Jak wykreował się obecny model pracy w sektorze SSC/BPO? Czy firmy skupiają się na kandydatach i pracownikach z dużych aglomeracji miejskich? Absolutnie nie! To, co było niemożliwe jeszcze kilka lat temu, czyli praca z dowolnego miejsca, po 2020 roku stało się normą dla większości naszych klientów w sektorze usług wspólnych i outsourcingu. 

dot in circle (inhouse)

case study: w jaki sposób zrekrutowaliśmy 70 kandydatów dla klienta z sektora business services?

pobierz case study

praca z dowolnego miejsca w Polsce

Dziś dzięki zaawansowanej technologii i zmianie podejścia pracodawców, które jest rezultatem pandemii Covid-19, pracownicy biurowi mają coraz częściej możliwość pracy z dowolnego miejsca w Polsce, a nawet i zagranicy. Czy to znaczy, że mogą rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady, nad morze, przeprowadzić się do małego miasteczka czy na wieś oraz wciąż pracować w korporacji?

Wiele firm z obszaru SSC/BPO wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich pracowników i daje możliwość pracy w 100% zdalnej lub w modelu hybrydowym. Podobnie, jak w innych branżach, konieczność ograniczenia kontaktów w związku z pandemią zrewolucjonizowała sektor SSC/BPO. Praca zdalna była konieczna, by zachować ciągłość procesów biznesowych i szybko okazało się, że pracodawcy mogą zaufać pracownikom, że swoje obowiązki będą wykonywać tak samo dobrze zdalnie, jak wcześniej w biurze.

Osoby, które relokowały się do dużych miast tylko i wyłącznie w poszukiwaniu pracy już nie muszą tego robić. W wielu departamentach (między innymi w obszarze finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT) w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing pracodawcy nie wymagają obecności pracownika w biurze już na etapie rekrutacji czy też procesu wdrożenia. Sprzęt dostarczany jest kurierem a onboarding przeprowadzany online

zdalny onboarding
zdalny onboarding

zdalny onboarding - przeprowadź go dobrze

Pierwsze dni pracy są stresujące dla każdej osoby, która wkracza do nowej organizacji. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o uporządkowany proces wdrożenia i przyjazną atmosferę. Przy zdalnym onboardingu warto zadbać o to, aby nowy pracownik poczuł się komfortowo i bezpiecznie w nowej organizacji, a także był zaangażowany już od pierwszego dnia. Ważne jest wyznaczenie osoby, która będzie pierwszym punktem kontaktu, do której nowy członek zespołu będzie mógł się zgłosić z pytaniami (tzw. buddy). 

Szczególnie istotne jest odpowiednie rozplanowanie cyklu szkoleń i podzielenie go na sekcje, które pozwolą na poznanie kultury organizacyjnej, misji firmy, obowiązujących procedur, czy umiejętności niezbędnych do wykonania zadań. Szkolenia wprowadzające nie powinny być za długie, należy też uwzględnić przerwy, by nie przytłoczyć nowego pracownika ilością informacji. Jeśli jest taka możliwość, w onboarding powinien zaangażować się też zespół, co ułatwi przełamanie pierwszych lodów. 

Z powodu pandemii popularność zyskały wdrożenia w formie spotkań video, które są wygodne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Podczas onboardingu online duże znaczenie ma zbieranie informacji zwrotnych, co pozwoli ulepszyć procedury przy kolejnym wdrożeniu. Coraz częściej można spotkać się z tym, że firmy oferujące model pracy zdalnej lub hybrydowej na kilka pierwszych dni zapraszają nowozatrudnione osoby do biura na podstawowy onboarding w formie stacjonarnej. zapewniając przy tym odpowiedni nocleg na koszt firmy. Takie rozwiązanie pozwala na poczucie się częścią zespołu, poznanie nowych współpracowników oraz lepszą integrację w przyszłości.

dot in circle (inhouse)

case study: w jaki sposób zrekrutowaliśmy 70 kandydatów dla klienta z sektora business services?

pobierz case study

praca zdalna i hybrydowa odpowiedzią na oczekiwania pracowników

Wiele firm z  sektora SSC/BPO praktykuje też model pracy hybrydowej, a dojazdy do biura ograniczają się wtedy do kilku razy w miesiącu. Obecnie 90% naszych klientów, wychodząc naprzeciw dynamicznemu rynkowi, oferuje pracę w modelu hybrydowym w formule pracy zdalnej od 2 do 4 dni w tygodniu. Dzięki możliwości pracy z zacisza swojego domu pracownicy cenią sobie zaoszczędzony czas na podróże do biura, a także podkreślają większą elastyczność i wyższą efektywność swojej pracy. 

Oczywiście są plusy i minusy takiego rozwiązania. Wielu pracowników przyznaje, że ma problem z oddzieleniem pracy od życia prywatnego (wylogowania się z pracy), ale też brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami jest niekomfortowy.

Współczesna technologia umożliwia spotkania w formie online dzięki komunikatorom takim jak na przykład MS Teams, Google Meets czy Zoom. Narzędzia te pozwalają pracodawcom na przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego, spotkań biznesowych i zespołowych, sprawny i skuteczny onboarding, świętowanie urodzin czy jubileuszu, a nawet i integracji. Również migracje procesów coraz częściej są przeprowadzane w formie zdalnej. Dzisiejsza technologia pozwala wielu firmom na zbudować bliskie relacje i stworzyć zgrane zespoły mimo dzielących ich kilometrów.  

Dzięki otwartości firm na możliwość pracy w pełni zdalnej lub hybrydowej istnieje możliwość rozszerzenia poszukiwań talentów do całej Polski czy też czasem i zagranicy. Jest to duży plus nie tylko z perspektywy pracodawcy, ale także dla kandydatów. Kolejnym atutem tego modelu pracy jest możliwość ograniczenia lub całkowitego zrezygnowania ze stałej powierzchni biurowej, za czym idzie redukcji kosztów utrzymania biura. 

Często to sami klienci pytają o to, jakie modele pracy sprawdzają się przy konkretnych procesach, aby móc jak najlepiej dopasować swoją propozycję do potrzeb kandydatów. Wtedy już tak drobna zmiana sprawia, że baza talentów znacznie się powiększa lub powoduje, że zainteresowanie ofertą rośnie, a rekrutacje częściej kończą się sukcesem.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy. Dowiedz się więcej.

Jest to zaktualizowana wersja artykułu z 1 marca 2022.

dot in circle (inhouse)

case study: w jaki sposób zrekrutowaliśmy 70 kandydatów dla klienta z sektora business services?

pobierz case study
o autorze
Paulina Tworek
Paulina Tworek

Paulina Tworek

starszy specjalista ds. rekrutacji w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się