Dbanie o markę pracodawcy powinno stanowić kluczowy element strategii zatrudnienia nawet w obecnych, burzliwych czasach. Niezależnie od tego, czy firma zwiększa, czy zmniejsza zatrudnienie, starania mające na celu ochronę reputacji jako solidnego pracodawcy powinny pozostać priorytetem. Szczególnie w trudnych czasach przedsiębiorstwa muszą zachować jeszcze większą czujność na temat tego, jak są postrzegane przez pracowników i kandydatów. Trzeba mieć świadomość, że każda decyzja podjęta w tym okresie przez organizację może nieść za sobą pozytywny albo negatywny wpływ na wizerunek. Marka pracodawcy będzie miała wpływ nie tylko na jej zdolność przyciągania wykwalifikowanych pracowników, ale również na wystąpienie efektu aureoli, który wpłynie na całą działalność biznesową.

od czego zacząć?

Aby utrzymać markę cenionego i solidnego pracodawcy, konieczna jest strategia uwzględniająca narzędzia, które zautomatyzują cały proces budowania nowoczesnego employer brandingu. Bez względu na rodzaj działalności biznesowej w pierwszym kroku należy jasno określić, co dokładnie jest firmie potrzebne, aby zbudować silną markę i zadbać o jakość kontaktu z kandydatami. Warto zastanowić się nad celami firmy związanymi z budowaniem marki pracodawcy i określić, czy dotyczą poprawienia opinii o pracodawcy, a może zależy nam na przykład by przyciągnąć większą liczbę osób odwiedzających zakładkę „kariera” na stronie internetowej.

wzmacniaj swoją markę pracodawcy przy pomocy technologii

Część czynności związanych z budowaniem marki wymaga specjalistycznej wiedzy merytorycznej i umiejętności zarządzania projektem. Jednak jest też wiele zadań, które mogą zostać zautomatyzowane albo usprawnione przy pomocy technologii. Narzędzia te pomagają managerom skoncentrować się na wymagającej większych kompetencji pracy strategicznej i świetnie nadają się do wykonywania wielu powtarzalnych zadań, takich jak chociażby kontaktowanie się z kandydatami i przekazywanie im informacji zwrotnej. Inne technologie wykorzystują sztuczną inteligencję do analizy danych. W połączeniu ze sobą mogą służyć jako potężna platforma do budowania silnej marki pracodawcy.

Rozwiązania technologiczne wspierające nowoczesny employer branding mogą stanowić dla firmy znaczny wydatek. Warto nadać priorytet inwestycjom, które pomogą osiągnąć długoterminowe, jak i bieżące cele w optymalny sposób. Technologia nigdy nie stoi w miejscu i należy stale rozglądać się za innowacjami i uwzględnić ten aspekt, planując przyszłe wydatki.

narzędzia pomocne w budowaniu solidnej marki pracodawcy

nowoczesne platformy rekrutacyjne (ATS)

Nowoczesne platformy ATS (applicant tracking system) są prawdopodobnie technologią o największym wpływie na tworzenie strategii employer brandingowej i w bardzo szybkim tempie pojawia się ich coraz więcej. Chociaż zazwyczaj jest to po prostu kompleksowy zestaw narzędzi, funkcjonalność tej technologii znacznie przekracza tradycyjny system monitorowania umiejętności kandydatów. Zajmująca się przeprowadzaniem analiz firma Aptitude Research określiła platformy rekrutacyjne, jako narzędzie, które „zarządza poszukiwaniem pracowników, marketingiem rekrutacyjnym i kreowaniem marki pracodawcy. Nowoczesne platformy rekrutacji oferują funkcje pozwalające utrzymać markę pracodawcy, pielęgnować relacje z kandydatami oraz usprawnić system wysyłania wiadomości i komunikację”.

Istnieje wiele dobrych powodów, by pracodawcy inwestowali w narzędzia usprawniające rekrutację, między innymi:

  • wydajniejsza komunikacja z kandydatami za pośrednictwem SMS, wiadomości e-mail i komunikatów automatycznych;
  • monitorowanie działań związanych z budowaniem marki;
  • dostęp do użytecznych danych analitycznych;
  • lepsze zarządzanie stroną internetową, pozycjonowaniem (SEO), poleceniami i społecznościami pracowników.

Wszystkie te aspekty mają wpływ na markę pracodawcy i jakość kontaktu z kandydatami, a rozwiązania takie jak Traffit czy Beamery mogą pomóc managerom, rekruterom i innym specjalistom HR pozyskać więcej kandydatów posiadających atrakcyjne kompetencje. Mimo że może to być najdroższe rozwiązanie z przedstawionych w artykule narzędzi, jest w stanie zrealizować najwięcej zadań.

zestaw narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych

Jednym z najważniejszych kanałów, jakimi marka pracodawcy może dotrzeć do wykwalifikowanych pracowników, są media społecznościowe. Treści dotyczące firmy udostępniane za pośrednictwem różnych kanałów zarówno przez pracowników, jak i osoby spoza organizacji powinny być uważnie monitorowane. Będzie to miało znaczący wpływ na markę pracodawcy, ponieważ wiele osób poszukujących pracy może po raz pierwszy zetknąć się z przedsiębiorstwem w mediach społecznościowych. Co ważniejsze, zapoznawanie się z wypowiedziami innych osób na temat konkurencji i wykorzystanie takich informacji zwrotnych pozwala pracować nad reputacją, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurentów.

Istnieje wiele narzędzi, których wdrożenie nie jest kosztowne, czasem wręcz darmowe. Więcej zasobów może wymagać szkolenie pracowników w zakresie efektywnego korzystania z technologii w celu gromadzenia i rozpowszechniania danych i rekomendacji. Niektóre programy pomagają monitorować wiele platform, na przykład Hootsuite, która jest również narzędziem do udostępniania treści i wspiera główne kanały komunikacyjne (Facebook, Twitter, LinkedIn). Inne narzędzia do monitorowania zapewniają zaawansowane funkcje, np. TweetDeck – kompleksowe rozwiązanie do monitorowania i zamieszczania postów na Twitterze.

Jeśli chodzi o mierzenie i śledzenie marek, warto rozważyć skorzystanie z platformy takiej jak Brand24, która pozwala na monitoring mediów społecznościowych i zbiera opinie i wzmianki o firmie oraz naszej konkurencji. Z kolei HowSociable, która dostarcza dane analityczne na temat dowolnej marki, którą chcemy obserwować – także konkurencji czy liderów w branży. Strony takie jak BuzzSumo mogą wyśledzić treści związane z marką, natomiast Sprout Social to platforma do wykorzystywania pozytywnych opinii pracowników w celu poprawienia marki pracodawcy.

narzędzia związane z jakością kontaktu z kandydatami

Jednym z rozwiązań, mającym na celu poprawienie jakości kontaktu z kandydatami, które staje się coraz popularniejsze, jest wykorzystanie czatbotów. W zakładkach "kariera" od 2019 roku nastąpił 15-procentowy wzrost wykorzystania czatbotów. Dzięki automatycznym odpowiedziom na wiadomości kandydatów o każdej porze dnia i nocy, wzmacniane jest postrzeganie pracodawcy jako bardziej komunikatywnego.

Technologie czatbotów, np. Wade & Wendy, wspomagane sztuczną inteligencją, mogą pomóc uzyskać wskazówki dotyczące kariery, zasugerować stanowiska, na które kandydaci mają odpowiednie kwalifikacje. Te narzędzia ciągle ewoluują i są udoskonalane.

Firma HireVue oferuje z kolei wsparcie sztucznej inteligencji w zakresie rekrutacji, które może pomóc dbać o relacje poprzez przekazywanie interesujące treści i regularną komunikację z kandydatami. Stały kontakt automatycznie wzmacnia markę pracodawcy w oczach odbiorców.

strony internetowe z opiniami o pracodawcach

Jakie są opinie na temat Twojej firmy jako pracodawcy?  Strony z opiniami o pracodawcach zapewniają dobry wgląd w to, jak aktualnie zatrudnieni oraz byli pracownicy postrzegają przedsiębiorstwo jako pracodawcę. Wiele osób poszukujących pracy zapoznaje się z takimi opiniami.

Glassdoor, czy goldenline zbierają opinie na temat firm, pracy w nich, jakości zarządzania, kultury organizacyjnej oraz innych aspektów. Niektóre dają możliwość monitorowania ocen, co pomaga managerom sprawniej odpowiadać i komunikować się z osobami, które podzieliły się opinią. Pomoże to szybko zareagować na problemy, zanim zaczną mieć negatywny wpływ na markę Twojej firmy.

patrząc w przyszłość

Na współczesnym rynku napędzanym technologią istnieje wiele narzędzi, które pomogą wzmocnić markę pracodawcy. Wymieniliśmy tutaj zaledwie kilka z nich, jednak warto poświęcić tym opcjom więcej uwagi. Z pewnością pojawią się dodatkowe innowacje, a Ty możesz w przyszłości chcieć dokonać kolejnych inwestycji. Istotne jest to, by w dalszym ciągu wspierać swoją markę pracodawcy dzięki zastosowaniu różnych procesów i właściwych narzędzi, które ułatwiają pracę.

Jeśli szukasz wskazówek, jak konsekwentnie budować atrakcyjny wizerunek marki pracodawcy pobierz raport z badania Randstad Employer Brand 2020. Już teraz możesz zamówić darmowy raport krajowy, którego wyniki poznamy pod koniec maja 2021. Prześlemy Ci go od razu po jego oficjalnej publikacji.

zamawiam raport 2021

Tagi: rekrutacja, employer branding, wizerunek pracodawcy, candidate experience, nowoczesne technologie, trendy w rekrutacji

Marcin Sieńczyk

Chief Technology Innovation Officer w Randstad Polska

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej