Pozyskiwanie talentów i rekrutacja - dwie powiązane koncepcje o ogromnym znaczeniu dla każdej organizacji, która chce osiągnąć sukces i dąży do zrównoważonego rozwoju. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że znaczenie tych terminów jest takie samo. Jednak jeśli przyjrzymy im się bliżej, można dostrzec pewne różnice.

pozyskiwanie-talentow-rekrutacja

Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć swoje szanse na skuteczną rekrutację? Pobierz nasz poradnik:

poradnik_skutecznej_rekrutacji

rekrutacja a pozyskiwanie - różnice

Podstawowa różnica między pozyskiwaniem talentów, a rekrutacją dotyczy czasu. Pozyskiwanie talentów polega na długoterminowym spojrzeniu na to, w jaki sposób możesz pozyskać osoby, które posiadają umiejętności i doświadczenie niezbędne do dalszego działania i realizacji celów organizacji w przyszłości.

Skuteczne pozyskiwanie talentów w dużej mierze zależy od odpowiednio skonstruowanej strategii i planowania. Zanim przystąpisz do tego procesu, zadbaj o odpowiednie przygotowanie się do niego. Warto przeprowadzić badania dotyczące aktualnej pozycji Twojej organizacji, a także określić, w którym miejscu widzisz firmę w danym momencie w przyszłości. To pozwoli Ci zrozumieć wymagania talentów, a także wyjść naprzeciw ich potrzebom. 

Rekrutacja może okazać się istotna dla utrzymania zdrowia i produktywności organizacji, jednak zamiast strategicznego, długoterminowego podejścia, zależy od wydajności i decyzyjności. To działanie, które ma zapewnić właściwe zatrudnienie odpowiednich osób do realizacji bieżących potrzeb.

Pewnym sposobem na rozróżnienie tych dwóch aspektów może być postrzeganie rekrutacji jako procesu z wyraźnym punktem końcowym - zatrudnieniem konkretnej osoby na wolne stanowisko, a pozyskiwania talentów, jako cyklicznym, ciągłym podejściu ukierunkowanym na przewidywanie przyszłych potrzeb i stałym dopływie talentów.

kiedy rekrutować, a kiedy pozyskiwać?

Najprościej rzecz ujmując, rekrutacje prowadzisz, gdy w firmie pojawiają się wakaty, które należy jak najszybciej obsadzić, zachowując przy tym odpowiednią jakość, poziom umiejętności. Ten proces polega na zapewnieniu firmie zasobów ludzkich niezbędnych do codziennego funkcjonowania. 

Bardzo prawdopodobne, że rekrutując nowego pracownika będziesz dokładnie wiedział, jakiej osoby szukasz. Przygotujesz profil kandydata, w którym określisz m.in. kluczowe umiejętności na tym stanowisku. Jednym z najczęstszych scenariuszy jest przecież znalezienie zastępstwa dla osoby, która z różnych przyczyn zakończyła współpracę z organizacją. Dysponujesz zatem wiedzą na temat zadań, potrzebnego doświadczenia, by sprawdzić się na tym stanowisku.

Pozyskiwanie talentów jest procesem obszerniejszym, wdrażanym, gdy przyjmujesz szerszą perspektywę tego, w którym kierunku ma się rozwijać organizacja. Odpowiednia strategia przyciągania talentów może pozwolić firmie przygotować się na zmianę warty wśród kadry kierowniczej organizacji. Zastąpienie doświadczonego lidera, który przechodzi na emeryturę lub do innej firmy za pomocą rekrutacji krótkoterminowej może być większym wyzwaniem. Jeśli jednak posiadasz strategię pozyskiwania talentów organizacja może być przygotowana na sukcesję.

Innym istotnym zagadnieniem dla firmy, wpływającym na pozyskiwanie talentów jest dziś employer branding. Silna, atrakcyjna marka pracodawcy sprawia, że w oczach kandydatów, w tym tych najbardziej utalentowanych, uchodzisz za miejsce atrakcyjne do pracy. To z kolei sprawia, że zwiększają się szanse na ich dołączenie do Twojej firmy.

Tagi: rekrutacja, przyciąganie talentów, strategia marki pracodawcy

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej