Analitycy finansowi to grupa specjalistów, która zaspokaja szeroki wachlarz potrzeb: od gromadzenia i analizowania danych, przez ocenę potencjału inwestycyjnego po dostarczanie klientom informacji na temat rynku i pomoc w zakresie tworzenia planów biznesowych. W miarę jak świat finansów staje się coraz bardziej złożony, zapotrzebowanie na tych specjalistów wzrasta. Jak przyciągnąć do naszej firmy tych najbardziej utalentowanych? 

jak przyciągnac analitykow finansowych

zatrudnienie analityka finansowego staje się koniecznością

Zawód analityka finansowego obejmuje obszerną kategorię specjalistów, których wiedza staje się coraz bardziej istotna dla przedsiębiorstw i inwestorów. W efekcie poziom zatrudnienia w branży analityków wzrasta szybciej niż zatrudnienie na całym rynku pracy. Jak podaje amerykańskie Biuro Statystyki Pracy szacowany wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju pracowników w latach 2019–2029 wyniesie 5% i przekroczy prognozowany na 4% wzrost zapotrzebowania na wszystkich pracowników w USA. Agencja ta wskazuje, że zapotrzebowanie na te umiejętności jest spowodowane rosnącą liczbą produktów finansowych oraz rozwojem działalności gospodarczej.

Jeśli szukasz wskazówek, jak konsekwentnie budować atrakcyjny wizerunek marki pracodawcy pobierz globalny raport z badania Randstad Employer Brand 2020. Publikacja dostępna jest w języku angielskim. 

pobieram raport 2020

Najnowsze wyniki raportu krajowego Randstad Employer Brand poznamy już niebawem, pod koniec maja 2021. Aby otrzymać raport po oficjalnej publikacji, wystarczy uzupełnić formularz

W przypadku wszystkich przedsiębiorstw pozyskanie wykwalifikowanych analityków finansowych staje się koniecznością. Niezależnie od tego, czy działają w branży usług finansowych, budowlanej, projektowej czy w jakimkolwiek innym sektorze, ci specjaliści zapewniają dogłębne zrozumienie czynników ekonomicznych, które mogą wpłynąć na inwestycje i wydatki firmy.

oczekiwania najbardziej utalentowanych kandydatów

Pracodawcy chcący przyciągnąć doświadczonych analityków finansowych będą musieli wziąć pod uwagę wiele czynników, które są dla tych specjalistów istotne. Analitycy są wysoko wykwalifikowani i wybrali karierę w branży usług finansowych, więc rozważając oferty potencjalnych pracodawców kładą jeszcze większy nacisk na wynagrodzenie i świadczenia dodatkowe. Zaoferowanie konkurencyjnego wynagrodzenia stanowi zatem niezbędny element, aby zainteresować swoją ofertą najlepszych pracowników. Osoby rozważające podjęcie zatrudnienia w danej firmie często biorą pod uwagę również wysokość premii rocznych.

Aby uniknąć przegranej w walce o wysoce utalentowanych pracowników, pracodawcy muszą na bieżąco śledzić wysokość wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych uznawanych za konkurencyjne na danym stanowisku analitycznym. Na przykład analitycy specjalizujący się w finansowaniu przedsiębiorstw z pewnością będą wymagać innego poziomu wynagrodzenia niż analitycy ukierunkowani na inwestycje osób fizycznych. Ponadto, poziomy wynagrodzeń różnią się w zależności od regionu, co wyraźnie pokazują raporty płacowe, co roku przygotowywane przez Randstad. Zgodnie z tegorocznym raportem płacowym poziom wynagrodzenia na stanowisku analityka finansowego waha się od 5 000 do 15 000 zł brutto. To spora dysproporcja, warto jednak zauważyć, że maksymalne stawki (od 12 000 do 15 000 zł) dotyczą Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Dlatego tak istotne jest, by pracodawcy podczas budowania strategii zatrudnienia i tworzenia atrakcyjnych ofert pracy brali pod uwagę siatkę płac występującą w regionie, w którym działa firma. 

benefity pozapłacowe

Co poza wynagrodzeniem jest jeszcze ważne dla analityków finansowych podczas rozważania oferty pracodawcy? Kandydaci oczekują przede wszystkim możliwości rozwoju i rozsądnych godzin pracy. Ponadto atrakcyjnym pracodawcom są przedsiębiorstwa o długiej historii na rynku.

Nie ma wątpliwości co do tego, że przedsiębiorstwa charakteryzujące się silną marką pracodawcy, będą najbardziej atrakcyjne dla analityków finansowych. Banki o zasięgu globalnym, takie jak Industrial and Commercial Bank of China, JP Morgan Chase, HSBC, Wells Fargo, Goldman Sachs i wiele innych, są dobrze znane i każdego roku przyciągają kandydatów z całego świata. Dzięki silnej reputacji liderów branży – i hojnym pakietom wynagrodzeń – banki te mają największe szanse na zatrudnienie najlepszych analityków finansowych.

W przypadku przedsiębiorstw, które nie działają w branży usług finansowych, zatrudnienie świetnych analityków może być trudniejsze. Kluczem do sukcesu jest jednak stworzenie atrakcyjnej oferty, która zainteresuje specjalistów z dziedziny finansów. Oznacza to zapewnienie jasno określonej ścieżki rozwoju kariery zawodowej, możliwości doskonalenia umiejętności oraz odpowiedniego poziomu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Wielu specjalistów w zakresie usług finansowych nieustannie skarży się na stresującą i wielogodzinną pracę. Niedawno niewielka grupa bankierów w Goldman Sachs narzekała w przeprowadzonej ankiecie na 95-godzinny tydzień pracy. Choć zakres ich obowiązków może różnić się od zadań analityków finansowych, wielu z nich w swojej pracy polega na analitykach, którzy dostarczają im niezbędnych informacji. 

Kolejnym czynnikiem mogącym mieć znaczenie w pozyskaniu tych specjalistów jest lokalizacja miejsca pracy. W przeszłości wielu pracowników sektora usług finansowych skupiało się w światowych centrach finansowych, takich jak Nowy Jork, Londyn czy Hongkong. Jednak w sytuacji, gdy pandemia przyczyniła się do upowszechnienia pracy zdalnej, pracodawcy powinni rozważyć, jak ta zmiana wpłynie na rozmieszczenie puli i migrację najbardziej utalentowanych pracowników. Pytanie, które powinni zadać sobie pracodawcy, brzmi: czy możliwość pracy zdalnej przez co najmniej kilka dni w tygodniu pomoże przyciągnąć specjalistów z branży finansowej?

Transformacja branży finansowej nabiera tempa, a zapotrzebowanie na umiejętności analityków finansowych również ulegnie zmianie. Przedsiębiorstwa konkurują ze sobą o najbardziej utalentowanych pracowników. Zaoferowanie odpowiedniego wynagrodzenia to tylko podstawowy element oferty pracy. W rzeczywistości o pozyskaniu utalentowanych analityków finansowych zadecyduje oferta benefitów poza płacowych i marka pracodawcy.

Jeśli szukasz wskazówek, jak konsekwentnie budować atrakcyjny wizerunek marki pracodawcy pobierz globalny raport z badania Randstad Employer Brand 2020. Publikacja dostępna jest w języku angielskim. 

pobieram raport 2020

Najnowsze wyniki raportu krajowego Randstad Employer Brand poznamy już niebawem, pod koniec maja 2021. Aby otrzymać raport po oficjalnej publikacji, wystarczy uzupełnić formularz

Tagi: employer branding, wizerunek pracodawcy, rekrutacja specjalistów, analitycy finansowi, rekrutacje specjalistyczne

Irmina Maciaszek

Regional Manager Professionals w Randstad Polska

subskrybuj bloga

artykuły według tematu

zobacz wszystkie

ostatnie artykuły

autorzy

zobacz więcej