Zrobotyzowana automatyzacja procesów (robotic process automation, RPA) to pojęcie, które powinny znać wszystkie firmy, a w szczególności duże spółki, dla których nadrzędnym celem jest usprawnienie i podniesienie wydajności operacyjnej.

czym jest zrobotyzowana automatyzacja procesów?

Szacuje się, że rynek automatyzacji procesów biznesowych osiągnie wartość 11,2 miliarda dolarów (9,5 mld euro) w 2020 roku, zaś do końca 2021 roku – 12,7 mld dolarów.

Przyczyną wzrostu jego wartości jest fakt, że firmy dostrzegają w tym obszarze korzyści, takie jak optymalizacja kosztów, niższe ryzyko ludzkich błędów przy wykonywaniu kluczowych zadań, a nawet umocnienie marki pracodawcy. Te korzyści pojawiają się także w obszarze HR.

automatyzacja

Rekrutacja za pomocą automatycznych rozwiązań działa bez względu na godziny, w których pracuje Twoja firma, a więc pozwala na pytania i zgłoszenia kandydatów zareagować szybko i to o każdej porze. Pokazuje to wyraźnie, jak korzystny wpływ na odczucia kandydata może mieć automatyzacja kluczowych elementów procesu rekrutacji. Kandydaci zgłaszający się na konkretne stanowiska mogą uzyskać od botów natychmiastowe odpowiedzi na podstawowe pytania, natomiast jakość rozmów rekrutacyjnych wzrośnie, ponieważ rekruterzy będą mogli poświęcić więcej czasu na ten aspekt swojej pracy.

Jednym z obszarów, w którym korzyści te są najbardziej widoczne, jest zatrudnianie dużej liczby pracowników. Gdy zachodzi potrzeba zatrudnienia wielu osób w krótkim czasie, automatyzacja procesów może odegrać kluczową rolę, pomagając dotrzymać terminów, nie przekroczyć budżetu i wybrać właściwych kandydatów.

pozyskiwanie i wstępna selekcja kandydatów

Nieodzownym, lecz czasochłonnym elementem zatrudniania na dużą skalę jest pozyskanie odpowiedniej liczby kandydatów spełniających wymagania. Aby do kolejnych etapów procesu przeszli tylko odpowiedni kandydaci, trzeba zastosować efektywną metodę selekcji początkowych zgłoszeń.

Gdy trzeba szeroko zarzucić sieci i dotrzeć do jak największej liczby kandydatów, automatyzacja procesów pomoże na przykład w nawiązaniu kontaktu z potencjalnymi pracownikami w mediach społecznościowych. Z samego Facebooka korzysta miesięcznie niemal 2,5 miliarda osób; potencjał publikowania ofert pracy w mediach społecznościowych jest nie do przecenienia. Zrobotyzowana automatyzacja procesów pomoże wykorzystać tę potęgę poprzez automatyczną publikację postów na wybranych platformach i przetwarzanie aplikacji.

Gdy zaczną napływać zgłoszenia, można użyć odpowiedniego oprogramowania do automatycznej selekcji kandydatów i wybrania tych, którzy spełniają wskazane przez pracodawcę kryteria niezbędnych umiejętności, kwalifikacji i doświadczenia. W przypadku rekrutacji na dużą skalę przynosi to znaczną oszczędność czasu. Członkowie zespołów HR z pewnością mają ważniejsze zadania do wykonania niż przerzucanie stosów życiorysów w celu odrzucenia tych, które już na wstępie nie spełniają wymogów konkretnej rekrutacji.

Na bardzo wczesnych etapach procesu zatrudnienia można zaoszczędzić czas i zwiększyć wydajność, łącząc zrobotyzowaną automatyzację procesów z innymi technologiami opartymi na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Jednym z przykładów takiego oprogramowania są czatboty, oferowane na przykład przez AllyO, które ułatwiają nawiązanie kontaktu z kandydatami i udzielają natychmiastowych odpowiedzi na najczęstsze pytania.

monitorowanie statusu rekrutacji i planowanie rozmów kwalifikacyjnych

Korzystanie z systemów zarządzających aplikacjami kandydatów (ATS) to jeden z najlepszych przykładów na to, jak rośnie liczba pracodawców stosujących automatyzację w swoich pionach rekrutacyjnych. Według badań trzech na czterech rekruterów (75%) korzysta z jakiegoś rozwiązania ATS.

Oprogramowanie ATS umożliwia śledzenie przebiegu rekrutacji na każdym etapie. Informacje na temat poszczególnych kandydatów oraz wyniki rekrutacji mogą być przechowywane w centralnej bazie danych, gdzie dostęp do nich mogą uzyskać także managerowie, do których zespołów rekrutujemy pracowników.

ATS może także służyć do planowania terminów rozmów kwalifikacyjnych. Automatyczny wybór kandydatów, którzy pomyślnie przeszli poprzednie etapy, i przydzielenie dostępnego terminu rozmowy kwalifikacyjnej zgodnie z dostępnością terminów w kalendarzu właściwego managera może zaoszczędzić naprawdę dużo czasu. Dzięki temu można wyeliminować mnóstwo ręcznej pracy w obrębie jednego z najbardziej pracochłonnych aspektów całego procesu rekrutacji.

zrobotyzowana automatyzacja procesów w praktyce

Randstad ma ogromne doświadczenie w tym, jak automatyzacja kluczowych procesów może pozytywnie wpłynąć na procesy rekrutacyjne prowadzone na dużą skalę. W ostatnim czasie zakres tych doświadczeń poszerzył się o rozwiązania, które odpowiadają nowej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19.

Duży międzynarodowy producent samochodów potrzebował zwiększyć zatrudnienie w związku z dużym zamówieniem na produkcję urządzeń potrzebnych w brytyjskim systemie opieki zdrowotnej.

Producent z prośbą o wsparcie zwrócił się do Randstad. W ramach usługi Randstad Inhouse Services specjalizujemy się w kompleksowych rozwiązaniach przygotowanych z myślą o rekrutacjach dużej liczby pracowników, ich wdrożeniu i zarządzaniu.

Podejście zastosowane przez Randstad Inhouse Services w obliczu tego wyzwania polegało na połączeniu zrobotyzowanej automatyzacji procesów z wiedzą specjalistyczną członków naszego zespołu – zgodnie z zasadą „Tech&Touch”, stanowiącą istotę tożsamości naszej marki.

Jak udało się nam pomóc klientowi? Jakie rozwiązania wdrożyliśmy? Jakie były rezultaty tego wsparcia? Zapoznaj się z case study.

pobierz case study

Tagi: rekrutacja, trendy w rekrutacji, automatyzacja na rynku pracy, rekrutacja zdalna, automatyzacja procesów

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej