Employee Value Proposition to element, który ułatwia utrzymanie pracowników, a także ułatwia pozyskanie kolejnych osób do zespołu. Aby jednak EVP stało się Twoją przewagą w wyścigu o talenty, należy je odpowiednio komunikować.

EVP to głos pracowników

Employee Value Proposition to podstawa strategii employer brandingowej. Jednak o tym, jakie wartości, unikalne cechy wyróżniają Twoją firmę jako pracodawcę nie powinien decydować odgórnie zarząd. EVP powinno zostać określone przez pracowników. To oni najlepiej wiedzą, czym wyróżniasz się na tle innych organizacji i jakie aspekty pracy w Twojej firmie sprawiają im satysfakcję. Sposób, w który do tego dojdą może być różny - warsztaty dla grupy fokusowej, ankieta czy wywiady z pracownikami. Gdy już posiadasz te informacje przyszedł czas, by sprawdzić, czy wartości cenione przez pracowników są pochodną ogólnej strategii przedsiębiorstwa. Kolejnym krokiem jest natomiast odpowiednia komunikacja EVP. Obietnicę marki Randstad możemy opisać dwoma słowami - human forward. Zgodnie z nią, każdego dnia wspieramy ludzi w osiąganiu ich celów w życiu zawodowym. To z human forward wywodzi się nasze EVP - making work meaningful.

wdrozenie-evp-klucz-do-zostania-pracodawca-z-wyboru

niech przykład idzie z góry

Warto, by inicjatorami komunikacji EVP - przynajmniej w początkowej fazie - były osoby na kierowniczych stanowiskach. Łatwiej zakorzenić w pracownikach pewne postawy, gdy przykład idzie z góry. W istocie, komunikacja ta ma na celu wzmacnianie postaw wśród pracowników, które zostały przez nich określone jako istotne. EVP to element, który ułatwia utrzymanie pracowników. Może także pomóc w pozyskaniu nowych talentów - nie będzie to jednak możliwe, gdy osoby wewnątrz firmy nie będą utożsamiać się z tymi wartościami. 

jakie aspekty świadczą o atrakcyjności firmy jako pracodawcy? Dowiedz się tego z badania Randstad Employer Brand Research: 

pobieram

co możesz zrobić, by pracownicy poczuli EVP? 

Do wdrożenia employee value proposition nie potrzebujesz wielkiego budżetu. Chodzi przecież o odpowiednią komunikację zachowań i weryfikację postaw, w tym także to, czy przełożeni pracowników są inspirującym przykładem. Jeśli jednak masz możliwość zainwestowania jakichś środków w promocję EVP, to warto skorzystać z tej szansy i przygotować chociażby krótki materiał wideo, czy gadżety nawiązujące do krzewionych wartości.

zorganizuj warsztaty

Innym działaniem, które wymaga jednak nieco więcej środków, jest organizacja warsztatów dla pracowników. Łącząc w sobie element integracji i zabawy jesteś w stanie popracować z zespołem nad wzmacnianiem w nim świadomości EVP. Takie rozwiązanie zastosowaliśmy także w Randstad, gdy na corocznych warsztatach dla pracowników jeden z bloków był w całości poświęcony naszemu EVP - making work meaningful. Dzięki warsztatom wiele osób odkryło, że ich codzienne zachowania są jego odzwierciedleniem.

co poza tym?

EVP możesz także komunikować przy okazji innych wydarzeń. Jakich? Wiele zależy oczywiście od tego, co według pracowników wyróżnia Cię spośród tłumu. W przypadku Randstad działaniem wpisującym się w EVP jest także dodatkowy dzień urlopu do wykorzystania w ramach wolontariatu. Dzięki temu nasi pomogliśmy w remoncie mieszkania dla młodzieży wychodzącej z domów dziecka i przeprowadziliśmy warsztaty aktywizujące zawodowo kobiety dotknięte przemocą domową.

Przy okazji konkursu na pracownika roku natomiast, nagrywamy krótkie materiały wideo, w których koleżanki i koledzy nominowanej osoby, przytaczają przykłady sytuacji, w których miała ona pozytywny wpływ na innych. Czasami wystarczy niewielka modyfikacja sposobu komunikacji, wplecenie EVP do realizowanych projektów, by zaobserwować pozytywne zmiany. 

EVP - przewaga w wyścigu o talenty 

Employee Value Proposition może, a nawet powinno, być elementem, który ułatwia firmie pozyskanie nowych talentów. Jak podaje JWT Inside 96% pracowników zgadza się ze stwierdzeniem, że zgodność osobistych przekonań z wartościami i kulturą przedsiębiorstwa to kluczowy aspekt, który wpływa na satysfakcję z pracy. Warto zatem pokazać to za co cenią Cię pracownicy w kontakcie z kandydatami, używając EVP jako wyróżnika Twojej oferty spośród ofert innych pracodawców. Aby jednak było to możliwe, powinieneś mieć pewność, że z tymi wartościami utożsamiają się już obecni pracownicy. 

Tagi: employer branding, wizerunek pracodawcy, utrzymanie pracowników, strategia marki pracodawcy

Marta Lisowska

Specjalista ds. HR w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej