Profesjonalnie przeprowadzona rekrutacja jest źródłem wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa. Nie tylko zwiększa szanse na wyłonienia i pozyskania najlepszych pracowników, ale i może być skutecznym narzędziem employer brandingowym. Wystarczy, że jej realizację zlecisz specjaliście, który znajdzie personel odpowiadający Twoim wymaganiom, a jednocześnie zadba o pozytywne odczucia pozostałych kandydatów. Obecnie coraz większym zainteresowaniem pracodawców cieszą się wyspecjalizowani rekruterzy on-site. Sprawdź, kim są, czym się zajmują i co mogą zrobić dla Ciebie.

rekrutacja-on-site-efektywnosc-mniejsze-koszty-dotarcie-do-szerszej-grupy-kandydatow

czym jest rekrutacja on-site?

Rekruter on-site to rekruter oddelegowany przez agencję bezpośrednio do klienta. W zależności od potrzeb i specyfiki rekrutacji może on pełnić różne funkcje – od researchera, poprzez senior rekrutera, do menedżera włącznie.

Czołowe agencje na rynku są w stanie dostosować swoją ofertę do potrzeb rekrutacyjnych klienta. Firmy często mają poczucie, że praca rekrutera opiera się głównie na przeprowadzaniu rozmów rekrutacyjnych. Tymczasem doświadczenie pokazuje, że najbardziej angażującymi działaniami, które należą do jego obowiązków, jest to, co dzieje się przed rozmowami - przygotowanie profilu kandydata, przygotowanie i zamieszczenie ogłoszenia oraz przede wszystkim selekcja CV.

Przy dynamicznym rynku kandydata to właśnie efektywna weryfikacja napływających aplikacji jest największym wyzwaniem. Brak reakcji lub spóźnione działanie może doprowadzić do utraty atrakcyjnych pracowników. On-site rekruter pozwoli Ci tego uniknąć i pomoże prawidłowo zweryfikować kandydatów.

60% kandydatów przerywa proces ubiegania się o pracę, gdy uznaje go za zbyt uciążliwy. Pobierz nasz poradnik i dowiedz się, co zrobić, by nie spotkało to Twojej organizacji:

poradnik_skutecznej_rekrutacji

kiedy warto skorzystać z pomocy rekrutera on-site?

Usługa rekrutera on-site jest coraz popularniejsza wśród przedsiębiorców, i to niezależnie od sektora, w którym działają. Najczęściej jednak korzystają z niej te organizacje, które nie mają działów HR w Polsce, ale w danym momencie przejawiają znaczną potrzebę rekrutacyjną. To doskonałe rozwiązanie także dla firm, które wykazują wzmożone zapotrzebowanie na pracowników, spowodowane np. tworzeniem nowego działu lub wdrażaniem nowej usługi. Wówczas współpraca z wykwalifikowanym rekruterem jest źródłem wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa.

Wielokrotnie nasi klienci zastanawiają się czy lepiej podjąć współpracę z on-site rekruterem, czy powierzyć rekrutację agencji. Tak naprawdę wszystko zależy od potrzeb firmy i tego, jak wygląda proces rekrutacji. Jeżeli sama selekcja i zaproszenie kandydata do procesu to ułamek rekrutacji, a wiele innych elementów (rozmowy, testy) odbywa się po stronie pracodawcy, warto rozważyć współpracę z on-site rekruterem. Jeżeli natomiast największe wyzwanie stanowi znalezienie pracownika i zaproszenie go do procesu, bardziej opłacalną opcją może okazać się skorzystanie z usług agencji.

Zazwyczaj czynnikiem, który determinuje podjęcie współpracy z on-site rekruterem, jest wolumen pracowników, jaki chcesz pozyskać w określonym czasie i za pomocą konkretnych zasobów. Dla przykładu, pozyskanie 80 pracowników w ciągu 2 miesięcy, przy wsparciu 2 wewnętrznych rekruterów może stanowić wyzwanie, któremu trudno będzie sprostać. Zwykle w takiej sytuacji koszt współpracy z agencją personalną jest nieproporcjonalnie wyższy niż koszt współpracy z on-site rekruterem.

Żeby określić, jakiego potrzebujesz wsparcia, zastanów się, ile procesów miesięcznie jest w stanie przeprowadzić Twój rekruter oraz jakimi zasobami w postaci pracowników, systemów i narzędzi (np. konto premium na LinkedInie) oraz dostawców (np. ogłoszenia na portalach pracy) dysponujesz.

Po zsumowaniu tego wszystkiego może okazać się, że koszt świetnie wykwalifikowanego eksperta on-site jest niższy niż zrekrutowanie specjalisty na własną rękę, zatrudnienie go, a następnie wdrożenie w specyfikę danej rekrutacji. Pamiętaj, że pozyskanie pracowników do konkretnego projektu, który ma trwać tylko przez 2-3 miesiące, jest ogromnym wyzwaniem. Żeby nie tracić czasu i zasobów na ich poszukiwanie, warto od razu rozpocząć współpracę z on-site rekruterem.

Kiedy jeszcze warto zdecydować się na współpracę z rekruterem on-site? Kiedy pojawiają się nieprzewidziane rekrutacji i procesy, które stanowią wyzwanie dla pracowników firmy.

korzyści rekrutacji on-site

W przypadku firm, które nie posiadają swoich oddziałów w Polsce, on-site rekruter stanowi pierwszą informacją dotyczącą rynku. Dzięki niemu nie musisz martwić się o przebieg rekrutacji. Otrzymujesz bowiem wykwalifikowanego pracownika, który zna rynek i ma już szereg kontaktów biznesowych. Jednocześnie otrzymujesz go na konkretny czas, który został ustalony z agencją – dokładnie taki, jaki potrzebujesz. Daje to ogromną elastyczność. 

Co więcej, współpracę z on-site rekruterem możesz rozpocząć na dowolnym etapie procesu, dostosowując zakres jego obowiązków do własnych potrzeb. Specjalista może prowadzić rekrutację od początku do końca lub zająć się wąskim obszarem, np. screeningiem, selekcją kandydatów (przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, prezentacja kandydatów), a nawet employer brandingiem – rekruter on-site jest swoistym ambasadorem Twojej marki. Dodatkowo możesz podjąć współpracę z ekspertami on-site wyspecjalizowanymi w danej dziedzinie, np. rekruterem IT doskonale znający się na procesach z tego sektora.

Aktualnie na rynku istnieje wiele form współpracy. Można je mnożyć, modyfikować w zależności od potrzeb. Jedna z najpopularniejszych daje on-site rekruterowi możliwość korzystania z know-how agencji – jej bazy kandydatów, sprzętu czy też narzędzi (wspomniany LinkedIn Premium). Dzięki temu, zatrudniając specjalistę, również i Ty zyskujesz dostęp najlepszych rozwiązań rekrutacyjnych. Atutem współpracy z on-site rekruterem jest również to, że możesz z góry określić czas współpracy, a w razie potrzeby przedłużyć umowę.

Zazwyczaj usługa rekrutera on-site kojarzy się z opcją selekcji i rekrutacji pracowników. Bardzo często ta forma współpracy ewoluuje i osiąga szerszy wymiar, a specjalista zajmuje się także innymi obszarami, np. szeroko rozumianą administracją personalną – od przygotowania dokumentów do zatrudnienia, po szereg wymaganych szkoleń (np. BHP).

Elastyczność tej formy współpracy przejawia się także w tym, że możesz zdecydować się na współpracę, w ramach której zadbanie o całe zaplecze – laptop, licencję, bazę – będzie leżeć w Twojej gestii, bądź otrzymać je od agencji. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Niezależnie od tego, kto zapewni pracownikowi elementy wyposażenia, forma rozliczenia będzie klarowna – jedna faktura za wszystko.

Współpraca z on-site rekruterem pozwala na szybkie i skuteczne wyodrębnienie najlepszych kandydatów oraz wybór właściwego personelu. To oszczędność czasu i kosztów związanych z pozyskiwaniem pracowników na własną rękę. Przekazanie rekrutacji zewnętrznemu pracownikowi odciąża również dział HR i daje możliwość skupienia się na innych obszarach działalności przedsiębiorstwa.

Tagi: nowoczesne usługi dla biznesu, rekrutacja, trendy w rekrutacji

Aneta Łyszkowicz

Senior Consultant Administration - HR - Legal w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej