Niestabilność ekonomiczna sprawia, że nie zawsze możliwe jest przewidzenie potrzeb kadrowych, nie tylko w dłuższym, ale także w najbliższym okresie. Gdy zapotrzebowanie na produkty czy usługi firmy wzrasta konieczna może być rekrutacja nowych osób. Jednak zatrudniając wszystkich pracowników bezpośrednio w przedsiębiorstwie, bez pewności, że 

dobra sytuacja się utrzyma, pojawia się ryzyko zwolnień. Jednak brak odpowiedniej liczby rąk do pracy może być przyczyną nadgodzin osób, które już pracują w Twojej firmie lub po prostu niewywiązania się ze zobowiązań względem kontrahentów. Dlatego nie wiedząc, co przyniesie jutro warto dywersyfikować ryzyko, stawiając na różne formy współpracy.

jakie-korzysci-osiągnie-twoja-firma-stawiajac-na-rozne-formy-wspolpracy

pozyskanie pracowników wewnętrznych

Dziś firmy nierzadko wahają się czy zwiększać liczbę wewnętrznych pracowników. Z jednej strony trudno uznać te obawy za nieuzasadnione. Jeśli sytuacja w branży, w której działa przedsiębiorstwo ulegnie pogorszeniu może pojawić się ryzyko zwolnień i konieczność wypłacania odpraw.

Z drugiej jednak, to czas, w którym część wykwalifikowanych osób już poszukuje pracy lub wkrótce może zacząć to robić. Otwierają się zatem drzwi do pozyskania wartościowego pracownika relatywnie mniejszym kosztem niż jeszcze pół roku temu. To zatem dobry moment, by raz jeszcze zweryfikować plany kadrowe i być może otworzyć się na pojedyncze rekrutacje stałe.

praca tymczasowa

Praca tymczasowa daje przedsiębiorstwom możliwość dostosowania liczby pracowników, a także długości zatrudnienia do bieżących potrzeb. Jeśli nie jesteś pewien, czy większe wzrosty zamówień są zwiastunem powrotu do normalności, czy wynikają z chwilowego zapotrzebowania na Twoje produkty, to warto skorzystać ze wsparcia pracowników tymczasowych. W ten sposób nie obciążasz nadgodzinami wewnętrznych pracowników, a po szczycie produkcyjnym liczebność kadr wraca do pierwotnego poziomu. 

Elastyczność, którą daje praca tymczasowa nie dotyczy tylko długości umów. To także krótsze, niż w przypadku pracowników etatowych, okresy wypowiedzenia. Z innego naszego artykułu dowiesz się więcej o różnicach i podobieństwach między umową o pracę tymczasową, a umową kodeksową.

Co więcej, fakt, że pracownicy tymczasowi nie są wliczani w wewnętrzne struktury firmy może przynieść jej oszczędności, a także być rozwiązaniem limitów zatrudnienia, wynikających z polityki personalnej organizacji.

outsourcing procesów

Tym, co pozwala zabezpieczyć potrzeby przedsiębiorstwa w niepewnych czasach jest wyoutsourcowanie niektórych procesów na zewnątrz. W takim wypadku outsourcer przejmuje pełną odpowiedzialność za należyte - zgodne z normami obowiązującymi u klienta - wykonanie usługi i udziela na to gwarancji.

Firma, korzystająca z outsourcingu procesów, całkowicie zdejmuje z siebie ciężar wykonania zadania - nie zarządza pracownikami, nie przeprowadza szkoleń stanowiskowych czy onboardingu. Wszystkie aspekty związane z zatrudnieniem wykonawców usługi znajdują się po stronie outsourcera, a samo rozliczenie następuje za efekt, a nie to, jak do niego doszło. 

jedną z firm, która skorzystała z takiego rozwiązania jest Oponeo, które wyoutsourcowało proces rozładunku i etykietowania 2 mln sztuk opon. Zobacz, jakie korzyści, dzięki temu osiągnęło:

oponeo case study landing page

Tagi: trendy rynku pracy, outsourcing, praca tymczasowa

Bartosz Roszkowski

Senior Branch Manager w Randstad Polska

subskrybuj bloga

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej