Nowy pracownik zaszczycił swoją obecnością Twoją firmę. Podekscytowanie, niemałe obawy, ale również radość i mnóstwo obowiązków. Kolejny marynarz na pokładzie oznacza, że trzeba go dobrze powitać i pomóc mu zaaklimatyzować się w nieznanym mu jeszcze środowisku. To od pierwszych dni pracy zależy, czy chwyci on wiatr w żagle, poczuje się częścią zespołu i będzie czerpał satysfakcję z pracy, a Ty zyskasz produktywnego i oddanego pracownika.

Czy prowadzisz skuteczny aktywny onboarding czy może pozostawiasz los nowego pracownika w „rękach” przypadku? Prowadzisz rekrutację opierającą się na budowaniu pozytywnych wrażeń u kandydatów oraz przyszłych pracowników. Po wyłowieniu z tłumu nowego pracownika z dużym potencjał, który po tak inspirującej drodze rekrutacji przychodzi do firmy z ogromnym apetytem na więcej, oczekuje on, że będzie kontynuował drogę pełną niezapomnianych doświadczeń.

połącz proces rekrutacji z onboardigiem

Tak naprawdę pomiędzy tymi dwoma etapami powinno być płynne przejście. Zazwyczaj nowy pracownik nie pojawia się w Twojej firmie od razu po zakończonej rekrutacji. Często zanim przekroczy drzwi Twojej firmy, przygotowujesz jego miejsce pracy, konfigurujesz pocztę e-mail, organizujesz jego czas pracy, przydzielasz mu obowiązki. Pozostań na tym etapie w kontakcie z Twoim nowym pracownikiem. Informuj go na bieżąco, jakie zmiany zachodzą w firmie z powodu jego przyjścia do niej. Poczuje się wówczas ważny i potrzebny, zanim jeszcze przywita się z kolegami z pracy, stanie się już częścią zespołu.

onboarding
onboarding

uatrakcyjnij nudne procedury

Każdy kiedyś był tym „Nowym”, Ty również. Doskonale wiesz, że musi on zapoznać się ze wszystkimi procedurami związanymi z funkcjonowaniem firmy, odbyć szkolenie BHP, wysłuchać instrukcji obsługi programów. To wszystko jest ważne i na pewno potrwa kilka dni. Aby jednak „Nowy” przyjął wszystkie te formalności z większym entuzjazmem, wprowadź go w życie firmy. Oprowadź po firmie, przedstaw innym pracownikom, zaproś na wspólną przerwę kawową, aby go lepiej poznać. Okaż mu zainteresowanie, łatwiej i szybciej zaaklimatyzuje się w nowym środowisku.

mentor, przewodnik, dobry kolega

Nowy pracownik powinien mieć mentora, tzw. buddy'ego, który będzie mu pomagał na co dzień w jego obowiązkach, przedstawi mu misję i wizję firmy, wdroży w jej politykę, będzie jego wsparciem, kiedy będzie błądził po korytarzach firmy, systemach i programach, a także kolejnych etapach wyznaczonych mu zadań. Wyznaczając buddy'ego, pamiętaj o tym, że musi być to osoba, która nie tylko dobrze zna firmę i pracuje na podobnym stanowisku co nowy pracownik, ale też wykazuje się otwartością, emanuje pozytywną energią i dobrze sprawdzi się w roli starszego stażem kolegi. To osoba, która w znaczącym stopniu odpowiada za to, jak nowy pracownik będzie postrzegał Twoją firmę i jak szybko się z nią zacznie utożsamiać.

po godzinach

Po pracy robicie coś fajnego? Chodzicie na kręgle, biegacie, gracie w gry integracyjne, odwiedzacie ciekawe miejsca, jak escape roomy i strefy wirtualnej rzeczywistości? To doskonała okazja ku temu, aby móc bliżej poznać nowego pracownika i kolegę/koleżankę. Dla niego to szansa na zintegrowanie się z grupą i możliwość poczucia się swobodniej w nowym środowisku. Dzięki wspólnemu wyjściu po pracy poczuje się on częścią zespołu, będzie to dla niego sygnał akceptacji jego osoby, a także zaprezentowanie firmy jako przyjaznej pracownikom, którzy robią coś wspólnie nie tylko w biurze.

Na koniec procesu onboardingu zapytaj swojego nowego pracownika o wrażenia. Podziel się z nim swoimi spostrzeżeniami, pochwal go za to, czym Ci zaimponował, a także udziel mu kilku wskazówek dotyczących dalszej współpracy. Gratulujemy nowego talentu!

Jeżeli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki pracodawcy, serdecznie zachęcamy do pobrania naszego e-booka:

pobieram

W materiale tym poruszyliśmy tematy takie jak: uzasadnienie biznesowe budowania marki pracodawcy, opracowanie strategii marki pracodawcy dla przedsiębiorstwa, aktywacja marki pracodawcy, tworzenie niezapomnianego doświadczenia kandydata oraz utrzymanie solidnej marki pracodawcy.

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się