Koniec roku to tradycyjnie okres, w którym pracodawcy przekazują swoim pracownikom upominki. W zeszłym roku pandemia COVID-19 i nadwyrężone przez nią budżety firm sprawiły, że święta w organizacjach były nieco skromniejsze, jednak jak pokazują tegoroczne badania, wyrzeczenia spowodowane koronawirusem mamy za sobą. Do łask wróciły odwoływane wcześniej z powodu obostrzeń spotkania firmowe, a przedsiębiorcy w tym roku zamierzają być zdecydowanie hojniejsi. 

Na szczodre plany pracodawców z pewnością wpływ ma generalnie pozytywna ocena sytuacji finansowej firm. Kolejnym czynnikiem, który nie był bez znaczenia jest wysoki popyt na pracowników przy niewielkiej rotacji na rynku pracy. W takiej konfiguracji świąteczne gesty mogą mieć istotne znaczenie dla marki pracodawcy.

rekordowa popularność premii

Jak konkretnie wygląda sytuacja na rynku? Wyniki ostatniej edycji badania “Plany Pracodawców” wskazują, że rekordowo popularne będą premie świąteczne. W tym roku przeskoczyły one nawet najpopularniejszą dotąd inicjatywę, czyli spotkania świąteczne. Ponad jedna trzecia firm zamierza podarować pracownikom bony okolicznościowe, a trzy na dziesięć - prezenty dla dzieci lub rodziny. Co trzeci pracodawca planuje przeznaczyć na inicjatywy bożonarodzeniowe od 100 zł do 300 zł na jednego pracownika. Jest to najczęściej wskazywany przez przedsiębiorców przedział finansowy. Warto dodać, że odsetek firm planujących wydać powyżej 500 zł na pracownika w związku ze świętami pierwszy raz w analizowanym okresie przekroczył próg 20 procent.

Według danych, częściej niż w poprzednich latach pracodawcy planują przekazać upominki o takiej samej wartości wszystkim zatrudnionym.

konkurencja o pracowników

Hojne plany pracodawców wobec pracowników wynikają z dwóch najważniejszych czynników. Z jednej strony zniesienie obostrzeń spowodowanych pandemią podreperowało budżety firm. Odsetek przedsiębiorców co najmniej dobrze oceniających kondycję organizacji wrócił do wartości obserwowanych w latach 2018-2019, i wynosi teraz 66 procent. Co równie istotne, obecnie udział przedsiębiorców znajdujących się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej jest minimalny. Podreperowane budżety stać na więcej.

Drugi czynnik ma związek z sytuacją na rynku pracy. Popularność premii i bonów powinna być dla przedsiębiorców sygnałem tego, że mamy do czynienia ze zwiększającą się konkurencją o pracowników. W pierwszej połowie roku pracodawcy deklarowali bardzo ambitne plany rekrutacyjne. Po stronie pracowników jednak nie widać podobnej chęci do zmiany pracy. Wyniki badań przeprowadzonych w drugiej połowie roku wskazują, że trend ten się utrzymuje: firmy chcą zatrudniać, jednak rotacja na rynku pracy pozostaje niewielka. Jest tak pomimo rekordowych planów podwyżek, które pracodawcy deklarowali w 44. edycji “Planów Pracodawców”.

mężczyzna
mężczyzna

świąteczny employer branding

Mówiąc wprost, świąteczne upominki to istotny element employer brandingu. Doświadczenie Randstad wskazuje, że pracodawcy postrzegani przez swoich pracowników jako troskliwi i okazujący wsparcie, cieszą się bardzo dobrą opinią również wśród potencjalnych kandydatów. Okres pandemii bardzo ten aspekt wzmocnił, co sugerują wyniki ostatniej edycji “Monitora Rynku Pracy”. Wśród powodów zmiany zatrudnienia tracą na znaczeniu najważniejsze do tej pory czynniki, czyli wysokość zarobków i lepsze warunki zatrudnienia. Jako przyczyna zyskuje natomiast na tyle długi staż pracy, że zmiana była zasadna.

Okolicznościowe podarunki nie zastąpią podwyżek, jest to jednak dobra strategia dla organizacji, które wciąż łatają swoje budżety po pandemii i nie mogą sobie pozwolić na uleganie presji płacowej i konkurowania o pracowników zarobkami. W takiej sytuacji okolicznościowe upominki wysyłają obecnym pracownikom i przyszłym kandydatom jasny, pozytywny sygnał.

upominki muszą mieć sens

Aby jednak świąteczne prezenty odegrały zamierzoną rolę, muszą one spełniać oczekiwania pracowników. Biorąc pod uwagę rosnącą inflację oraz przewidywania, że tegoroczne święta będą rekordowo drogie, nie dziwi, że wielu pracodawców zdecydowało się na premie pieniężne. W przypadku bonów i prezentów dla rodziny – podobnie jak w przypadku innych benefitów pozapłacowych – istotne jest to, aby były one odpowiednie.  

Przy wyborze upominków przełożeni powinni się kierować potrzebami swoich podwładnych lub proponować im systemy kafeteryjne – dzięki temu świąteczne prezenty najlepiej spełnią swoją funkcję doceniania pracowników i budowania reputacji.

o autorze
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek

Mateusz Żydek

pr and social media coordinator w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się