Pracownicy i kandydaci dzielą się swoimi doświadczeniami coraz chętniej, sprzyja temu szybkość przepływu informacji w serwisach społecznościowych. Opinie o pracodawcach są jednym z ważniejszych czynników mających wpływ na pozyskiwanie talentów, są też obrazem marki pracodawcy. Spółki inwestujące w markę pracodawcy osiągają korzyści biznesowe na różnych płaszczyznach – koszty zatrudnienia są niższe, natomiast zaangażowanie i produktywność pracowników wyższe. Wciąż jednak większość spółek napotyka poważne przeszkody, szukając wsparcia dla inwestycji w markę pracodawcy.

pobierz e-book "Marka pracodawcy ma znaczenie" i dowiedz się jak budować, realizować i mierzyć sukces Twojej marki pracodawcy >>

Zapewne rozumiesz, jak ważną rolę odgrywa marka pracodawcy w pozyskaniu utalentowanych pracowników. Jesteś świadomy, że jej budowanie w znaczącym stopniu poprawia Twój wizerunek wśród obecnych pracowników i kandydatów, a to z kolei przyczynia się do umacniania pozycji firmy na rynku. Problemem w większości spółek, być może również w Twojej, jest brak uzasadnienia przeznaczenia zasobów na wzmacnianie marki pracodawcy. Bardzo często przyciąganie talentów znajduje się zatem na dalszych pozycjach na liście priorytetowych inwestycji. Brak uzasadnienia biznesowego jest równoznaczne z brakiem zainteresowania ze strony dyrektorów i prezesów.

czy Ty również napotykasz te przeszkody?

Marka pracodawcy jest żywą wartością, potrzebuje nieustannego wsparcia, aby można było utrzymać lub zwiększyć przewagę nad konkurencją. Wielu liderów ds. pozyskiwania talentów i HR, pomimo dużej świadomości znaczenia budowania marki pracodawcy, nie podejmują konkretnych działań, aby ją aktywować. Hamują ich pewne przeszkody, a wśród nich brak uzasadnienia biznesowego, wystarczającego budżetu na wspieranie działań związanych z marką, niezrozumienie tematu, brak zainteresowania personelu kierowniczego odpowiedzialnego za ostateczną decyzję. Czym skutkuje ostateczna rezygnacja z aktywnego budowania marki pracodawcy? Niską oceną na portalach prezentujących opinie, a nawet wyraźną utratą klientów.

silna marka pracodawcy
silna marka pracodawcy

jak oceniasz swoją zdolność do pozyskiwania utalentowanych pracowników?

Obiektywna ocena jest bardzo trudna, wymaga pewnej dojrzałości, która pozwoli Ci przy analizie uwzględnić jakość podejmowanych działań w zakresie zarządzania marką pracodawcy. Spółka może umacniać się na rynku tylko wtedy, kiedy jej zespół tworzą pracownicy z konkretnymi umiejętnościami. To wg. ankiety przeprowadzonej przez PwC jest jednym z największych zagrożeń dla działalności.

Dokonaj ponownej oceny swoich działań z zakresu zarządzania marką pracodawcy, być może wymagają one usprawnienia i wdrożenia konkretnych zmian, aby były bardziej skuteczne i przynosiły pożądane korzyści.

problem, uzasadnienie, cel

Liderzy ds. talentów potrzebują wsparcia dyrektorów i prezesów dla inwestycji w działania związane z zarządzaniem marką pracodawcy. Dostrzegając problem, przeanalizuj go i bazując na rzetelnych danych, wskaż potencjalne korzyści, które wynikają z Twojego projektu zarządzania marką pracodawcy. Stworzenie uzasadnienia biznesowego zwiększa szansę na otrzymanie potrzebnych zasobów. Jeżeli udowodnisz, że zwiększenie budżetu może skutkować wzmocnieniem marki i tym samym pozyskaniem utalentowanych pracowników, wskażesz liderom biznesowym konkretny problem oraz cel swoich działań.

Cel musi być mierzalny i być związany z wpływem na działalność. Na tym etapie może pojawić się kolejny problem – zdefiniowanie korzyści mających znaczenie dla wszystkich wpływowych podmiotów spółki. Co możesz więc zrobić, aby uzyskać ich poparcie? Zrozumieć główne czynniki, które ich motywują, przebadać kluczowe dla nich problemy i cele, a następnie zestawić je ze swoim projektem marki. Tworząc więc uzasadnienie biznesowe, zadbaj o wyjaśnienie korzyści.

Poznaj 5 wskazówek, jak stworzyć przekonujące uzasadnienia biznesowe dla marki pracodawcy >>

zbieraj dowody

Obserwacja niektórych wskaźników pomoże Ci stworzyć uzasadnienie biznesowe, które z perspektywy osób decydujących będzie mocnym dowodem na powodzenie Twojego projektu.

Koszt zatrudnienia jednego pracownika. Jeżeli marka pracodawcy jest słaba, to wówczas liczba kandydatów zgłaszających się do firmy jest niedostateczna, by wybrać pracowników z odpowiednimi umiejętnościami. To skutkuje wzrostem kosztów potrzebnych na działania reklamowe i promocję.

Czas rekrutacji. Jest on liczony od zgłoszenia wolnej posady gotowej do obsadzenia do zatrudnienia pracownika. Na pewne wskaźniki, które mogą skrócić czas rekrutacji mamy wpływ i są one związane z budowaniem marki pracodawcy.

Kandydaci wysokiej jakości. Niezadowolenie z liczby zgłaszanych kandydatów może oznaczać, iż marka mało skutecznie dociera do talentów, a to przekłada się na słabszą wydajność organizacyjną.

Opinie obecnych i byłych pracowników. Witryny społecznościowe są źródłem wiedzy na temat opinii o marce i pracodawcy obecnych i byłych pracowników. Podejmowane działania skoncentrowane na podniesieniu ocen sprzyjają poprawie wizerunku, dzięki czemu zwiększa się zainteresowanie marką wśród wykwalifikowanych kandydatów.

Mierzalne cele i widoczne korzyści to fundamenty, które pomogą Ci stworzyć przekonujące uzasadnienie dla inwestycji w markę pracodawcy. To dzięki niemu szansa na pozyskanie odpowiedniego budżetu na Twój projekt wzrasta.

Jeżeli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki pracodawcy, serdecznie zachęcamy do pobrania naszego e-booka:

pobieram

W materiale tym poruszyliśmy tematy takie jak: uzasadnienie biznesowe budowania marki pracodawcy, opracowanie strategii marki pracodawcy dla przedsiębiorstwa, aktywacja marki pracodawcy, tworzenie niezapomnianego doświadczenia kandydata oraz utrzymanie solidnej marki pracodawcy.

Chcesz porozmawiać z ekspertem na temat konkretnych rozwiązań dla Twojej marki pracodawcy? Zapraszamy do kontaktu z Randstad HR Consultancy >>

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się