Czy Twoi pracownicy zaskakują Cię nieszablonowymi rozwiązaniami? Możesz na nich liczyć, kiedy Tobie brakuje pomysłów? Czy chętnie wychodzą z inicjatywą wdrożenia zmian i usprawnień? To, czy tak jest, zależy w znaczącym stopniu od ich kreatywności oraz zaangażowania. Poszukiwanie nowych pracowników z nowymi pomysłami i twórczym myśleniem nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, to wymaga uruchomienia rekrutacyjnej machiny. Może warto więc rozbudzić kreatywność w obecnym zespole?

różnorodność – twórz heterogeniczne zespoły

Zespoły tworzysz na podstawie podobieństwa. Jesteś przekonany, że pracownicy znajdą wspólny język i unikniesz tym samym konfliktów. Jednorodność nie sprzyja jednak kreatywności. Ludzie o takich samym spojrzeniu na rzeczywistość, podobnym usposobieniu i temperamencie myślą w ten sam sposób, ich pomysły się nie różnią, proponują te same rozwiązania, nikt nie zaskakuje i się nie wyróżnia. Różnorodność pomysłów potęguje kreatywność, ludzie zaczynają myśleć bardziej nieszablonowo, argumentują swoje propozycje, wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Czy dostrzegasz już potencjał zróżnicowanego środowiska pracy?

kreatywność i zaangażowanie

panel dyskusyjny – zachęcaj do wyrażania swojej opinii

Spontanicznie pojawiające się w głowach pomysły zdarzają się, ale większość ludzi potrzebuje motywacji, aby móc rozbudzić w sobie twórcze myślenie. Regularnie organizuj panele dyskusyjne, pozwól swoim pracownikom na burze mózgów. Motywuj ich do wyrażania własnej opinii, dzielenia się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami. Nie wzbraniaj się od krytyki, która w przekonaniu wielu hamuje swobodny przepływ pomysłów. Jest jednak odwrotnie, jeżeli krytyka zostanie przekazana w odpowiedni sposób. Nie oceniaj osoby, natomiast jej pomysł, zachęcaj do poszukiwania alternatyw, argumentuj dlaczego jesteś zdania, że ten konkretny pomysł się nie sprawdzi. Bądź szczery i nakłaniaj do szczerości innych. Dyskusja nie tylko pobudza kreatywne myślenie i zwiększa zaangażowanie, ale także pozwala poczuć się pracownikom ważnymi i docenianymi.

nagroda – doceniaj dobre pomysły

Jeżeli pracownikom nie opłaca się dzielić swoimi pomysłami, to zachowają je dla siebie. Muszą czuć się częścią zespołu, być zawodnikami zgranej drużyny, która o coś walczy i wygrywa. A za wygraną jest nagroda. Jeżeli jej nie ma, to o co mają grać i zabiegać Twoi pracownicy? Sukces firmy, do którego przyczynił się pracownik swoim pomysłem na innowacyjne rozwiązanie, powinien być także jego sukcesem. Nie tylko zachęcaj do dyskusji oraz kreatywnego myślenia, ale też nagradzaj dobre pomysły, aby motywować innych do poruszenia swoich twórczych szarych komórek. Nagrodą nie musi być premia czy podwyżka, może być np. karta podarunkowa do wykorzystania w pobliskiej kawiarni lub dłuższa przerwa lunchowa przez kolejny tydzień.

zmiany – „remontuj” przestrzeń

Umysł człowieka wciąż potrzebuje nowych bodźców. W biurze, w którym nic nie zmieniło się od dłuższego czasu, zaczyna ich brakować. Twoi pracownicy przebywają wciąż w tym samym środowisku, patrzą na te same kolory, z zamkniętymi oczami pokonaliby drogę do swojego biurka. Nie ma nic, co mogłoby zainspirować ich do innego niż dotychczas myślenia. A wystarczy tak niewiele, aby codzienne miejsce pracy Twoje i Twojego zespołu wyglądało nieco inaczej. Jeżeli to możliwe, zmieńcie wspólnie ustawienie biurek, na tablicy zadań niech pojawią się nowe kolory, szare segregatory wymień na zielone bądź po prostu postaw na parapecie kwiatka w kolorowej doniczce. Zmieniaj wystrój miejsca pracy pracowników. Nie musi to być duży remont, wystarczy, że coś innego, nowego pojawi się w biurze.

 sport – stymuluj twórcze myślenie

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna to trening dla kreatywności. Potwierdzają to m.in. badania przeprowadzone na Middlesex University. Pracowników jednej z firm podzielono na dwie grupy – jedna rozpoczynała pracę krótkim treningiem, druga od razu zabierała się do pracy. Wyniki badania jednoznacznie wykazały, że poziom kreatywnego myślenia jest wyższy u osób aktywnych. Karnety na siłownię dla pracowników to dobry sprawdzony pomysł, jednak Ty możesz pójść o krok dalej. Zaproponuj wspólny trening 1-2 razy w miesiącu lub wyjścia na basen 1 raz w tygodniu. Organizuj zawody sportowe, które nie tylko zwiększą zaangażowanie pracowników, ale też zintegrują zespół.

Twoja firma potrzebuje kreatywnego zespołu zaangażowanego w swoje obowiązki, czerpiącego satysfakcję z osiąganych sukcesów. Pracuj nad ich twórczym myśleniem, daj im większą swobodę działania, angażuj ich w życie firmy. Stwórz zdrowe środowisko pracy z pozytywną energią.

Jeżeli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu marki pracodawcy, serdecznie zachęcamy do pobrania naszego e-booka:

 outsourcing kadr i płac

W materiale tym poruszyliśmy tematy takie jak: uzasadnienie biznesowe budowania marki pracodawcy, opracowanie strategii marki pracodawcy dla przedsiębiorstwa, aktywacja marki pracodawcy, tworzenie niezapomnianego doświadczenia kandydata oraz utrzymanie solidnej marki pracodawcy.

Tagi: kreatywność, employer branding, marka pracodawcy, wizerunek pracodawcy

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły