Coraz powszechniej mówi się, że Milenialsi dominują obecnie na rynku pracy. Część organizacji i pracodawców na bieżąco wdraża do pracy przedstawicieli pokolenia Y, podczas gdy inne firmy nie odnotowują jeszcze tak dużego napływu Milenialsów w swoich strukturach. W dużej mierze więc sytuacja zależy od branży w jakiej działa dana organizacja. A jak sytuacja wygląda w sektorze usług wspólnych?

struktura wiekowa pracowników sektora usług wspólnych

Czy w SSC pracują sami Milenialsi? Zgodnie z danymi zebranymi w ramach REBR 2022, w centrach usług wspólnych największą grupą pracowników są  właśnie osoby  z pokolenia Y, czyli 25-34 latkowie,  którzy stanowią 55,2% ogółu kadry. W tym samym czasie udział procentowy pracowników w tzw.  średnim wieku produkcyjnym  (35-54 lata) wynosi ok. 52,2%. Widać więc wyraźnie, że sektor usług wspólnych jest środowiskiem, w którym powoli zaczynają dominować przedstawiciele pokolenia „igreków”. Nie oznacza to jednak, że centra outsourcingowe są miejscem pracy przeznaczonym wyłącznie dla Milenialsów. Nadal ponad 50% pracowników sektora usług wspólnych to osoby z pokolenia X, a więc poprzednicy Milenialsów, którzy doskonale realizują się i rozwijają w tego rodzaju środowisku pracy. 

Warto jednak już tym momencie wziąć pod uwagę prognozy dotyczące stałego wzrostu liczby Milenialsów na rynku pracy oraz ewentualnych wyzwań, które mogą z tego procesu wynikać.  Zanim jednak przejdziemy do ich omówienia przyjrzyjmy się bliżej Milenialsom.

Premiera raportu Randstad Employer Brand Research 2022 zaplanowana zaplanowana jest na 4 lipca. Jednak zanim to nastąpi zapraszamy na webinar, podczas którego eksperci Randstad po raz pierwszy zaprezentują wyniki tegorocznej edycji raportu Randstad Employer Brand Research. Webinar odbędzie się 9 czerwca o godz. 10:00.

Zarejestruj się

pracownicy „następnej generacji”- charakterystyka

Milenialsi to pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku. Nazywane jest również „pokoleniem Milenium”, „następną generacją”, a także „pokoleniem cyfrowym”. 

Otoczenie oraz czasy, w jakich dorastali, sprawiły, że Milenialsi uchodzą na rynku pracy za ambitnych i świadomych swojej wartości pracowników. Niebagatelną rolę w kształtowaniu ich umiejętności i wymagań odegrała technologia i internet, co wykształciło w nich zdolności dynamicznego działania i szybkiej adaptacji.

Utarło się również przekonanie, że przedstawiciele pokolenia Y szybko się nudzą i potrzebują wciąż nowych wyzwań, by rozwijać się nie tylko zawodowo, ale także osobiście. Są znacznie bardziej otwarci na zmiany niż ich rodzice czy dziadkowie, co sprawia, że bywają postrzegani jako pracownicy zmienni w swoich zawodowych wyborach.

czym przyciągnąć „igreka”?

Nie ulega wątpliwości, że coraz większa obecność przedstawicieli generacji Y na rynku pracy może generować ogromne wyzwania w środowisku SSC/BPO. Przedstawiciele nowej generacji postrzegani są co prawda jako utalentowani, ale jednocześnie wymagający pracownicy, których niełatwo pozyskać, a jeszcze trudniej zatrzymać na dłużej w jednej organizacji. Warto więc już teraz pochylić się nad tym, co „igrekom” może zaoferować branża SSC/BPO oraz czym ich przyciągnąć? 

Z danych zebranych w ramach badania REBR 2022 wynika, że najistotniejszymi elementami w życiu zawodowym  dla Milenialsów są:

  • atrakcyjne wynagrodzenie i benefity (78%)
  • przyjazna atmosferę pracy (67%)
  • możliwości rozwoju kariery (66%)
  • stabilność zatrudnienia (66%)
  • work-life balance (58%)

Widzimy więc wyraźnie, że w procesie pozyskania pracownika z pokolenia Y lub jego ewentualnego „zatrzymania” w firmie, ważnej roli nie odgrywa wyłącznie jeden element. Co prawda, dla respondentów z pokolenia cyfrowego największe znaczenie przy zmianie pracy ma nadal wynagrodzenie oraz benefity oferowane przez pracodawcę. Warto jednak również zwrócić uwagę na to, jak duży udział procentowy mają też inne czynniki, jak np. atmosfera w pracy czy perspektywy rozwoju zawodowego itd. Wszystkie te informacje będą szczególnie istotnie w procesie dostosowania się organizacji SSC/ BPO do zmieniającego się rynku pracy i coraz większego udziału w nim pracowników z pokolenia Y. A po więcej informacji na temat zmian na rynku pracy zapraszamy na webinar, podczas którego zaprezentujemy wyniki tegorocznej edycji raportu Randstad Employer Brand Research.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy.

dowiedz się więcej

Tagi: ssc

Katarzyna Cimoch

Senior Recruitment Specialist SSC/BPO w Randstad Polska.

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej