Gdy zespół przez długi czas pracuje zdalnie, zadbanie o odpowiednią motywację pracowników może stać się pewnym wyzwaniem. To, co sprawdzało się w biurze, niekoniecznie będzie miało zastosowanie w obecnej sytuacji. Pamiętając jednak o kilku aspektach możesz sprawić, że Twój zespół będzie podążał obraną ścieżką.

motywowanie-pracownikow-zdalnych

wspólnie stawiajcie cele do realizacji 

Stawianie celów, które są realistyczne i nie przekraczają możliwości pracownika, ale są też ambitne i rozwijają pracownika przekłada się na większą motywację, a ich realizacja zwiększa wiarę w siebie oraz swoje możliwości. W obecnej sytuacji lepiej sprawdza się stawianie celów krótkoterminowych, będących oczywiście pochodną ogólnej strategii firmy.

Dużym ułatwieniem dla pracowników może być stworzenie harmonogramu osiągnięcia celu. Postarajcie się podzielić większe zadania na mniejsze klocki. Określcie, co ma być efektem końcowym, a także sposób, w którym zweryfikujecie czy cel został zrealizowany. Pomocne może się okazać ustalenie punktów kontrolnych. Pamiętaj, że ta sytuacja jest nowa także dla Twoich pracowników. Być może część z nich łączy pracę z opieką nad dziećmi, przez co realizacja projektu nieco się opóźnia. W takich sytuacjach warto być wyrozumiałym.

udzielaj feedbacku jeszcze częściej 

Aspektem, który w ogromnym stopniu może wpływać na motywację pracowników jest feedback. Informacja zwrotna nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy nie mamy stałego kontaktu z pracownikami. Gdy zespół widzi się z Tobą na co dzień, pewne rzeczy mogą być wyłapywane bez słów - widzisz, w jakim nastroju jest pracownik i czy może potrzebować Twojego wsparcia w realizacji projektu. Pracując zdalnie taka weryfikacja jest dużo trudniejsza. Warto zatem zmienić podejście do feedbacku i udzielać go na bieżąco.  Pozytywny feedback będzie nagrodą za dobrze wykonaną pracę i z pewnością doda pewności siebie i przełoży się na większą motywację. Konstruktywna informacja zwrotna, w której mówisz pracownikowi, nad jakimi aspektami warto jeszcze popracować to z kolei bodziec do pozytywnych zmian. 

Informacje zwrotną warto udzielać w formie kanapkowej - zacznij od tego, co pracownik zrobił dobrze, następnie powiedz, jakie elementy warto poprawić, a całość zamknij kolejnym pozytywnym komunikatem. 

pomóż zadbać o work-life balance i dobrą atmosferę

Ciągła praca zdalna może utrudnić zachowanie work-life balance. Dlatego przypominaj swojemu zespołowi, że praca zdalna nie oznacza, że pracuje się ciągle. Aby cały dom nie zaczął kojarzyć się tylko z pracą możesz zachęcić pracowników do wydzielenia niewielkiej przestrzeni, która będzie pełniła rolę biura. Być może dobrym rozwiązaniem będzie zorganizowanie webinarów czy infografik, zawierających wskazówki, jak zadbać o work-life balance w dobie pracy zdalnej. 

Wyzwaniem może być także zadbanie o pozytywną atmosferę. Zespół przecież nie pracuje ze sobą w jednym miejscu. Możesz jednak podjąć pewne kroki, które mimo obecnej sytuacji, będą dalej cementować zespół. Codzienna, 15-minutowa, wirtualna-kawa, podczas której porozmawiacie na luźne, niezwiązane z pracą tematy pomoże zadbać o atmosferę. Zachęcaj także do wspólnej pracy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by podczas wykonywania obowiązków pracownicy 'mieli się na łączach', nawet jeśli ich projekty niekoniecznie się zazębiają. Warto zachęcać także do zdrowego trybu życia, dbania o kręgosłup, aktywności fizycznych wykonywanych w domowym zaciszu, np. jogi.

szukasz rozwiązań, które ułatwią Ci zarządzanie pracownikami zdalnymi? Porozmawiaj o tym z naszymi ekspertami:

New call-to-action

Tagi: satysfakcja z pracy, zarządzanie talentami, utrzymanie pracowników

Klaudia Lubczuk

Contractor Specialist w Randstad Polska

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej