Każda organizacja, która traktuje talenty w sposób priorytetowy i uwzględnia to w strategii swojego przedsiębiorstwa powinna być świadoma, że jednym z elementów, które pomagają pozyskać najlepszych specjalistów jest zadbanie o cadidate experience. W dzisiejszej kulturze opartej na dzieleniu się informacjami, pracodawcy nie mogą sobie pozwolić, aby kandydaci podczas rekrutacji czuli się zaniedbani. Między innymi z tego powodu, warto zabrać ich w podróż bogatą w niezapomniane doświadczenia.

Randstad Employer Brand Research to najbardziej kompleksowa analiza obszaru marki pracodawcy. Pobierz raport i dowiedz się, jakie aspekty wpływają na atrakcyjność pracodawcy w oczach kandydatów:

pobieram

Proces ten może zaczynać się wraz z Twoją obecnością w mediach społecznościowych, stronach z opiniami o pracodawcach i każdym innym zakamarku, w którym kandydaci mogą znaleźć informacje o Twojej firmie. Rozumiejąc, jak Twoja organizacja spisuje się w poszczególnych aspektach, wiesz czy podróż kandydatów, którą zaprojektowałeś jest autentyczna, przyjemna i zachęcająca do pracy w Twoim przedsiębiorstwie.

wzmocnij_swoja_strategie_przyciagania_talentow_przez_candidate_experience

od czego zacząć?

Rozpoczynając planowanie podróży kandydatów postaraj się, by uwzględniała 3 etapy: przyciągnięcie, rekrutację, zatrudnienie. Na każdym z nich powinieneś być świadomy tego, jakie aspekty wpływają na pozytywny odbiór Twojej marki. Odpowiednim punktem wyjścia do pierwszej fazy może być sprawdzenie, w jaki sposób kandydaci trafiają do tzw. lejka rekrutacyjnego. Mimo iż dla wielu pracodawców mogą to być portale z ogłoszeniami czy polecenia wśród pracowników, Twoje źródło może być inne, a najbardziej angażującym miejscem okażą się media społecznościowe. Analizując poszczególne kanały upewnij się, że kandydaci nie znajdą tam nieaktualnych ofert pracy, a także będą mogli łatwo się z Tobą skontaktować. Już w tym momencie warto przybliżyć im firmę, np. przekazując informacje związane z kulturą organizacyjną, wartościami, które wyznajecie. To ważne, bo jak wynika z badania JWTInside nawet 80% pracowników odeszło z pracy z powodu przyjętej w niej kultury organizacyjnej. Monitorowanie efektywności poszczególnych kanałów pokaże Ci, w których z nich osiągasz najlepsze wyniki, a nad którymi warto popracować, bądź skupić się na nich w mniejszym stopniu. Taka analiza może uwzględniać komentarze użytkowników oraz to, jakie one są, a także czy Twoje wiadomości są udostępniane dalej. Osoby, które wchodzą w interakcję z Twoją firmą, mają do niej pozytywny stosunek, prędzej złożą swoją aplikację niż użytkownicy, którzy pobieżnie przeglądają Twoją stronę i opuszczają ją szybko.

kluczowy etap: rekrutacja

Drugi etap podróży kandydata, czyli sama rekrutacja, może w największym stopniu wpłynąć na jego wrażenia. Warto więc rozważyć przeznaczenie większej części zasobów na odpowiednie zaprojektowanie tego etapu, zaczynając już od samego procesu składania aplikacji. Dbając o to, by był on prosty, przejrzysty i bogaty w informacje - dotyczące nie tylko tego, czego oczekujesz od pracownika, lecz co dajesz mu w zamian - możesz utwierdzić kandydatów w przekonaniu, że wysyłając CV do Twojej firmy podejmują dobrą decyzję. Bardzo istotnym elementem jest także czas potrzebny do aplikowania - jeśli zarzucisz kandydatów wieloma formularzami może pojawić się z ich strony zniechęcenie. Na tym jednak nie koniec. Według TalentBoard, organizacji przeprowadzającej coroczne badania dotyczące wrażeń kandydatów, głównym powodem wycofania aplikacji przez kandydatów jest poczucie, że ich czas nie był szanowany, a oni sami poczuli się zignorowani. Nawet jeśli część osób nie wpisuje się w stworzony profil, warto podziękować im za udział w rekrutacji. Dbając o odpowiednie wrażenia wszystkich kandydatów sprawiasz, że część z nich może w przyszłości do Ciebie wrócić, np. jako bardziej doświadczony specjalista czy potencjalny kontrahent. Natomiast osoby zaproszone do kolejnego etapu będą mogły podczas rozmowy kwalifikacyjnej upewnić się, że wszystko to, co spotkało ich do tej pory w podróży z Twoją marką było autentyczne.

Ostatnia część procesu, czyli zatrudnienie, powinna być tą najbardziej satysfakcjonującą. Nie zawsze tak jest. Biurokracja i długi czas przetwarzania dokumentów mogą sprawić, że zniecierpliwiony kandydat już na ostatnim etapie przyjmie ofertę konkurencji. To oczywiste, że możesz potrzebować nieco czasu na dopełnienie formalności. Zasygnalizuj to jednak kandydatowi i poinformuj go, kiedy rozpocznie pracę. Dobrym rozwiązaniem może być także skierowanie do niego listu intencyjnego.

Tagi: rekrutacja, przyciąganie talentów, candidate experience

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej