Wiele firm dokłada starań, aby zwiększyć różnorodność w swoich zespołach, w tym także różnorodność płciową. Ze wszystkich organizacji z listy Fortune 500, tylko 33 prowadzonych jest przez kobiety. To pokazuje, jak wiele kroków czeka świat biznesu zanim osiągnie prawdziwą różnorodność. 

Większość firm jednak albo chce zadbać o różnorodność płciową, ale nie wie w jaki sposób to robić lub w ogóle nie jest pewna, dlaczego ten aspekt jest tak istotny - czy to, jakiej płci jest dana osoba jest ważniejsze od jakości wykonywanych zadań? Wzmocnienie pozycji kobiet w zespole może okazać się świetnym krokiem, który przyniesie firmie wiele korzyści.

kobiet w firmie
kobiet w firmie

dlaczego warto wzmocnić pozycję kobiet w miejscu pracy?

Zdecydowana większość ludzi zgodzi się, że kobiety i mężczyźni są tak samo efektywni pod względem pracy. Skupienie się na jednej płci w rekrutacji tylko ogranicza zatem pulę talentów, które mogłyby dołączyć do firmy. Wzmocnienie pozycji kobiet w miejscu pracy jest w rzeczywistości świetny sposobem na poprawienie wyników, morali i reputacji marki - wszystko to przełoży się na zyski dla przedsiębiorstwa. 

Badania jednoznacznie pokazują, że im bardziej organizacja jest zróżnicowana pod względem płci, tym większa jest jej wydajność. Zgodnie z informacjami McKinsey najbardziej różnorodne przedsiębiorstwa mogą osiągać zyski większe o 15% niż mediana całej branży, podczas gdy mniej różnorodne firmy osiągają zyski z dolnego kwartylu.

Dlaczego zatem wzmacnianie pozycji kobiet zwiększa wydajność? Teorii na ten temat jest wiele. Kobiety zazwyczaj lepiej odczytują sygnały niewerbalne, co sprawia, że przeważnie ich zdolności komunikacyjne są lepsze niż mężczyzn. Różnorodny zespół to także różnorodne doświadczenia życiowe, które umożliwiają spojrzenie na wszystkie projekty z szerszej perspektywy.

jak wzmocnić pozycję kobiet w firmie?

Jeśli różnorodność płciowa w firmie jest wyraźnie lepsza, dlaczego kobiety stanowią często niewielki odsetek osób na stanowiskach kierowniczych? Wielu menedżerów odpowiedzialnych za zatrudnienie czuje się niekomfortowo ustalając konkretną liczbę kobiet, które należy przyjąć. 

Jedno z badań pokazuje, że alternatywą może być “zaczęcie od wierzchołka”. Firmy, w których stanowiska dyrektorskie piastują kobiety są częściej skłonne do zatrudniania większej liczby kobiet w kadrze kierowniczej wyższego szczebla, a zatem także do zatrudniania kobiet na innych, niższych szczeblach. 

Nie jest to jednak spowodowane uprzedzeniem kobiet do mężczyzn. Wynika to bardziej z różnych perspektyw. Panel rekrutacyjny dla mężczyzn może nie być w stanie dostrzec mocnych stron kobiet, niż bardziej zróżnicowany, ponieważ mężczyźni zazwyczaj cenią nieco inne cechy.

Tam gdzie mężczyzna na pierwszym miejscu postawi pewność siebie i silną postawę, kobieta dostrzeże kompetencje miękkie, takie jak empatia czy komunikacja. Nie oznacza to jednak, że jedno podejście jest lepsze od drugiego, ale że zróżnicowany zespół to taki, który ma wiele mocnych stron i dużo mniej słabszych. 

Staraj się promować kobiety, które już pracują w Twojej organizacji, zwłaszcza jeśli chodzi o najwyższe stanowiska. Pamiętaj, badania pokazują, że poprawi to ogólną wydajność Twojej firmy. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której obie strony wygrywają. 

» pobierz 37. edycję badania Monitor Rynku Pracy i dowiedz się, jak swoją sytuację na rynku postrzegają pracownicy:

pobierz raport
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się