Nowoczesne usługi dla biznesu to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów w Polsce. W całym 2017 roku powstało łącznie 91 centrów usług dla biznesu, a zatrudnienie osiągnęło poziom niespełna 280 tys. osób. Działy HR stają więc przed wyzwaniem pozyskiwania nowych pracowników o specyficznych dla tego sektora kompetencjach, jak chociażby biegła znajomość języków obcych. W centrach zmienia się także podejście i zakres obowiązków niektórych ról, a ma na to wpływ rozwój nowoczesnych technologii.

międzynarodowe środowisko pracy to szansa dla Twojego pracownika na rozwój kompetencji językowych

Dlaczego umiejętności językowe są tak ważne? Większość pracowników usług wspólnych komunikując się wewnątrz firmy korzysta z języka angielskiego. Stąd działy HR w pierwszej kolejności poszukują pracowników biegle mówiących po angielsku. Znajomość jednego języka obcego okazuje się być jednak niewystarczające. W organizacjach powstają nowe role, gdzie na starcie wymagana jest znajomość przynajmniej dwóch języków obcych – wśród najczęściej poszukiwanych jest niemiecki i francuski. Mając na uwadze fakt, że Polska jest w dziesiątce największych partnerów handlowych Niemiec, a projektów z firmami współpracującymi z zachodnimi sąsiadami przybywa – można być pewnym, że zapotrzebowanie na wakaty z językiem niemieckim wzrośnie.

Praca w międzynarodowym środowisku pracy to też szansa dla Twoich pracowników, aby rozwijać kompetencje językowe. Jak możesz ich wesprzeć? Udostępniaj im różnorodne kursy, pozwól im popracować w innych oddziałach firmy za granicą. Tych możliwości jest sporo.

hiring inexperienced employees
hiring inexperienced employees

sprawdź czy Twoi kandydaci są świadomi zmian, jakie zachodzą w obrębie danych stanowisk – pokaż im, na jakie mogą liczyć korzyści

Jeśli dokładnie przyjrzymy się publikowanym ofertom pracy najczęściej natkniemy się na zapotrzebowanie na takie stanowiska, jak: AP/AR/GL – tj. Accounts Payable (zobowiązania), Accounts Receivable (należności), General Ledger (księga główna). To właśnie od tych ról rozpoczyna swoją działalność większość centrów usług wspólnych w Polsce. To, co z pewnością jest tu interesujące to zmiana sposobu postrzegania stanowisk w wyżej wymienionych obszarach. Jakiś czas temu, pozycje księgowego w dziale zobowiązań czy należności postrzegane były jako niezwykle proste, powtarzalne i mało atrakcyjne. Dzisiaj natomiast można zauważyć, że dział AP w większości przypadków to już nie tylko księgowanie faktur, ale coś więcej. Jeśli poszukujesz osób na tego typu stanowiska sprawdź czy Twoi kandydaci o tym wiedzą. Pokaż im możliwości i pomóż im się rozwijać w tej często nowej dla nich roli.

Obecne centra usług wspólnych zmieniają się w kierunku wyspecjalizowanych procesów i tak zwanych business centre of excellence (nazywa się je „centrami doskonałości”), gdzie nie tylko wykonuje się procesy, ale także/lub przede wszystkim wraz z biznesem pracuje się nad usprawnieniami. Jakie się z tym wiążą korzyści dla pracownika? Przede wszystkim jest to możliwość uczestnictwa w różnorodnych projektach, co w naturalny sposób pociąga za sobą rozwój zawodowy – praca staje się wyzwaniem i przestaje już być wyłącznie odtwórczą czynnością. Pracodawca, która zmaga się z brakami kadrowymi może więc to wykorzystać jako atut w komunikacji z kandydatami.

śledź trendy i odpowiednio przygotuj swoją organizację na zmiany

W każdym z działów (AP/AR/GL) oprócz wiedzy merytorycznej i znajomości języka obcego, mile widziana jest otwartość lub znajomość narzędzi do usprawniania procesów. To z kolei związane jest z szeroko pojętym procesem automatyzacji, który już od jakiegoś czasu coraz mocniej wdziera się do sektora.

Jak wynika z raportu ABSL, dzisiaj już 2/3 działających centrów pracuje nad usprawnieniem istniejących procesów. Automatyzacja ma za zadanie przede wszystkim zoptymalizować koszty, poprawić efektywność, ale także zwiększyć konkurencyjność. Dodatkowym aspektem może być redefiniowanie roli i stanowisk w wielu organizacjach, co nie oznacza jednak redukcji wakatów. Tu skutek często może być odwrotny - pojawią się stanowiska, o których wcześniej zupełnie nie myśleliśmy, a które wymagać będą od pracowników nowych kompetencji. To właśnie umiejętność dostosowania się do tych zmian, będzie stanowić klucz do sukcesu.

Szczegółowo opisujemy tam nie tylko płace w obszarze finansów, ale także zwracamy uwagę na trendy i zmieniające się oblicze niektórych ról w organizacjach sektora SSC/BPO.

o autorze
aleksandra%20wojdat%20zdj.jpg
aleksandra%20wojdat%20zdj.jpg

Aleksandra Wojdat

team leader ssc/bpo w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się