządzaniu pracą zmianową i obsługę procesu harmonogramowania, a także wiele innych codziennych zadań związanych z zarządzaniem kadrami.

szybsze wdrożenie w kulturę organizacyjną

Niektóre firmy oferujące usługi zarządzania pracownikami, w tym Randstad, mogą nawet obsługiwać proces wdrażania nowych pracowników w imieniu pracodawców z branży logistycznej. Proces ten obejmuje działania z zakresu szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników, wymaganych szkoleń i wdrożenia w kulturę organizacyjną.

Umożliwienie tym specjalistom prowadzenia kandydatów przez proces wdrażania do pracy może zarówno poprawić zarówno wskaźniki utrzymania pracowników, jak i wskaźniki produktywności. Badania przeprowadzone przez Randstad USA wykazują, że sprawny proces wdrażania nowych pracowników może zwiększyć wskaźniki utrzymania nowo zatrudnionych pracowników o ponad 80%. Te wyższe wskaźniki utrzymania pracowników mogą także pozwolić firmom logistycznym zmniejszyć nacisk na rekrutację nowych utalentowanych pracowników.  

Większość ekspertów przewiduje, że niedobory pracowników w najbliższych latach będą tylko rosnąć. Istotne jest, aby pracodawcy, szczególnie w branży logistycznej, gdzie konkurencja o najbardziej utalentowanych pracowników jest duża, podjęli już teraz działania przygotowujące ich firmy na realia dynamicznego rynku pracy.

people.png

jak przyciągać pracowników branży logistycznej?

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się