Najbardziej utalentowani pracownicy coraz częściej postrzegają well-being i politykę zdrowotną firmy, jako ważny aspekt ich satysfakcji z pracy. Ankieta przeprowadzona przez Fractl wśród 2000 amerykańskich pracowników wykazała, że 88% z nich rozważyłoby wybór mniej płatnej pracy, ale z lepszym ubezpieczeniem zdrowotnym niż lepiej płatnej, która tego ubezpieczenia nie oferowała.

Mimo iż jest mało prawdopodobne, by każda organizacja zapewniała lepsze ubezpieczenie zdrowotne, firmy mogą dbać o zdrowie pracowników za pomocą benefitów, bez konieczności bez uciekania się do kosztownych polis ubezpieczeniowych. 

Benefity, to jeden z elementów, wpływających na Twój wizerunek jako pracodawcy. Do firm, postrzeganych jako atrakcyjne miejsce pracy kandydaci aplikują dwa razy częściej, niż do miejsc o złej reputacji. Dlaczego jeszcze employer branding ma znaczenie? Pobierz 9. edycję badania Randstad Employer Brand Research:

pobieram
well-being pracowników
well-being pracowników

zdrowie i well-being = większe zaangażowanie i mniejsza rotacja

Pracodawcy dostrzegają korzyści z oferowania benefitów, które umożliwiają pracownikom zadbanie o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Badanie przeprowadzone przez Fitbit wykazało, że 94% dyrektorów zarządzających uważa, że zatroszczenie się o te aspekty jest niezbędne, by przyciągać największe talenty. Co więcej, 53% twierdzi, iż największą zaletą takich programów jest większe zaangażowanie pracowników, a zdaniem 51% wdrożenie tego typu benefitów przełożyło się na mniejszą rotację w firmie. Co więcej, według 44% pracownicy rzadziej chorowali i korzystali ze zwolnień lekarskich.

zanim podejmiesz działania, ustal priorytety

Jeśli chcesz przyczynić się do poprawy zdrowia i samopoczucia swoich pracowników, przed Tobą wiele możliwości. Aby jednak wybrać najlepszą opcję, ustal najpierw swoje priorytety. Chcesz zredukować poziom stresu w pracy, a może zależy Ci, by Twój zespół zadbał o swoją sprawność fizyczną? 

Aby było to możliwe, warto rozważyć zaoferowanie pracownikom zdrowych przekąsek, bezpłatnych zajęć z jogi i medytacji lub dofinansowania do kart sportowych - co w dzisiejszych realiach wydaje się być już koniecznością. Jednak, by zachęcić pracowników do dbania o własne zdrowie, przez wysiłek fizyczny możesz sam inicjować akcje sportowe. Jak widać, niezależnie od budżetu, którym dysponujesz jesteś w stanie pomóc pracownikom zadbać o ich zdrowie. 

wyzwanie w implementowaniu polityki well-being 

Wdrażanie polityki well-being może nieść za sobą pewne wyzwania. Zgodnie z przytoczonym już badaniem Fitbit, największym z nich jest śledzenie danych oraz niski wskaźnik pracowników uczestniczących w programach, a także wysokie koszty. 

Im więcej pracowników ma Twoja organizacja, tym bardziej skomplikowane może być śledzenie wszystkich danych. Właśnie dlatego warto gromadzić wszystkie dane w jednym miejscu, np. w specjalnie przygotowanych do tego systemach informatycznych. To z pewnością ułatwi Ci podjęcie decyzji, co możesz zrobić, by pomóc pracownikom cieszyć się lepszym zdrowiem zdrowiem i samopoczuciem. 

A co, gdy problemem jest niewielka liczba osób biorących udział w programie? Dobrym sposobem na mobilizację może być stawianie przed pracownikami wyzwań związanych z aktywnością, zakończonych nagrodami dla najlepszych. 

zapoznaj się ze zdaniem pracowników

Jeśli planujesz podjąć działania ukierunkowane na zadbanie o zdrowie i well-being pracowników, warto skonsultować z nimi ich oczekiwania. Nie ma przecież sensu inwestować środków - niezależnie jak dużych - w coś, z czego i tak nikt nie skorzysta. Skorzystaj z informacji, których może udzielić Twój zespół. Choćby intencje, które kryją się za podejmowanymi inicjatywami były jak najszlachetniejsze, pamiętaj, by to pracownicy sami decydowali, czy chcą być ich częścią. Wywieranie presji na pracownikach, by korzystali z programów zamiast zmniejszyć stres tylko go spotęguje.

o autorze
Paulina Kupisz
Paulina Kupisz

Paulina Kupisz

specjalista ds. hr w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się