Kiedy spada morale wśród pracowników, zazwyczaj nietrudno to wyczuć. Jeśli problem ten nie zostanie rozwiązany może doprowadzić do spadku efektywności, co w prostej linii przekłada się na mniejsze zyski finansowe firmy. W jaki sposób zapobiegać niskiemu morale w zespole?

morale-pracownikow

co wpływa na niskie morale?

Niejasny kierunek rozwoju firmy, brak uznania ze strony przełożonego, przydzielanie zbyt wielu zadań, także tych, które są poniżej kwalifikacji pracowników - aspektów, które należy uwzględnić chcąc utrzymać morale na odpowiednim poziomie jest wiele. Oto kilka znaków ostrzegawczych, na które warto zwrócić uwagę: 

  • wzrost absencji
  • widoczny brak entuzjazmu
  • częstsze pomyłki przy wykonywaniu zadań
  • mniej efektywna współpraca 
  • spadek uczestnictwa w spotkaniach wewnętrznych 

Niskie morale mogą zaszkodzić firmie na wiele sposobów. To prosta droga do niskiego zaangażowania, co z kolei może przełożyć się na większą rotację. Coraz więcej pracowników wypala się i odchodzi. Liczba wolnych miejsc do obsadzenia rośnie, a znalezienie i zatrudnienie talentów niezależnie od okoliczności jest kosztochłonne. 

w jaki sposób podnieść morale

Jeśli zaczynasz dostrzegać oznaki niskiego morale w swojej firmie, rozważ podjęcie następujących kroków:

zidentyfikuj problem

Zanim zaczniesz podejmować działania naprawcze powinieneś zdiagnozować główne problemy, z którymi borykają się Twoi pracownicy. Warto zorganizować spotkanie z menedżerami, aby dowiedzieć się, jakie są ich wyzwania w zarządzaniu zespołami. Poszukaj podobieństw w ich historiach. Innym działaniem, które możesz podjąć jest przeprowadzenie anonimowej ankiety wśród pracowników. W ten sposób możesz uzyskać szczere informacje na temat obszarów, które ich zdaniem wymagają poprawy. Nie poprzestawaj na jednej ankiecie, daj pracownikom możliwość regularnego dzielenia się swoją opinią. Dzięki temu ograniczysz ryzyko ponownego wystąpienia problemu.

zapewnij możliwości rozwoju

Przyczyny spadku morale mogą się różnić w zależności od firmy. Istnieje jednak kilka uniwersalnych obszarów, o które warto zadbać, by poprawić nastroje pracowników, zwiększyć ich motywację i ograniczyć ryzyko negatywnych zjawisk. Jednym z takich działań jest możliwość rozwoju. Oferując programy szkoleniowe i rozwojowe pokazujesz pracownikom, że zależy Ci na ich sukcesie. Już od początku warto nakreślić jasną ścieżkę kariery w organizacji, przez co osoby zatrudnione w firmie będą miały jasny obraz swojej roli w firmie, nie tylko dziś, ale także w dłuższej perspektywie czasowej. 

zadbaj o konkurencyjne wynagrodzenie i benefity 

Jeśli masz taką możliwość, zwiększenie wynagrodzenia może być jednym z najlepszych sposobów na poprawę morale. Warto także zadbać o benefity, które poprawią samopoczucie pracowników. Dostosuj korzyści do etapu życia, na którym znajdują się członkowie zespołu. Inne potrzeby mają bowiem osoby posiadające dzieci, a inne single. Dopasowując benefity do pracowników, dbasz o ich zadowolenie, niezależnie od etapu życia, na którym się znajdują. 

wsparcie zewnętrznych ekspertów

Czasami problem niskiego morale może być trudny do samodzielnego rozwiązania. Może to wynikać z braku czasu czy wiedzy w organizacji. W takich wypadkach warto rozważyć współpracę z zewnętrznymi ekspertami. Przede wszystkim mogą oni wesprzeć firmę w zatrudnianiu ludzi dopasowanych do organizacji, zarówno pod względem kompetencji, jak i wyznawanych wartości. Mogą także pomóc w opracowaniu strategii zarządzania pracownikami, co pozwoli uniknąć problemów z niskim morale w przyszłości.

szukasz rozwiązań, które ułatwią Ci funkcjonowanie w nowej normalności? Porozmawiaj o tym z naszymi ekspertami:

New call-to-action

 

Tagi: satysfakcja z pracy, zarządzanie talentami, rozwój zawodowy

nasz blog

Tutaj możesz przeczytać między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymaniu talentów oraz uzyskać porady od naszych ekspertów.

subskrybuj

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej