Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego za granicą przebywa ponad 2,5 mln Polaków. Większość z nich wyjechała w celach zarobkowych. Według 37. edycji badania Monitor Rynku Pracy, wyjazd za granicę w celach zarobkowych w ciągu najbliższego roku, wciąż rozważa co czwarty Polak. Zdecydowana większość, bo aż 77%, planuje spędzić poza krajem nie więcej niż 2 lata, a główne kierunki potencjalnych wyjazdów to: Niemcy, Wielka Brytania i Holandia. Tylko niespełna 5% respondentów planuje osiedlić się za granicą na stałe. 

Pobierz badanie Monitor Rynku Pracy i poznaj więcej szczegółów związanych z planami emigracyjnymi Polaków:

pobierz raport

Plany emigracyjne Polaków, wraz z rekordowo niskim poziomem bezrobocia jeszcze bardziej poszerzają lukę w niedoborze pracowników, przede wszystkim w takich sektorach jak produkcja czy budowlanka. Ale wyjeżdżają także specjaliści – inżynierowie, menedżerowie czy personel medyczny.

Z drugiej jednak strony Brexit, sezonowość pracy za granicą i zmniejszająca się dysproporcja w zarobkach w niektórych branżach, często skłaniają Polaków do powrotu. Co jako pracodawca możesz zrobić, by pozyskać właśnie te, zainteresowane powrotem do kraju, osoby?

Women in an office talking. Japan. Primary color: yellow.
Women in an office talking. Japan. Primary color: yellow.

odpowiednie wynagrodzenie i perspektywa współpracy

To coś oczywistego. Wynagrodzenie wraz z atrakcyjnymi benefitami to w polskich realiach - zgodnie z badaniem Randstad Employer Brand Research - najważniejszy czynnik świadczący o atrakcyjności firmy, jako pracodawcy. Bardzo często rozmawiając z firmami słyszę obawę, że osoby z doświadczeniem za granicą mogą mieć zbyt wygórowane oczekiwania finansowe i organizacyjne, którym trudno sprostać w polskich warunkach. Oczywiście pracując za granicą, bardzo często zarabia się więcej. Osoby z doświadczeniem w warunkach międzynarodowych mogą stanowić jednak ogromną wartość dla firmy. Dlatego też planując współpracę z osobą powracającą do kraju warto rozważyć zwiększenie budżetu na wynagrodzenie. Warto także od samego początku komunikować wynagrodzenie, np. za pomocą widełek płacowych. Jeśli natomiast wiesz, że w tym momencie nie możesz spełnić oczekiwań finansowych pracownika, to powiedz mu to i przedstaw dłuższą perspektywę współpracy, w której pokażesz za jaki czas wynagrodzenie osiągnie poziom, którego oczekuje na starcie. Pamiętaj, że mówimy o osobach, które chcą po powrocie do kraju chcą związać się z pracodawcą na dłużej. Długofalowa perspektywa współpracy może być więc Twoim ogromnym atutem.

elastyczność 

Zatrudniając osobę powracającą z innego kraju mamy w zdecydowanej większości do czynienia z pracownikiem, który wykorzystywał język obcy w pracy. Prawdopodobnie w nowym miejscu także będzie chciał mieć sposobność do jego używania - warto mu ją zapewnić. Postaraj się być otwartym także na inne możliwości, które mogą z tego wynikać. Magazynier powracający do kraju może - poza językiem obcym - znać także specjalistyczne systemy czy oprogramowania. Być może będzie to dla Ciebie szansa, by rozwijać go w nieco innym kierunku, np. logistyki.

Bez wątpienia atutem w rozmowach z osobą powracającą do kraju będą także elastyczne warunki zatrudnienia. Możliwość pracy z domu albo biur zlokalizowanych w innych miejscowościach, elastyczny czas pracy - to coś, czego te osoby mogły doświadczyć pracując poza Polską. 

Już podczas spotkania rekrutacyjnego warto porozmawiać z kandydatem o jego oczekiwaniach odnośnie pracy i o tym, które aspekty zatrudnienia z zagranicy chciałby przenieść także do nowego otoczenia.

odpowiednie kanały dotarcia

Przede wszystkim jednak zanim zaczniesz rozmawiać z kandydatem o wynagrodzeniu czy jego oczekiwaniach względem miejsca pracy, trzeba do niego dotrzeć i pozyskać jego uwagę. Odpowiednio przygotowane ogłoszenie, w którym podkreślisz chociażby chęć związania się z pracownikiem na dłużej, promowane za pomocą odpowiednich kanałów (np. portale czy social media) mogą okazać się pomocne. Te działania warto jednak wzbogacić, wykorzystując także fora, na których obecne są te osoby. 

Jednak skuteczna rekrutacja pracowników powracających z emigracji jest możliwa w jeszcze jeden, szybszy sposób - dzięki współpracy z agencją rekrutacyjną, która ma ogromne doświadczenie w takich projektach. Bardzo często agencje posiadają w swoich bazach kandydatów informacje, którzy planują wrócić z zagranicy i mogą rekomendować osoby posiadające odpowiednie kompetencje do pracy w firmie. 

Zatrudnianiając pracownika powracającego z zagranicy warto być otwartym i elastycznym. W zamian może otrzymać dobrze wyszkolonego fachowca, który zwiąże się z firmą na dłużej. 

Autor: Rafał Kaczmar

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się