Wirtualna rzeczywistość wchodzi w fazę bardzo dynamicznego rozwoju. Prognozuje się, że wartość wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w samych tylko Stanach Zjednoczonych wyniesie ponad 209 mld dolarów. Jeśli tak się stanie, oznaczałoby to wzrost z 26 mld dolarów w 2018 roku. To z kolei oznacza ogromne możliwości dla pracodawców, którzy są zdecydowani, by wprowadzać technologiczne innowacje do swoich działów HR. Jaki zatem wpływ na procesy rekrutacyjne może mieć wirtualna rzeczywistość i jak możesz osiągnąć dzięki niej przewagę nad konkurencją w wyścigu o talenty?

Business woman in an office smiling. Primary color: blue
Business woman in an office smiling. Primary color: blue

stawiaj wyzwania

Wirtualna rzeczywistość i powiązane z nią rozwiązania mogą zapewnić całkowicie nowy i ekscytujący sposób weryfikacji umiejętności i kreatywności kandydatów. 

Takie podejście wykorzystał niedawno Jaguar Land Rover, który połączył siły z wirtualnym zespołem Gorillaz, by “szukać nowych talentów inżynieryjnych w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości”. 

Brytyjski producent samochodów skorzystał z aplikacji mieszanej rzeczywistości, by metody stosowane przez firmę metody rekrutacyjne były jeszcze bardziej innowacyjne. Firma stawiała użytkownikom wyzwania polegające na łamaniu kodów, by sprawdzać ich umiejętności z zakresu elektroniki oraz inżynierii oprogramowania. Wybrani gracze-kandydaci zostali zatrudnieni w Jaguarze Land Rover, a sam proces, dzięki wykorzystaniu nowinek technologicznych, odbył się w ekspresowym tempie. 

Takie podejście nie tylko pomaga w ocenie kandydatów, ale zapewnia także niezwykłe doświadczenia z podróży z marką pracodawcy, które zostaną zapamiętane na długo. 

wirtualne wycieczki

Jeśli pewne kluczowe role w organizacji wymagają, aby ludzie znajdowali się w różnych lokalizacjach i środowiskach, wirtualna rzeczywistość może być bardzo skutecznym sposobem pokazania kandydatom miejsc, w których mogą pracować, bez konieczności wychodzenia przez nich z domu. 

Ta wciągająca technologia pozwala spojrzeć z perspektywy pierwszej osoby na potencjalne miejsce w pracy, bez względu na to czy mówimy o biurze, czy o czymś jeszcze bardziej niezwykłym. Świetnym przykładem jest tu brytyjska armia, która wykorzystując wirtualną rzeczywistość dała możliwość odbycia przejażdżki czołgiem, a także poznać smak spadochroniarstwa w RAF Brize Norton. 

Pokazując kandydatom ich przyszłe środowisko pracy dzięki wirtualnej rzeczywistości, pozwalasz im lepiej zrozumieć ich rolę w organizacji. Pomaga to upewnić się, że osoby, z którymi rozmawiasz są przekonane, że chcą u Ciebie pracować. 

onboarding i rozwój pracowników

Także w Polsce firmy wykorzystują pełen wachlarz możliwości wirtualnej rzeczywistości w rekrutacji. Wiele organizacji tworzy m.in. pakiety szkoleń rozwojowych, wprowadzających, a nawet testów osobowości​ opierających się na wirtualnej rzeczywistości.​

Warto zwrócić uwagę na działania PGNiG, które dzięki szkoleniom stworzonym na bazie tej technologii przenosi nowo przyjętych pracowników do rafinerii czy na platformy wiertnicze. Takie interaktywne modele​ umożliwiły dostęp do łatwo zrozumiałych i realistycznych szkoleń.

Pracownicy mogą w bezpiecznych warunkach zapoznać się z nie zawsze łatwą specyfiką pracy, np. na wspomnianych platformach wiertniczych. Zalety można mnożyć, ale z pewnością takie szkolenia są zdecydowanie bardziej bezpieczne, zwłaszcza dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w branży energetycznej, łatwiej dostępne, a w dłuższej perspektywie czasowej przynoszą firmie duże oszczędności i podnoszą prestiż marki. 

przyciąganie młodych talentów zaawansowaniem technologicznym

Różnorodność wiekowa pracowników jest bardzo istotna i może przynieść wiele korzyści. W poszukiwaniu idealnej kombinacji młodości i doświadczenia w organizacji, odwołanie się do ambitnych, młodych kandydatów jest tak samo istotne, jak satysfakcja doświadczonych pracowników. 

Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w procesie rekrutacyjnym może być skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi młodych, zaangażowanych talentów, dla których nowe technologie stanowią nieodzowną część życia i pracy.

Jedną z organizacji, która dostrzegła potencjał wirtualnej rzeczywistości w kontakcie z młodymi osobami jest niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe - Deutsche Bahn. 

Gdy liczba pracowników zbliżających zaczęła osiągać niepokojący poziom, firma zabrała na targi pracy sprzęt, pozwalający uczestnikom przyjrzeć się niektórym rolom w organizacji. Deutsche Bahn natychmiast odnotowało wzrost zainteresowania pracą przez młodych pracowników. Szefowa działu pozyskiwania talentów Kerstin Wagner powiedziała, że firma odnotowała większą liczbę aplikacji od osób, mających większe pojęcie o pracy na konkretnych stanowiskach.

sprawdzanie umiejętności praktycznych 

Powielanie praktycznych, codziennych wyzwań w procesie rekrutacji, które czekają na kandydatów już podczas pracy w organizacji może być sporym wyzwaniem. 

Niektóre firmy jako rozwiązanie tego problemu wykorzystują właśnie wirtualną rzeczywistość, skutecznie umieszczając kandydatów w sytuacjach, w których mogą znaleźć się po dołączeniu do przedsiębiorstwa. 

Przykładem takiej organizacji jest największy bank Australii - Commonwealth Bank, który stworzył aplikację umożliwiającą wgląd w kulturę pracy instytucji i przetestowanie predyspozycji kandydatów do pracy w organizacji. 

Wraz z rozwojem metod rekrutacji w kolejnych latach, tego typu podejście do technologii wydaje się być ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wirtualna rzeczywistość może być jedną z wielu obiecujących dla pracodawców dziedzin.

Autor: Aneta Łyszkowicz

jak widać, odpowiednie wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w rekrutacji może przynieść firmie wiele korzyści. Jeśli jednak poszukujesz wskazówek dotyczących prowadzenia samego procesu rekrutacji, zapoznaj się z naszym poradnikiem: 

pobieram
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się